ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwa Powiatowego w Żaganiu
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

REGULAMIN PRACY

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2005-09-01 10:44:56 przez Tomasz Makowski

Akapit nr - brak tytułu

Regulamin pracy

STAROSTWA POWIATOWEGO w ŻAGANIU



I. Przepisy wstępne

§1
1. Regulamin pracy, wprowadzony na podstawie art. 104 § 1 i 104³ § 1 k.p. przez pracodawcę Zenona Rzyskiego – Przewodniczącego Zarządu Powiatu Żagańskiego
w uzgodnieniu z osoba reprezentująca pracowników Adamem Matwijów, zwany dalej regulaminem, obowiązuje w Starostwie Powiatowy w Żaganiu .
2. Regulamin ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym obowiązki i prawa pracodawcy i pracowników.

§2
Przepisy regulaminu obowiązują wszystkich pracowników zatrudnionych w zakładzie na podstawie umowy o pracę, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko
II. Organizacja pracy

§3
Pracodawca ma obowiązek:
1) zaznajomić pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz z ich podstawowymi uprawnieniami,
2) organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy,
3) zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
4) terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie,
5) ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
6) stwarzać pracownikom podejmującym zatrudnienie po raz pierwszy po ukończeniu szkoły warunki sprzyjające przystosowaniu się do należytego wykonywania pracy,
7) zaspakajać w miarę posiadanych środków, bytowe, kulturalne i socjalne potrzeby pracowników,
8) stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy,
9) prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników, a w razie rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy
z pracownikiem – niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy,
10) wpływać na kształtowanie w zakładzie zasad współżycia społecznego i szanować godność, dobra osobiste pracowników i nie dopuszczać do jakiejkolwiek dyskryminacji w stosunkach pracy,
11) zapewnić pracownikom przydział i wykonanie pracy zgodnie z treścią umowy o prace oraz wydawać potrzebne narzędzia i materiały, jak również środki ochrony osobistej, odzież i obuwie robocze.
12) równo traktować pracowników w zatrudnieniu zgodnie z rozdz. II a kodeksu pracy .

§4

1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umowa o pracę.
Pracownik jest obowiązany w szczególności:
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie,
2) przestrzegać regulaminów i ustalonego w zakładzie porządku,
3) przestrzegać przepisów i zasad bhp, co jest podstawowym obowiązkiem pracownika, oraz przestrzegać przepisów ochronie przeciwpożarowej,
4) dbać o dobro zakładu pracy – pracodawcy i chronić jego mienie ,
5) przestrzegać tajemnicy służbowej i państwowej określonej w odrębnych przepisach,
6) przestrzegać w zakładzie zasad współżycia społecznego,
7) dbać o porządek i czystość na stanowisku pracy, w jego sąsiedztwie i zabezpieczyć je po zakończeniu pracy,
8) pracownik jest obowiązany nosić na terenie zakładu identyfikator, według wzoru ustalonego przez pracodawcę .
2. Pracownikowi zabrania się:
1) opuszczania stanowiska pracy w czasie pracy bez zgody bezpośredniego przełożonego,
2) wnoszenie i spożywanie na terenie zakładu napojów alkoholowych i środków odurzających, przebywanie w pracy po ich spożyciu, jak również wchodzić do zakładu po ich spożyciu,
3) wynosić z zakładu jakiekolwiek przedmioty stanowiące własność pracodawcy bez pisemnej zgody osoby upoważnionej przez pracodawcę.

§ 5

Pracodawca ma prawo:
1) do korzystania z wyników pracy wykonywanej przez pracowników, zgodnie z treścią stosunku pracy (zawartej umowy o pracę)
2) do wydawania pracownikom wiążących poleceń służbowych i zarządzeń dotyczących pracy, które nie powinny być sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę,
3) do ustalania zakresu obowiązków, zadań i czynności pracowników oraz ich egzekwowania.


§6

Pracownik ma następujące prawa:
1) do zatrudnienia na stanowisku pracy, zgodnie z rodzajem pracy wynikającym z treści zawartej umowy o pracę i zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami,
2) do wynagrodzenia za prace,
3) do wypoczynku :w dniach wolnych od pracy – przez prawidłowe przestrzeganie czasu pracy w zakładzie oraz do korzystania z urlopów wypoczynkowych i innych przerw,
4) do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
5) do równych praw z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków, a szczególnie do równego traktowania w zatrudnieniu,

III. Porządek pracy

§7
Pracownik winien stawić się do pracy w takim czasie, by w godzinach rozpoczęcia pracy znajdował się na stanowisku pracy.
Przyjście i obecność w pracy pracownicy potwierdzają przez podpisanie listy obecności w pracy znajdującej się w Sekretariacie .

§8
1. W razie niemożności stawienia się do pracy, gdy przyczyna jest z góry znana,
pracownik winien uprzedzić o tym pracodawcę przed dniem przewidywanej nieobecności.
2. W razie niestawienia się do pracy, pracownik obowiązany jest powiadomić pracodawcę o
przyczynie nieobecności w pracy i przewidywanym czasie jej trwania, co powinien wykonać nie później niż w drugim dniu nieobecności. Zawiadomienia tego może dokonać osobiście, przez inną osobę, telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności, w tym poczty, i wówczas za datę zawiadomienia uważa się datę stempla pocztowego przesyłki z informacją.
3. Niedotrzymanie terminu przewidzianego w ust.1 może być usprawiedliwione szczególnymi
okolicznościami uniemożliwiającymi pracownikowi terminowe dopełnienie obowiązku określonego w tym przepisie, zwłaszcza jego obłożną chorobą połączoną z nieobecnością domowników albo innym zdarzeniem losowym. Przepis ust.2 stosuje się odpowiednio po ustaniu przyczyn uniemożliwiających terminowe zawiadomienie pracodawcy o przyczynie i okresie nieobecności pracownika w pracy.

§9

1. Spóźnienie lub opuszczenie pracy usprawiedliwiają następujące przyczyny:
1) czasowa niezdolność do pracy spowodowana chorobą pracownika lub opieką nad chorym członkiem rodzinny, pod warunkiem przedłożenia zaświadczenia lekarskiego o czasowej niezdolności do pracy,
2) odosobnienie w związku z chorobą zakaźną, pod warunkiem przedstawienia decyzji właściwego inspektora sanitarnego,
3) konieczność sprawowania osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem w wieku do lat 8 z powodu nieprzewidzialnego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza, pod warunkiem złożenia przez pracownika odpowiedniego pisemnego oświadczenia o tym fakcie, odpowiednio potwierdzonego,
4) imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia się wystosowane przez właściwy organ w sprawie powszechnego obowiązku obrony przez organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę, policję lub organ prowadzący postępowanie w sprawach o wykroczenia w charakterze strony lub świadka w postępowaniu prowadzonym przed tymi organami pod warunkiem, że na wezwaniu zostanie uczyniona adnotacja potwierdzająca stawienie się pracownika na to wezwanie,
5) odbycie podróży służbowej w godzinach nocnych, zakończone w takim czasie, że do rozpoczęcia pracy nie upłynęło 8godzin pod warunkiem, że podróż odbywała się w warunkach uniemożliwiających odpoczynek nocny oraz że pracownik złożył odpowiednie pisemne oświadczenie w tej sprawie.
2. Dowody usprawiedliwiające nieobecność w pracy pracownik jest obowiązany złożyć pracodawcy najpóźniej w dniu przystąpienia do pracy po okresie nieobecności
3. Udzielenie pracownikowi zwolnień od pracy regulują przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15maja 1996r.w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz.U.Nr60,poz.281 z późn. zm.).
4. Pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy na czas obejmujący :
1) 2 dni – w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka , ojca , matki , ojczyma lub macochy.
2) 1 dzień – w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry , brata , teściowej , teścia , babki , dziadka a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.
3) 2 dni w danym roku kalendarzowym – pracownicy lub pracownikowi wychowującej/cemu/ przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat .

§10

Pracownik może przebywać na terenie zakładu poza godzinami pracy lub w dniu wolnym od pracy w uzasadnionych przypadkach po uzyskaniu (pisemnej )zgody bezpośredniego przełożonego lub na jego polecenie.
§11

1. Pracownicy są zobowiązani dbać o czystość i porządek na stanowisku pracy i w jego najbliższym otoczeniu. Po zakończeniu pracy są obowiązani do należytego zabezpieczenia sprzętu komputerowego, kserokopiarki i innych urządzeń oraz dokumentów. Są również zobowiązani do wyłączenia prądu elektrycznego na stanowisku i w pomieszczeniu pracy oraz zamknięcia okien i pomieszczenia pracy.
2. Wprowadza się zakaz palenia tytoniu na terenie całego zakładu, z wyjątkiem miejsc wydzielonych do palenia tytoniu, odpowiednio oznaczonych i wyposażonych.

§12

1.W ramach odpowiedzialności porządkowej pracowników za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego porządku i organizacji w procesie pracy, przepisów bhp i przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzenia przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować wobec pracownika:
* karę upomnienia ,
* karę nagany,
2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bhp i przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy lub na terenie zakładu pracodawca może również stosować wobec pracownika karę pieniężną.
3.Kara pieniężna zarówno za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty po dokonaniu ustawowych potrąceń z art.87 § 1pkt 1-3 k.p.
Wpływy z kar pieniężnych przeznacza się na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.
4. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika.


§13
Tryb nakładania kar porządkowych, ich przedawnienie, tryb odwoławczy od orzeczonej kary i uznanie kary za niebyłą regulują art. 108-113 k.p.
5. Przy zastosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych , stopień winy pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy.

IV. Czas pracy

§14
1. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie lub innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
2.Czas pracy powinien być w pełni wykorzystany przez każdego pracownika na wykonywanie obowiązków pracowniczych (służbowych).
3.Pracodawca prowadzi ewidencje czasu pracy.

§15
Czas pracy nie może przekraczać przeciętnie 8godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w tygodniu w przyjętym 3 -miesięcznym okresie rozliczeniowym.

§16
1.Dniami wolnymi od pracy, z tytułu zasady pięciodniowego tygodnia pracy, są soboty.
2. Czas pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustalają strony, tj. pracodawca i pracownik, w indywidualnych umowach o pracę.
3.Pracownicy, których dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6godzin, mogą korzystać z 15-minutowej przerwy w pracy.

§17
Ustala się następujące rozkłady czasu pracy w zakładzie :
1. w każdy poniedziałek od 8 °° do 16 °°,
wtorek – piątek 7³° do 15 ³°
2. W wyjątkowych przypadkach na wniosek pracownika określonego wydziału może być ustalony indywidualny rozkład czasu pracy , z zachowaniem przepisów dotyczących rozkładu i wymiaru czasu pracy pracowników.
§18
1. Pora nocna obejmuje czas pracy w wymiarze 8 godzin od godziny 22 °° . wieczorem do godziny 6 °° rano.
2. Za pracę w niedzielę i święta uważa się pracę wykonywaną od godziny 6 rano w niedzielę lub święto do godziny 6 rano dnia następnego.

V. Bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona przeciwpożarowa

§19

1. Pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bhp oraz przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
2. Pracodawca jest obowiązany zapewnić przestrzeganie tych przepisów i zasad przez pracowników tj. wydanie stosownych poleceń, usunięcie uchybień i zapewnienie wykonania wszelkich zaleceń organów nadzoru nad warunkami pracy.
3. O ryzyku zawodowym występującym na stanowisku pracy w zakładzie pracodawca informuje pracowników w trakcie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
§20

Pracodawca jest obowiązany chronić życie i zdrowie pracowników przez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, zabezpieczyć ich przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy.
Obowiązany jest w szczególności:
1) organizować pracę i stanowiska pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
2) zapoznawać pracowników z przepisami i zasadami bhp i z przepisami o ochronie przeciwpożarowej, w tym celu prowadzi systematyczne szkolenie pracowników,
3) kierować pracowników na badania lekarskie,
4) dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego pracy oraz o sprawności środków ochrony zbiorowej i indywidualnej pracowników i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,

§ 21
1.Pracownicy w ciąży nie wolno zatrudniać w porze nocnej , delegować poza stałe miejsce pracy bez jej zgody .
2. Pracownika opiekującej się dzieckiem w wieku do 4 lat nie wolno bez jej zgody zatrudnić na dyżurach ani w porze nocnej , jak również delegować poza stałe miejsce pracy .
3. Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy . Karmiąca więcej niż jedno dziecko do dwóch przerw w pracy po 45 minut każda. Na wniosek pracownicy przerwy te mogą być udzielone łącznie.
4. Pracownicy zatrudnionej przez czas krótszy niż 4 godziny dziennie przerwa na karmienie dziecka nie przysługuje , natomiast zatrudnionej w czasie pracy nie przekraczającej 6 godzin dziennie , przysługuje jedna przerwa na karmienie dziecka
§ 22

1.Podstawowym obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie przepisów i zasad bhp oraz przepisów przeciwpożarowych, a w szczególności pracownik jest obowiązany:
1) znać przepisy i zasady bhp oraz ochrony przeciwpożarowej, brać udział w szkoleniu i instruktażach z tego zakresu ,
2) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp oraz stosować się do wydanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,
3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu (stanowisku) pracy,
4) stosować środki ochrony zbiorowej,
5) poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,
6) niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie,
7) współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bhp.
2. Zabrania się pracownikom:
1) uruchamiania i posługiwania się maszynami, urządzeniami niezwiązanymi bezpośrednio z wykonywaniem zleconych pracownikowi obowiązków i czynności,
2) samowolnego demontowania maszyn, urządzeń i narzędzi, ich naprawiania bez specjalnego upoważnienia pracodawcy lub przełożonego,
3) samowolnego usuwania osłon i zabezpieczeń maszyn, urządzeń i narzędzi, ich naprawiania i czyszczenia gdy pozostają w ruchu lub pod napięciem elektrycznym.

§23
Pracodawca dopuści pracownika do wykonywania pracy, gdy posiada on wymagane kwalifikacje zawodowe, po odbyciu wymaganego szkolenia wstępnego w zakresie bhp i ochrony przeciwpożarowej .
W razie niespełnienia tych wymogów pracownik nie zostanie dopuszczony do pracy i jego nieobecność w pracy zostanie uznana za nieusprawiedliwioną.

§24
1.Środki ochrony indywidualnej niezbędne do stosowania na określonych stanowiskach pracy stanowi załącznik nr.1 do Regulaminu Pracy
2.Odzież i obuwie robocze przysługujące pracownikom na określonych stanowiskach pracy stanowi załącznik nr.1 do Regulaminu Pracy.
3. Dopuszcza się używanie przez pracowników własnej odzieży i obuwia roboczego, jeżeli spełnia ono wymogi bhp. Pracownikom używającym własnej odzieży i obuwia roboczego przysługuje ekwiwalent pieniężny oraz zwrot kosztów za pranie odzieży wykonywane we własnym zakresie zgodnie z stanowi załącznik nr.1 do Regulaminu Pracy.


§25

Wykaz prac wzbronionych kobietom stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu Pracy .


VII Postanowienia końcowe

§26
Zakład wypłaca wynagrodzenie pracownikom w kasie znajdującej się w siedzibie Starostwa Powiatowego Żagań ul. Dworcowa 39 w godzinach 8 ³° - 14 ³° w dniu wypłaty wynagrodzenia tj. 28 każdego miesiąca . Jeżeli ustalony dzień jest dniem wolnym od pracy wypłaty dokonuje się w poprzedzający dzień powszedni.
Wypłata wynagrodzenia na konto bankowe pracownika może nastąpić po uzyskaniu jego zgody na piśmie.

§27

1.Plan urlopów wypoczynkowych pracodawca ustala do dnia 15 lutego na każdy rok kalendarzowy i podaje do wiadomości pracowników.
2.Urlop wypoczynkowy udziela się pracownikowi zgodnie z rocznym planem urlopów na jego pisemny wniosek o udzielanie urlopu, złożony co najmniej z wyprzedzeniem 3 dniowym przed planowaną datą rozpoczęcia urlopu.
Pracownik jest uprawniony do rozpoczęcia urlopu po uzyskaniu adnotacji na jego wniosku lub zawiadomienia na piśmie pracodawcy o wyrażeniu zgody na rozpoczęcie wykorzystania urlopu w określonym terminie.
3.Pracownicy korzystają ze zwolnień z pracy na zasadach określonych w przepisach Kodeksu pracy, w przepisach wykonawczych i szczególnych.


§28
1. Pracodawca przyjmuje pracowników w sprawach wniosków, skarg i zażaleń w wyznaczonych terminach, które podaje się do wiadomości pracowników przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń i zamieszczenie informacji w biurze zakładu.
2. W razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej w zakładzie, zastępuje jego stały zastępca, a w razie braku stałego zastępcy – pracownik wyznaczony przez kierownika.
3. W czasie nieobecności pracownika, jego bezpośredni przełożony (lub kierownik komórki organizacyjnej) wyznacza na ten okres zastępstwo innego pracownika lub rozdziela czynności nieobecnego pracownika pomiędzy innych pracowników danej komórki, a gdy jest to niemożliwe do wykonania - zgłasza ten fakt swojemu bezpośredniemu przełożonemu lub pracodawcy, który podejmuje decyzję w tym zakresie.
4. Pracownik wykonuje polecenia wydane przez bezpośredniego przełożonego. W razie wydania polecenia przez przełożonego wyższego stopnia, pracownik wykonuje to polecenie po zawiadomieniu bezpośredniego przełożonego.

§29
Przepisy regulaminu nie naruszają postanowień umów o pracę zawartych z poszczególnymi pracownikami zakładu.

§30

W sprawach nieuregulowanych w regulaminie mają zastosowanie przepisy Kodeksu pracy, przepisy wykonawcze do Kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy.

§31

1. Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podania do wiadomości pracowników na tablicy ogłoszeń w siedzibie pracodawcy, tj. od dnia...26 kwietnia 2005rr. , na czas nieokreślony. Z tym dniem przestaje obowiązywać dotychczas obowiązujący regulamin
z dnia. 22 września 1999r.
2. Regulamin może być zmieniony lub uzupełniony w takim samym trybie, jaki został przewidziany w §1 ust. 1 regulaminu.




Przedstawiciel pracowników Zatwierdzam

Żagań dnia 11 kwietnia 2005r.

Spis treści:
I. Przepisy wstępne (§ 1-2)
II. Organizacja pracy (§ 3-6)
III. Porządek pracy (§7-13)
IV. Czas pracy(§14-18)
V. Bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona przeciw pożarowa (§19-24)
VI. Postanowienia końcowe (§25-30)


Załącznik nr 1
Do Regulaminu Pracy
Starostwa Powiatowego
w Żaganiu

TABELA NORM PRZYDZIAŁU ŚRODKÓW BHP DLA PRACOWNIKÓW STAROSTWA POWIATOWEGO W ŻAGANIU

Pracownikom Starostwa Powiatowego w Żaganiu przysługuje następująca odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej.

I. Środki higieny osobistej.
Pracownicy umysłowi i pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych uprawnieni są do korzystania z środków higieny – mydła, ręczników jednorazowego użytku oraz suszarek do rąk będących na wyposażeniu pomieszczeń higieniczno-sanitarnych.

II. Odzież, obuwie robocze i sprzęt ochrony indywidualnej.

Zgodnie z poz. 19 załącznika do Uchwały Rady Ministrów z dnia 27 marca 1990 r. w sprawie zasad przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz dostarczania odzieży roboczej ( MP nr poz. 109 z 1990 r. z późniejszymi zmianami ) przysługuje na zatrudnionym na stanowisku :

lpStanowisko pracy
Zakres wyposażenia :
R – odzież ochronna
O – ochrony indywidualnej
Okres używalności
- w miesiącach
- okresach zimowych
- do zużycia
24Konserwator
R – czapka drelichowa
R – ubranie drelichowe
R – trzewiki przemysłowe O – rękawice ochronne
R – ocieplacz
24
12
24
do zużycia
3 o. z.
27Sprzątaczka
R – chusta lub czapka
R – fartuch syntetyczny
R – trzewiki profilaktyczne O – rękawice gumowe
O – szelki bezpieczeństwa
do zużycia
36
12
do zużycia
wg potrzeb


• Pracownikom zatrudnionym na stanowisku sprzątaczka będzie wypłacany ekwiwalent pieniężny na zakup odzieży, obuwia profilaktycznego i środków ochrony indywidualnej zgodnie z tabelą należności po okresie używalności. Wysokość ekwiwalentu określana będzie każdego roku decyzją Starosty.

• Pracownikom zatrudnionym na stanowisku konserwatora będzie wypłacany ekwiwalent pieniężny na zakup odzieży, obuwia roboczego i środków ochrony indywidualnej zgodnie z tabelą należności po okresie używalności. Wysokość ekwiwalentu określana będzie każdego roku decyzją Starosty.


III Pranie i naprawa odzieży roboczej.

Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach robotniczych przysługuje za ich zgodą ekwiwalent pieniężny, zakład pracy ustala komisyjnie wysokość ekwiwalentu, corocznie w styczniu na podstawie informacji z 5 usługowych zakładów pralniczych.

Ustala się częstotliwość prania;
- na stanowisku konserwatora – 1 razy w miesiącu.
- na stanowisku sprzątaczki - 2 razy w miesiącu.


IV Posiłki profilaktyczne i napoje.

Na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279 z 1996 r.) pracownikom przysługują napoje;

1/ Przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 100 C lub powyżej 250 C.

2/ Na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 280 C.

Pracownikom nie przysługuje ekwiwalent pieniężny za napoje.









Załącznik nr 2
Do Regulaminu Pracy
Starostwa Powiatowego w Żaganiu

Wykaz prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet

I. Prace związane z wysiłkiem fizycznym i transportem ciężarów oraz wymuszoną pozycją ciała
1.Wszystkie prace , przy których najwyższe wartości obciążenia pracą fizyczną , mierzone wydatkiem energetycznym nett na wykonanie pracy , przekraczają 5.000 kJ na zmianę roboczą , a przy pracy dorywczej -20 kJ/min. Uwaga : 1 kJ=0,24kcal
2.Ręczne podnoszenie i przenoszenie ciężarów o masie przekraczającej ;
• 12 kg- przy pracy stałej,
• 20 kg- przy pracy dorywczej(od 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej) ,
1. Ręczne przenoszenie pod górę- po pochylniach , schodach itp. których maksymalny kat nachylenia przekracza 30° , a wysokość 5 m- ciężarów o masie przekraczającej ;
• 8 kg – przy pracy stałej,
• 15 kg – przy pracy dorywczej ( od 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej)
3.Dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią;
• wszelkie prace , przy których najwyższe wartości obciążenia pracą fizyczna , mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy, przekraczają 2.900 kJ na zmianę roboczą,
• prace wymienione w pkt. 2-3 , jeżeli występuje przekroczenie ¼ określonych w nich wartości ,
• prace w pozycji wymuszonej,
• prace w pozycji stojącej łącznię ponad 3 godziny w czasie zmiany roboczej.
II. Prace przy monitorach ekranowych
Dla kobiet w ciąży prace przy obsłudze monitorów ekranowych – powyżej 4 godzin na dobę.
III. Prace w narażeniu na działanie szkodliwych substancji chemicznych
Dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią;
1.Prace w narażeniu na działanie czynników rakotwórczych i o prawdopodobnym działaniu rakotwórczym , określonych w odrębnych przepisach ,
2.Prace w narażeniu na niżej wymienione substancje chemiczne niezależnie od ich stężenia w środowisku pracy;
• chloropren,
• 2-etoksyetanol ,
• etylenu dwubromek,
• leki cytostatyczne,
• mangan,
• 2-metoksyetanol,
• ołów i jego związki organiczne i nieorganiczne,
• rtęć i jej związki organiczne i nieorganiczne,
• styren,
• syntetyczne estrogeny i progesterony ,
• węgla dwusiarczek,
• preparaty od ochrony roślin,
3. Prace w narażeniu na działanie rozpuszczalników organicznych , jeżeli ich stężenia w środowisku pracy przekraczają wartości 1/3 najwyższych dopuszczalnych stężeń.

Akapit nr - brak tytułu

ZARZĄDZENIE Nr 31.2012
STAROSTY ŻAGAŃSKIEGO
z dnia 2 lipca 2012 r.
 
w sprawie: wprowadzenia regulaminu pracy Starostwa Powiatowego w Żaganiu 

Na podstawie art.104 § 2 kodeksu pracy (tekst jednolity Dz. U z 1998 r. Nr 21, poz.94 ze zm.), zarządzam co następuje:

§ 1. Wprowadzam do przestrzegania Regulaminu Pracy Starostwa Powiatowego w Żaganiu, stanowiący załącznik do zarządzenia. 
§ 2. Wykonanie zarządzenia powierzam Naczelnikom Wydziału i Kierownikom Biura Starostwa Powiatowego w Żaganiu oraz zobowiązuję do zapoznania z ww. regulaminem pracowników. 
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 16 lipca 2012 r. tj. po upływie 14 dni od dnia podania do wiadomości regulaminu pracy pracownikom starostwa.

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony