ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwa Powiatowego w Żaganiu
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Statut Powiatu Żagańskiego

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2003-07-17 11:38:43 przez Tomasz Makowski

Akapit nr - brak tytułu

STATUT
POWIATU ŻAGAŃSKIEGO




Rozdział 1
Przepisy ogólne



§ 1
Powiat Żagański zwany dalej „powiatem”, stanowi lokalną wspólnotę samorządową tworzoną
przez mieszkańców powiatu oraz terytorium obejmujące:
1) miasta: Gozdnica – Żagań,
2) gminy: Brzeźnica – Iłowa – Małomice – Niegosławice – Szprotawa – Wymiarki – Żagań.
§ 2

Siedzibą władz powiatu jest miasto ŻAGAŃ.
§ 3

1. Powiat ma osobowość prawną.
2. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
§ 4

Powiat może posiadać herb i flagę ustanowione przez radę powiatu w drodze uchwały.
 
§ 5
 
1. Do zakresu działania powiatu należy wykonywanie określonych ustawami zadań publicznych
o charakterze ponadgminnym.
2. Do zakresu działania powiatu, o którym mowa w ust. 1, należy również wykonywanie zadań
powiatowych służb, inspekcji i straży.
3. Powiat wykonuje także zadania z zakresu administracji rządowej, jeżeli ustawy określają te sprawy
jako należące do zakresu działania Powiatu.
§ 6

1. W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy
z innymi podmiotami,
2. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze
użyteczności publicznej,
3. Tworzenie jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 następuje w drodze uchwały Rady
Powiatu.

Rozdział 2
Organy powiatu

§ 7

Organami powiatu są;
1. Rada Powiatu,
2. Zarząd Powiatu.

Rada Powiatu

§ 8

1. Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu.
2. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
3. Radni, są wybierani w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady
Powiatu określa ustawa z dnia 16 lipca 1998r. Ordynacja wyborcza do Rad Gmin Powiatów i
sejmików wojewódzkich (Dz. U. Nr 95, poz. 602).
4. W skład Rady Powiatu wchodzi (35) 24 Radnych.
§ 9

Do wyłącznej właściwości Rady Powiatu należy:
1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu.
2) wybór i odwołanie zarządu, oraz ustalanie wynagrodzenia jego przewodniczącego
3) powoływanie i odwoływanie, na wniosek Starosty, Sekretarza Powiatu i Skarbnika Powiatu
stanowienie o kierunkach działania Zarządu Powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności
Zarządu, w tym z działalności finansowej,
4) uchwalanie budżetu Powiatu,
5) rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia
lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu, w głosowaniu jawnym,
6) podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami,
7) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących:
a) zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania
na okres dłuższy niż 3 lata, o ile przepisy ustaw nie stanowią inaczej,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych
przez Zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd
w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej
granice ustalona corocznie przez Radę,
f) utworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni oraz
ich rozwiązywania lub występowania z nich,
g) tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
h) współdziałania z innymi powiatami i z gminami, jeżeli związane jest to z koniecznością wydzielenia majątku,
i) tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażania
ich w majątek,
8a) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w
sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, o których mowa w art. 5 ustawy
9) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
9a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw
oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych
9b) uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony
bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego
9c) uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego
rynku pracy
10) podejmowanie uchwał w sprawach herbu Powiatu i flagi Powiatu,
10a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów
10) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady
Powiatu.
§ 10

1. Uchwały Rady Powiatu są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym, chyba, że przepisy ustawowe stanowią inaczej.
2. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem
uchwały o nieudzieleniu Zarządowi absolutorium.
§ 11

1. Rada Powiatu wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących
bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady,
w głosowaniu tajnym.
2. Radny wchodzący w skład Zarządu Powiatu nie może pełnić funkcji, o których mowa w ust. 1
3. Wyłącznym zadaniem Przewodniczącego jest organizowanie pracy Rady Powiatu oraz prowadzenie jej obrad. W przypadku nieobecności przewodniczącego, jego zadania wykonuje upoważniony Wiceprzewodniczący.
Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie prac rady oraz prowadzenie obrad Rady.. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
4. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu następuje na wniosek
co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, w trybie określonym w ust. 1 (w głosowaniu tajnym)
5. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, Rada podejmuje uchwałę
w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
6. Niepodjęcie uchwały o której mowa w ust.5 w ciągu miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
§ 12

1. Rada Powiatu obraduje na sesjach zwyczajnych lub uroczystych, zwoływanych
przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, co najmniej jednak raz na kwartał. Do zawiadomienia o sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał
2. Na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, Zarządu lub Starosty, Przewodniczący jest
obowiązany zwołać sesję nadzwyczajną w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Na wniosek Zarządu lub co najmniej1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesje w ciągu s7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien spełniać wymogi określone w ust.1
3. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w terminie
przypadającym w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad powiatów
na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni
po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Powiatu.
4. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem Radny.
5. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Powiatu określa załącznik nr 1 do statutu.
§ 13

Obsługę Rady Powiatu i jej komisji zapewnia wyodrębniona komórka organizacyjna wchodząca
w skład Starostwa Powiatowego.

Obsługę Rady Powiatu i jej komisji zapewnia Referent ds. obsługi Rady Powiatu wchodzący w skład Wydziału Organizacyjnego Starostwa Powiatowego.
 
§ 14

1. Rada powiatu kontroluje działalność Zarządu oraz Powiatowych jednostek organizacyjnych.
W tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą Radni , w tym członkowie wszystkich klubów działających w ramach Rady Powiatu, z wyjątkiem Radnych pełniących funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady oraz Radnych będących członkami Zarządu.
3. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Powiatu i występuje z wnioskiem do Rady Powiatu w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalna Izbę Obrachunkową.
4. Komisja Rewizyjna wykonuje również inne zadania w zakresie kontroli zlecane przez Radę Powiatu.
5. Przepis ust.4 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez Radę Powiatu.
6. Szczegółowe zadania i organizację pracy Komisji Rewizyjnej określa załącznik nr1 do statutu.
§ 15

1. Rada Powiatu w drodze uchwały, może powoływać ze swojego grona, stałe i doraźne komisje
do określonych zadań, określając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.
2. Komisje podlegają Radzie Powiatu w całym zakresie swojej działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności.
3. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy komisji Rady Powiatu określa załącznik nr1 do statutu.
§ 16

1. Radni mogą tworzyć Kluby Radnych.
2. Klub może utworzyć co najmniej 3 Radnych.
3. Przynależność Radnych do Klubów jest dobrowolna.
4. Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy Klubów określa załącznik nr1 do statutu.
Zarząd Powiatu
 
§ 17
 
1. Zarząd Powiatu jest organem wykonawczym Powiatu.
2. W skład Zarządu Powiatu wchodzą: Starosta jako jego Przewodniczący, pozostali członkowie
w liczbie (5) 4 osób, w tym Wicestarosta.
3. Rada Powiatu wybiera Starostę oraz na jego wniosek pozostałych członków Zarządu Powiatu,
w tym Wicestarostę w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.
Rada Powiatu wybiera Starostę bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
Rada Powiatu wybiera Wicestarostę oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Starosty zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
4. Wybór następuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym. (skreśla się)
4. Członkowie Zarządu Powiatu mogą być wybrani również spoza składu Rady.
5. Rada Powiatu może odwołać Starostę z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady. Wniosek , o którym mowa powyżej wymaga formy pisemnej oraz uzasadniania przyczyny odwołania, podlega również zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.
6. Odwołanie Starosty następuje większością co najmniej 3/5 ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
7. Odwołanie Starosty albo złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z odwołaniem lub złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd Powiatu.
8. Rada Powiatu może na uzasadniony wniosek Starosty odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego skałdu Rady , w głosowaniu tajnym.
§ 18

1. Z Członkami Zarządu nawiązuje się stosunek pracy na podstawie wyboru z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy Radnych wybranych do Zarządu, za wyjątkiem Starosty i Wicestarosty .
3. Na wniosek Starosty z Radnym będącym członkiem Zarządu może zostać nawiązany stosunek pracy
na podstawie wyboru.

§ 19

1. Zarząd Powiatu wykonuje uchwały Rady Powiatu i zadania Powiatu określone przepisami prawa.
2. Do zadań Zarządu Powiatu należy w szczególności:
a) przygotowywanie projektów uchwał Rady,
b) wykonywanie uchwał Rady,
c) gospodarowanie mieniem Powiatu,
d) wykonywanie budżetu Powiatu,
e) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu, z zastrzeżeniem
§ 25, ust. 5.
3. W realizacji zadań Zarząd podlega wyłącznie Radzie Powiatu.
4. Zarząd wykonuje zadania Powiatu przy pomocy Starostwa Powiatowego, kierowników powiatowych
służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych Powiatu, które wspólnie tworzą powiatową
administrację zespoloną.

4. Zarząd wykonuje zadania Powiatu przy pomocy Starostwa Powiatowego, jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
5. Starostwo Powiatowe, jednostki organizacyjne tworzące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz powiatowy urząd pracy wspólnie tworzą powiatową
administrację zespoloną.

6. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Zarządu określa załącznik nr 2.
§ 20

1. Starosta organizuje pracę Zarządu Powiatu i Starostwa Powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami Powiatu oraz reprezentuje Powiat na zewnątrz.
2. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, Starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości Zarządu Powiatu. Nie dotyczy to wydawania przepisów porządkowych.
3. Czynności o których mowa w ust. 2, wymagają przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu Powiatu.
4. Starosta jest kierownikiem Starostwa Powiatowego, zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
5. Starosta wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości Powiatu, chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez Zarząd Powiatu.
6. Starosta może upoważnić na piśmie Wicestarostę, poszczególnych członków Zarządu Powiatu, pracowników Starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu, do wydawania w jego imieniu decyzji, o których mowa w ust. 5.
§ 21

Starosta składa radzie powiatu na każdej sesji sprawozdanie z działalności zarządu w okresie
od poprzedniej sesji.
§ 22

1. Skarbnik Powiatu jest Głównym Księgowym Budżetu Powiatu.
2. Zadania Skarbnika Powiatu jako Głównego Księgowego Budżetu Powiatu, określają odrębne
przepisy.
3. Skarbnik Powiatu kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych mogących spowodować
powstanie zobowiązań majątkowych.
4. Do kontrasygnaty czynności, o których mowa w ust.3, Skarbnik może upoważnić inną osobę.
5. Skarbnik Powiatu, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej dokonania na pisemne
polecenie Starosty, przy równoczesnym powiadomieniu o tym Rady Powiatu i Regionalnej Izby
Obrachunkowej.
§ 23

1. Sekretarz Powiatu, w imieniu Starosty, sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań
przez komórki organizacyjne Starostwa, w szczególności nad terminowym i prawidłowym
załatwieniem spraw, przestrzeganiem regulaminu organizacyjnego Starostwa i instrukcji
kancelaryjnej.
2. Ponadto Sekretarz Powiatu zapewnia merytoryczną i techniczno-organizacyjną obsługę posiedzeń
organów kolegialnych Powiatu oraz wykonuje inne zadania w ramach upoważnień udzielonych
przez Zarząd Powiatu i Starostę.
§ 24

Sekretarz i Skarbnik Powiatu uczestniczą w pracach Zarządu Powiatu oraz mogą uczestniczyć
w obradach Rady Powiatu i jej komisji z głosem doradczym.
Rozdział 3

Jednostki organizacyjne powiatu,
powiatowe służby, inspekcje i straże

§ 25

1. Jednostki organizacyjne Powiatu tworzy się w celu wykonywania zadań Powiatu.
2. Wykaz jednostek organizacyjnych Powiatu określa załącznik nr 3 do statutu.
3. Jednostki organizacyjne Powiatu tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada
Powiatu.
4. Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych Powiatu określają regulaminy
organizacyjne uchwalone przez Zarząd Powiatu, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Szczególne warunki lub zasady powoływania, odwoływania oraz tryb zatrudniania i zwalniania
kierowników i pracowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych
Powiatu określają odrębne przepisy.
6. Zarząd Powiatu prowadzi i aktualizuje wykaz jednostek organizacyjnych Powiatu. Wykaz
udostępnia się do publicznego wglądu w Starostwie Powiatowym.
§ 26

1. Powiatowe służby, inspekcje i straże tworzą:
1) Komenda Powiatowa Policji w Żaganiu,
2) Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żaganiu.
3) Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Żaganiu.
4) Powiatowy Inspektorat Weterynaryjny w Żaganiu.
5) Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Żaganiu.
2. Starosta, sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży:
1) powołuje i odwołuje ich kierowników, w uzgodnieniu z wojewodą ,z wyjątkiem kierowników jednostek wymienionych w ust. 1 pkt. 1 i 2, , a także wykonuje wobec nich czynności z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej
2) zatwierdza programy ich działania,
3) uzgadnia wspólne działania tych jednostek na obszarze Powiatu,
4) w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek,
5) zleca w uzasadnionych przypadkach prowadzenie kontroli,
3. Uprawnienia Starosty i rady powiatu wobec powiatowych służb, inspekcji i straży określają
przepisy ustawowe.

Rozdział 4
Gospodarka finansowa powiatu

§ 27

1. Powiat prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu Powiatu.
2. Budżet Powiatu jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki Powiatu.
3. Budżet Powiatu jest uchwalany przez Radę Powiatu na rok kalendarzowy zwany dalej „rokiem
budżetowym”.
§ 28

1. Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu Powiatu, a także inicjatywa
w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji Zarządu Powiatu.
2. Zarząd Powiatu przygotowuje i przedstawia Radzie Powiatu, nie później niż do dnia
15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, projekt budżetu, uwzględniając zasady prawa
budżetowego oraz ustalenia Rady Powiatu.
3. Bez zgody Zarządu Powiatu, Rada Powiatu nie może wprowadzić w projekcie budżetu Powiatu
zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach
lub zwiększenia planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
§ 29

Rada Powiatu określa tryb pracy nad projektem uchwały budżetowej, ustalając w szczególności:
1) obowiązki jednostek organizacyjnych Powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży, w toku prac nad projektem budżetu Powiatu,
2) wymaganą szczegółowość projektu, z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie
może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach,
3) wymagane materiały informacyjne, które Zarząd Powiatu powinien przedstawić Radzie Powiatu
wraz projektem uchwały budżetowej,
4) terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu Powiatu.
§ 30

1. Uchwała budżetowa powiatu powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego.
2. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie wymienionym w ust. 1, do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Powiatu, nie później jednak niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Powiatu.
3. W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet powiatu najpóźniej do dnia 30 kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 2.
4. W przypadku, gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym, Rada
Powiatu może uchwalić prowizorium budżetowe powiatu na okres objęty prowizorium
budżetowym państwa.
5. Uchwałę budżetową powiatu lub uchwałę, o której mowa w ust. 4, starosta przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.
§ 31

1. Za prawidłowe wykonywanie budżetu powiatu odpowiada Zarząd Powiatu.
2. Zarządowi Powiatu przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach
wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Powiatu,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Powiatu,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Powiatu,
5) dysponowania rezerwą budżetową Powiatu,
6) lokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
3. Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji Powiatu jest jawna. Wymóg
jawności jest spełniany w szczególności przez:
1) jawność debaty budżetowej,
2) opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu Powiatu,
3) przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu Powiatu,
4) ujawnienie sprawozdania zarządu z działań, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2.
Rozdział 5
Mienie powiatu

§ 32

1. Mieniem Powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez Powiat lub inne powiatowe osoby prawne.
2. Powiatowymi osobami prawnymi, oprócz powiatu, są inne samorządowe jednostki organizacyjne, którym ustawy przyznają taki sam status, a także te osoby prawne, które mogą być tworzone na podstawie ustaw wyłącznie przez Powiat.
3. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia Powiatu nie należącego do innych powiatowych osób prawnych.
§ 33

1. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych w imieniu Powiatu składają dwaj członkowie Zarządu
lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd w drodze uchwały.
2. Zarząd może upoważnić pracowników Starostwa, kierowników powiatowych służb inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych Powiatu, do składania oświadczeń woli związanych
z prowadzeniem bieżącej działalności Powiatu.
3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Powiatu lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 34

Powiat nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych powiatowych osób prawnych, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.
§ 35

1. Zarząd mieniem Powiatu i jego ochrona powinny być wykonywane ze szczególną starannością
2. Za właściwe gospodarowanie mieniem Powiatu odpowiedzialny jest Zarząd Powiatu, a także kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych Powiatu.
Rozdział 6
Przepisy końcowe

§ 36

Zmian statutu dokonuje Rada Powiatu w trybie właściwym dla jego uchwalenia.


8a) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w
sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, o których mowa w art. 5 ustawy
9) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
9a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw
oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych
9b) uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony
bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego
9c) uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego
rynku pracy

11) podejmowanie uchwał w sprawach herbu Powiatu i flagi Powiatu,
10a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów

Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie prac rady oraz prowadzenie obrad Rady.. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

6. Niepodjęcie uchwały o której mowa w ust.5 w ciągu miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

Do zawiadomienia o sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał
6. Na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, Zarządu lub Starosty, Przewodniczący jest
obowiązany zwołać sesję nadzwyczajną w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Na wniosek Zarządu lub co najmniej1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesje w ciągu s7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien spełniać wymogi określone w ust.1

Obsługę Rady Powiatu i jej komisji zapewnia Referent ds. obsługi Rady Powiatu wchodzący w skład Wydziału Organizacyjnego Starostwa Powiatowego.

Rada Powiatu wybiera Starostę bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
Rada Powiatu wybiera Wicestarostę oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Starosty zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

9. Rada Powiatu może odwołać Starostę z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady. Wniosek , o którym mowa powyżej wymaga formy pisemnej oraz uzasadniania przyczyny odwołania, podlega również zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.
10. Odwołanie Starosty następuje większością co najmniej 3/5 ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
11. Odwołanie Starosty albo złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z odwołaniem lub złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd Powiatu.

6. Zarząd wykonuje zadania Powiatu przy pomocy Starostwa Powiatowego, jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
7. Starostwo Powiatowe, jednostki organizacyjne tworzące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz powiatowy urząd pracy wspólnie tworzą powiatową
administrację zespoloną.

2) powołuje i odwołuje ich kierowników, w uzgodnieniu z wojewodą ,z wyjątkiem kierowników jednostek wymienionych w ust. 1 pkt. 1 i 2, , a także wykonuje wobec nich czynności z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej

Załącznik nr 1 do Statutu Powiatu

Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy Rady Powiatu Żagańskiego


I. Przepisy ogólne.
§ 1


1. Rada Powiatu działa zgodnie z uchwalonym planem pracy.
2. W razie potrzeby, Rada Powiatu może dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.


II. Sesje Rady Powiatu.
§ 2

1. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub w razie niemożności pełnienia przez niego funkcji wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący ustalając projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.
2. Zawiadomienie o sesjach zwyczajnych lub uroczystych wraz z porządkiem obrad, projektami uchwał, uzasadnieniem uchwał i innymi materiałami otrzymują Radni, najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji, z tym że materiały na sesje, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu powiatu oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 14 dni
przed rozpoczęciem sesji. Termin ten nie dotyczy sesji zwoływanych w trybie nadzwyczajnym.
3. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 3 Rada Powiatu może przerwać posiedzenie i wyznaczyć nowy termin jego odbycia. Wniosek w tej sprawie, może być zgłoszony tylko przed przyjęciem porządku obrad.

§ 3

1. O sesji Rady Powiatu Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Starosty powiadamia członków Parlamentu Rzeczpospolitej Polskiej z obszaru Powiatu oraz w miarę potrzeby inne organy, jednostki, organizacyjne, organizacje społeczno-zawodowe. Powiadomienie jest równocześnie zaproszeniem
do udziału w sesji.
2. W sesjach Rady Powiatu uczestniczą z głosem doradczym, sekretarz i skarbnik powiatu.
3. Do udziału w sesjach Rady Powiatu mogą zostać zobowiązani kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz innych jednostek organizacyjnych powiatu.

§ 4

1. Sesje Rady Powiatu są jawne. O ich terminie, miejscu i przedmiocie obrad Przewodniczący Rady powiadamiana 3 dni wcześniej poprzez informacje w prasie , radio lub telewizji oraz informacje na tablicach ogłoszeń w gminach położonych na terenie powiatu
2. Na sali obrad podczas sesji, może być obecna publiczność, zajmująca wyznaczone w tym celu miejsce.
§ 5

1. Uchwałą Rady Powiatu można wyłączyć jawność obrad.
2. Rada Powiatu na wniosek Przewodniczącego Rady lub co najmniej 1/4 liczby obecnych Radnych może postanowić, że ze względu na ważny interes społeczny lub rozpatrywanie spraw stanowiących tajemnicę państwową bądź służbową cała sesja lub debata nad poszczególnymi punktami porządku dziennego odbędzie się przy drzwiach zamkniętych. Podczas obrad mogą być obecne osoby zaproszone do udziału w takiej sesji.
§ 6

1. Posiedzenia odbywają się w zasadzie na jednej sesji, jednak na wniosek Przewodniczącego Rady
lub co najmniej 1/4 liczby obecnych Radnych Rada może postanowić o odbyciu posiedzenia na więcej niż jednej sesji lub o przerwaniu posiedzenia i kontynuowaniu obrad w innym, wyznaczonym terminie obrad. Może to nastąpić w szczególności ze względu na niemożność rozpatrzenia na jednym posiedzeniu całości spraw porządku obrad, lub konieczność dostarczenia dodatkowych materiałów albo ze względu na awarię.
2. Przewodniczący Rady postanawia o przerwaniu posiedzenia w przypadku stwierdzenia braku quorum
w trakcie obrad, wyznaczając nowy bądź przewidywany termin jego zwołania. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska Radnych, którzy z przyczyn nie usprawiedliwionych opuścili obrady, odnotowuje się
w protokole.
3. Radni stwierdzają swoją obecność na posiedzeniu podpisem na liście obecności z chwilą przybycia
na salę obrad. Odnotowują tez na liście obecności godzinę opuszczenia sali obrad i powroty w trakcie posiedzenia. W przypadku braku quorum Radni potwierdzają swoją obecność także po przerwaniu obrad jak również bezpośrednio przez ich wznowieniem.
4. W razie wątpliwości, quorum ustala się na podstawie liczby Radnych obecnych na sali obrad.
§ 7

1. Posiedzenie otwiera i obrady prowadzi Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący.
§ 8

1. Przed otwarciem sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum wyznacza nowy termin sesji.
2. Otwarcie sesji następuje poprzez wypowiedzenie przez Przewodniczącego Rady następującej formuły „Otwieram obrady sesji Rady Powiatu Żagańskiego”.
3. Po otwarciu posiedzenia Przewodniczący Rady przedstawia do uchwalenia projekt porządku obrad.
4. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmiany porządku obrad może wystąpić Radny, Komisja, Klub
Radnych albo Zarząd Powiatu.
5. Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę porządku obrad wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek Przewodniczącego Rady, Komisji lub Zarządu.
6. Rada Powiatu może wprowadzić zmiany do porządku bezwzględną większością głosów ustawowego
składu Rady.
§ 9

1. Porządek obrad posiedzenia zwyczajnego winien zawierać:
1) przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia,
2) sprawozdanie starosty z działalności zarządu w okresie między posiedzeniami zwyczajnymi,
3) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,
4) sprawozdanie przewodniczących z działalności komisji,
5) interpelacje i zapytania Radnych oraz odpowiedzi na nie,
6) wolne wnioski i oświadczenia radnych.
3. Radny ma prawo do zgłaszania interpelacji i zapytań dotyczących spraw lub problemów związanych
z realizacją zadań Powiatu i jego organów do Komisji Rady lub Zarządu, za pośrednictwem Przewodniczącego Rady.
4. Interpelacje mogą być zgłaszane pisemnie lub ustnie podczas posiedzenia lub pisemnie między
posiedzeniami.
4. Adresat interpelacji zobowiązany jest udzielić Radnemu odpowiedzi nie później niż w ciągu 14 dni od jej otrzymania. W wypadku złożenia pisemnej interpelacji co najmniej na 7 dni przed sesją Radny może żądać od adresata interpelacji udzielenia ustnej odpowiedzi podczas posiedzenia.
5. W razie braku odpowiedzi Radny ma prawo zwrócić się o interwencje do Przewodniczącego Rady.
6. Na wniosek Radnego Rada Powiatu może włączyć sprawę rozpoznania odpowiedzi na złożoną przez
niego interpelację do porządku obrad.
§ 10

1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem obrad przy czym
w uzasadnionych przypadkach może dokonywać za zgodą Rady zmian w kolejności realizacji poszczególnych jego punktów.
2. Przewodniczący Rady otwiera i zamyka dyskusję nad każdym z punktów porządku obrad.
3. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, jednak w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
4. Przewodniczący Rady może przyjąć pisemne wystąpienie Radnego nie wygłoszone na posiedzeniu do protokołu, informując o tym Radę.
5. Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
6. Przewodniczący Rady może zabrać głos w każdej chwili obrad.
7. Starosta i pozostali członkowie Zarządu zobowiązani są udzielenia dodatkowych informacji lub wyjaśnień związanych z punktem obrad.
8. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom zaproszonym na sesję Rady.
9. Podczas całego posiedzenia Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w celu zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:
a) stwierdzenie quorum,
b) zmiany lub uzupełnienie porządku obrad,
c) zakończenie dyskusji,
d) zamknięcie listy mówców,
e) ograniczenia czasu wystąpienia mówców,
f) ograniczenia wystąpień do opinii komisji,
g) przestrzegania regulaminu obrad,
h) przeliczania głosów,
i) nieodebrania głosu mówcy,
j) zarządzania przerw.
10. Przewodniczący Rady niezwłocznie poddaje wniosek formalny pod głosowanie. Rada decyduje o tych
sprawach zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
11. Nie można udzielić głosu w sprawie formalnej w trakcie głosowania.
12. Przewodniczący Rady, zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby, Przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi Powiatu zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków, albo przygotowania poprawek
w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie.
13. Po zamknięciu dyskusji, Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania. Przed zarządzeniem głosowania, można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 11

1. Nad sprawnym przebiegiem obrad czuwa Przewodniczący Rady.
2. W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu Radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza wyznaczony czas, Przewodniczący Rady może przywołać go „do rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.
3. Jeżeli forma lub treść wystąpienia zakłóca porządek obrad lub uchybia powadze posiedzenia, Przewodniczący Rady przywołuje Radnego „do porządku”, a gdy nie odniesie to skutku, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole posiedzenia.
4. Przewodniczący Rady może czynić Radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia na posiedzeniu.
§ 12

1. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom spoza składu Rady Powiatu po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.
2. W wypadkach odmowy udzielenia głosu Przewodniczący Rady poddaje zgłoszenie pod głosowanie.
3. Postanowienia § 11, ust. 2, 3 i 4 stosuje się również do osób spoza składu Rady Powiatu występujących na sesji.
4. Osobom spoza składu Rady Powiatu, które swoim zachowaniem naruszają powagę obrad Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali.
§ 13

1. Po wyczerpaniu Porządku obrad Przewodniczący Rady kończy posiedzenie wypowiadając formułę „zamykam posiedzenie Rady Powiatu Żagańskiego”. Czas od otwarcia do zakończenia uznaje się
za czas trwania posiedzenia.
2. Przepis ust. 1 dotyczy również posiedzeń trwających więcej niż jedna sesja.
§ 14

Warunki niezbędne dla prawidłowej pracy Rady Powiatu na posiedzeniach zapewnia Starosta.
 
§ 15

1. Referent ds. obsługi Rady Powiatu sporządza protokół z każdego posiedzenia. Protokół podpisuje Przewodniczący Rady i protokolant. Po przyjęciu na następnym posiedzeniu protokół stanowi urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć i zostaje dołączony do rejestru. Do protokołu dołącza się listę obecności oraz uchwały podjęte przez Radę Powiatu.
2. Protokół wykłada się do wglądu Radnym w Biurze Rady Powiatu oraz na następnym posiedzeniu Rady .Powiatu Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, o których uwzględnieniu podejmuje decyzję Przewodniczący Rady. Radni, których wnioski nie zostały uwzględnione mogą przedkładać je na sesji.
3. Protokoły z sesji Rady Powiatu są jawne, chyba że uchwała Rady, zgodnie z przepisami szczególnymi ograniczono jawność sesji.
4. Rejestr protokołów z sesji oraz uchwał Rady Powiatu prowadzi i udostępnia do publicznego wglądu Referent ds. obsługi Rady Powiatu.
5. Sporządzanie kopii z protokołów z sesji rady Powiatu dokonywane jest na pisemny wniosek zainteresowanego, za zgodą Przewodniczącego Rady Powiatu.
6. Zainteresowani mogą samodzielnie sporządzać notatki i odpisy z protokołów z sesji.
III. Uchwały Rady Powiatu.

§ 16

1. Sprawy rozpatrywane na posiedzeniach Rady Powiatu rozstrzyga się podejmując uchwały, które
są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, odnotowanych
w protokole posiedzenia.
2. Projekt uchwały Rady Powiatu powinien zawierać:
1) datę i tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) przepisy regulujące sprawy będąc przedmiotem uchwały,
4) określenie zasad i w miarę możliwości środków jej realizacji,
5) termin wejścia w życie i ewentualny czas jej obowiązywania,
6) przepisy przejściowe,
7) uzasadnienie, w szczególnie ważnych sprawach, stanowiące załącznik do uchwały,
8) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały.
7. Uchwały Rady Powiatu dotyczące zobowiązań finansowych winny wskazywać źródła dochodów,
z których zobowiązania te zostaną pokryte.
§ 17

Z inicjatywą podjęcia uchwały przez Radę Powiatu mogą występować:
1) grupa co najmniej 3 Radnych,
2) Komisje Rady,
3) Zarząd Powiatu,
4) Klub Radnych,
5) Przewodniczący Rady.
§ 18

1. Podmiot uprawniony do inicjatywy uchwałodawczej przedstawia swe projekty uchwał Zarządowi Powiatu najpóźniej na 14 dni przed terminem posiedzenia zwyczajnego (na 3 dni przed terminem posiedzenia zwołanego w trybie nadzwyczajnym).
2. Zarząd przedkłada Przewodniczącemu Rady własne projekty uchwał lub projekty innych
uprawnionych podmiotów wraz z opinią Zarządu najpóźniej na 8 dni przed terminem posiedzenia. Przewodniczący Rady przekazuje niezwłocznie te projekty przewodniczącym właściwych komisji. Projekty winny zawierać pisemne uzasadnienie i akceptację radcy prawnego pod względem formalno-prawnym.
3. Przewodniczący komisji, do których skierowano projekty uchwał, zwołują posiedzenia komisji najpóźniej na 1 dzień przed terminem sesji celem zaopiniowania projektów przez komisję.
4. Zarząd Powiatu nie może uchylić się od przedłożenia projektów uchwał zgłoszonych przez uprawniony podmiot.
5. W przygotowaniu projektów uchwał, pomoc merytoryczną, prawną i organizacyjną, zapewnia Zarząd Powiatu.
§ 19

1. Ustne uzasadnienie projektu uchwały jest przedstawiane na początku debaty poświęconej temu projektowi.
2. W debacie nad uchwałą w pierwszej kolejności głos zabiera Przewodniczący komisji opiniujących projekt. Stanowiska pozostałych komisji oraz poszczególnych przedstawicieli mogą być przedstawione w dalszym toku debaty.
3. Poprawki do projektu uchwały Radny przedstawia Przewodniczącemu Rady w formie pisemnej.
8. Po przegłosowaniu przez Radę Powiatu odpowiedniego wniosku formalnego dyskusja nad projektem uchwały może być ograniczone do uzasadnień wniesionych poprawek.
5. Wnioskodawca uchwały ma prawo do zabrania głosu na zakończenie debaty.
6. Głosowanie projektu uchwały poprzedzone jest głosowaniem poprawek wg kolejności zgłoszeń.
W uzasadnionym przypadku Przewodniczący Rady może w pierwszej kolejności poddać
pod głosowanie poprawki najdalej idące.
7. Projekt uchwały wraz z przyjętymi poprawkami poddany jest w całości pod głosowani
8. Po zakończeniu głosowania Przewodniczący Rady ogłasza liczbę Radnych biorących udział
w głosowaniu, liczbę głosów „za”, „przeciw”, „wstrzymujących się” oraz ogłasza przyjęcie
albo odrzucenie projektu poddanego pod głosowanie.
§ 20

1. Uchwałę opatruje się numerem posiedzenia, numerem uchwały wg kolejności jej podjęcia
i wskazaniem roku podjęcia.
2. Uchwałę podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył posiedzeniu.
3. Oryginał uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołem posiedzenia.
4. Starosta przekazuje uchwały Rady Powiatu Wojewodzie Lubuskiemu w terminie 7 dni od daty podjęcia w celu badania ich legalności. Uchwała Rady Powiatu w sprawie przepisów porządkowych podlega przekazaniu niezwłocznie.
5. Uchwałę budżetowa, uchwałę w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu oraz inne uchwały objęte nadzorem Regionalnej Izby Obrachunkowej, Zarząd przedkłada tej izbie w terminie określonym ustawą.
§ 21

1. Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się przez ich publikację w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń lub przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń. (Przepisy te wchodzą
w życie z dniem takiego ogłoszenia.) – skreśla się. Starosta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości zarządom gmin położonych na obszarze powiatu i starostom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu.
2. Akty prawa miejscowego stanowione przez Powiat , w tym powiatowe przepisy porządkowe podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Przepisy te wchodzą w życie w terminie 14 od daty ogłoszenia
 
§ 22

1. Starostwo powiatowe gromadzi i udostępnia do publicznego wglądu w swojej siedzibie zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat.

IV. Zasady głosowania

§ 23

1. W głosowaniu jawnym Radni głosują przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne przeprowadza i oblicza wszystkie głosy Przewodniczący Rady Powiatu .
3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący Rady Powiatu.
4. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.
§ 24

3. W głosowaniu tajnym Radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią Rady w sposób zapewniający Radnemu tajność głosowania.
4. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana przez Radę Powiatu spośród Radnych. Komisja Skrutacyjna wybiera przewodniczącego.
5. Kart do głosowania nie może być więcej niż Radnych obecnych na sesji.
6. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwłocznie po ich ustaleniu.
7. Z głosowania tajnego Komisja Skrutacyjna sporządza protokół.
§ 25

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który
uzyskał największą ilość głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się, nie dolicza się
do żadnej z grup głosujących.
2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co
najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów - to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
§ 26

1. Z przebiegu sesji Rady Powiatu sporządza się protokół.
2. Protokół z sesji Rady powinien w szczególności zawierać:
1) określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imiona i nazwiska Przewodniczącego Rady i osoby sporządzającej protokół,
2) stwierdzenie prawomocności obrad,
3) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
4) uchwalony porządek obrad,
5) przebieg obrad, a w szczególności: treść lub streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień,
6) przebieg głosowania i jego wyniki,
7) podpis Przewodniczącego Rady i osoby sporządzającej protokół.
3. Do protokołu dołącza się: listę obecności Radnych, listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez Radę, protokoły przyjęte przez Radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie wnioski nie wygłoszone przez Radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
4. Protokół z sesji Rady Powiatu wykłada się do publicznego wglądu na trzy dni przed terminem kolejnej sesji.
9. Protokół z poprzedniej sesji Rady powiatu jest przyjmowany na następnej sesji. Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez Radnych nie później niż do rozpoczęcia sesji Rady, na której następuje przyjęcie protokołu.

 
V. Komisja Rewizyjna

§ 27

1. Pracą Komisji Rewizyjnej kieruje jej przewodniczący.
2.Rada Powiatu wybiera przewodniczącego oraz pozostałych członków Komisji Rewizyjnej w liczbie 5 w tym zastępcę (zastępców) , przewodniczącego i sekretarza komisji w głosowaniu jawnym.
2.Rada Powiatu wybiera , w głosowaniu jawnym wybiera Komisję Rewizyjną w liczbie 7 Radnych w tym przewodniczącego , zastępcę (zastępców) i sekretarza , kierując się zasadą że w skład komisji wybrani zostali przedstawiciele wszystkich klubów działających w ramach Rady Powiatu .

3. Komisja Rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzonego przez Radę Powiatu
4. Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie Powiatu projekt planu, o którym mowa w ustawie 3, do dnia
31 grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
5. Za zgodą Rady Powiatu, wyrażoną w formie uchwały Komisja Rewizyjna może przeprowadzić kontrolę
w zakresie i terminie nie przewidzianym w rocznym planie kontroli.

§ 28

1. Komisja Rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy składu komisji. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos
przewodniczącego komisji.
2. Sekretarz komisji sporządza z jej posiedzenia protokół, który podlega przyjęciu na następnym
posiedzeniu komisji.
3. Komisja Rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników powiatowych jednostek
organizacyjnych oraz inne osoby.
4. Komisja Rewizyjna, za zgodą Rady Powiatu, może powoływać rzeczoznawców, ekspertów i biegłych.
5. Komisja Rewizyjna może wystąpić do Rady Powiatu o zainicjowanie kontroli zewnętrznej Zarządu Powiatu lub podległych mu jednostek organizacyjnych.

§ 29

1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Zarządu Powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych biorąc pod uwagę kryteria:
- zgodność z prawem,
- celowość,
- rzetelność i gospodarność.
2. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza zespół kontrolny składający się od 2 do 3 członków komisji. Przewodniczący komisji udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli określając w nim zakres kontroli.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, co najmniej na siedem dni przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli.
4. Członkowie zespołu kontrolnego, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o którym mowa w ust. 2.
§ 30

1. Członek Komisji Rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.
2. Członek komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.
3. O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga Komisja Rewizyjna.
§ 31

1. Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia potrzebnych dokumentów oraz udzielenia informacji i wyjaśnień.
2. Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.
3. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego
w kontrolowanej jednostce.
§ 32

Zespół kontrolny uprawniony jest do:
1) wstępu do pomieszczeń jednostki kontrolowanej,
2) wglądu do akt i dokumentów dotyczących działalności tej jednostki,
3) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,
4) powołania biegłych do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,
5) żądanie od pracowników kontrolowanej jednostki pisemnych i ustnych wyjaśnień,
6) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki,
7) sporządzania dla członków Komisji Rewizyjnej odpisów i kopii dokumentów jednostki kontrolowanej.
§ 33

1. Zespół kontrolny, w terminie siedmiu dni od zakończenia kontroli, sporządza protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Zespół niezwłocznie przedstawia podpisany protokół Komisji Rewizyjnej.
2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej jak uchybienia i nieprawidłowości ich przyczyny i skutki oraz osoby za nie odpowiedzialne.
3. Protokół powinien ponadto zawierać:
1) nazwę jednostki kontrolowanej oraz dane osobowe kierownika,
2) imiona i nazwiska osób kontrolujących,
3) określenie zakresu przedmiotu kontroli,
4) czas trwania kontroli,
5) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,
6) wnioski pokontrolne,
7) wykaz załączników.
4. Komisja Rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki oraz do Zarządu Powiatu, wystąpienie pokontrolne zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.
6. Kierownik kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, jest obowiązany zawiadomić Komisję Rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń
w wyznaczonym terminie, z zastrzeżeniem ust. 4.
6. Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może odwołać się do Rady Powiatu. Rozstrzygnięcie Rady Powiatu jest ostateczne.
7. Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie Powiatu sprawozdanie z wyników kontroli zaleconych
przez Radę wyników kontroli wykonania budżetu powiatu oraz z realizacji rocznego planu kontroli.
8. Sprawozdania z wyników zleconych przez Radę przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli okresowo raz na kwartał.
§ 34

Członkowie Komisji Rewizyjnej są obowiązani przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, sanitarnych oraz dotyczących ochrony tajemnicy państwowej i służbowej, obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
VI. Komisje Rady
 
§ 35
 
1. Rada Powiatu, w drodze uchwały, może powoływać ze swojego grona, stałe i doraźne komisje
do określonych zadań, określając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.
2. Komisje podlegają Radzie Powiatu w całym zakresie swojej działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności.
3. Działalność komisji Rady jest jawna. Jawność obejmuje prawo wstępu mieszkańców na posiedzenia komisji. O posiedzeniu komisji informuje się mieszkańców powiatu na trzy dni przed posiedzeniem komisji poprzez wywieszenia informacji na tablicy ogłoszeń w siedzibie Rady Powiatu oraz urzędach poszczególnych gmin położonych na terenie powiatu.
§ 36
 
1. Rada Powiatu powołuje następujące komisje stałe:
1) Komisję Budżetu i Finansów Powiatu
2) Komisję Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej
3) Komisję Zdrowia i Polityki Prorodzinnej
4) Komisję Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli
5) Komisję Gospodarki i Infrastruktury.
6) Komisję Rolnictwa, Leśnictwa, i Ochrony Środowiska
2. Propozycje składu osobowego komisji oraz zmian w tym składzie przedstawia Przewodniczący Rady
na wniosek zainteresowanych Radnych, Klubów Radnych lub Komisji.
3. Pracą komisji kieruje przewodniczący powoływany i odwoływany przez członków komisji. Komisja może również powołać zastępcę przewodniczącego oraz Sekretarza Komisji.
§ 37

1. Do zadań komisji stałych należy:
1) przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał Rady Powiatu,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady,
4) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Zarząd lub inne komisje,
2. Komisja stała działa zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę. Rada może dokonywać zmian w zatwierdzonym planie.
3. Komisja jest obowiązana przedstawić Radzie sprawozdanie ze swojej działalności co najmniej dwa razy w roku oraz w każdym czasie - na żądanie Rady.
§ 38

1. Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu.
4. W posiedzeniach komisji, oprócz jej członków, mogą także uczestniczyć Przewodniczący Rady, Radni nie będący członkami komisji oraz członkowie Zarządu Powiat
5. Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
4. Komisje mogą odbywać posiedzenie wspólne, zwoływane za porozumieniem dwóch lub więcej przewodniczących. Członkowie połączonych komisji ustalają, który przewodniczący prowadzi obrady.
§ 39

1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:
1) ustala termin, miejsce i porządek posiedzeń,
2) zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów,
3) zwołuje posiedzenia komisji,
4) kieruje obradami komisji.
2. Przewodniczący komisji jest obowiązany zwołać posiedzenie komisji na wniosek co najmniej 1/3 członków komisji lub Przewodniczącego Rady.
3. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji, jego obowiązki wykonuje zastępca powoływany i odwoływany przez komisję.
4. O planowanym posiedzeniu komisji i proponowanym porządku przewodniczący powiadamia komórkę obsługującą Radę i komisję w terminie umożliwiającym powiadomienie członków komisji lub zaproszonych gości oraz mieszkańców powiatu na (dwa) trzy dni przed datą posiedzenia.
5. Miejscem posiedzenia komisji może być każda gmina wchodząca w skład powiatu, po uzgodnieniu przewodniczącego komisji z przewodniczącym właściwej rady, warunków technicznych do odbycia takiego posiedzenia.
§ 40

1. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu,
w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
2. Wnioski odrzucone przez komisję umieszcza się, na żądanie wnioskodawcy, sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości, ze szczególnym uwzględnieniem w sprawach dotyczących projektów uchwał Rady.
3. Sprawozdanie komisji przedstawia na sesji Rady przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca.
§ 41

1. Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnej określa Rada Powiatu w uchwale
o powołaniu komisji.
2. Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej, z uwzględnieniem
ust. 1.
§ 42

1.Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół, który wraz z listą obecności podlega przekazaniu do Biura
Rady .
     1.Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół. Po zatwierdzeniu przez Przewodniczącego Komisji
     stanowi on urzędowy zapis posiedzenia, i jest dołączany do rejestru.
     2.Biuro Rady powiadamia zainteresowane strony o zajętym przez Komisję stanowisku w formie ,,wyciągu”
     z protokółu.
     3.Protokoly z posiedzeń komisji są jawne i udostępniane obywatelom przez referenta ds. obsługi Rady
     Powiatu.
     4.Kopie z protokołów są sporządzane na pisemny wniosek zainteresowanego , za zgodą
     Przewodniczącego właściwej Komisji.
    5.Zainteresowani mogą samodzielnie sporządzać notatki i odpisy z protokołów.



2. oraz informacje na tablicach ogłoszeń w gminach położonych na terenie powiatu


7. Rada Powiatu może wprowadzić zmiany do porządku bezwzględną większością głosów ustawowego
składu Rady.



10. Protokoły z sesji Rady Powiatu są jawne, chyba że uchwała Rady, zgodnie z przepisami szczególnymi ograniczono jawność sesji.
11. Rejestr protokołów z sesji oraz uchwał Rady Powiatu prowadzi i udostępnia do publicznego wglądu Referent ds. obsługi Rady Powiatu.
12. Sporządzanie kopii z protokołów z sesji rady Powiatu dokonywane jest na pisemny wniosek zainteresowanego, za zgodą Przewodniczącego Rady Powiatu.
13. Zainteresowani mogą samodzielnie sporządzać notatki i odpisy z protokołów z sesji.


Przepisy te wchodzą
w życie z dniem takiego ogłoszenia.) – skreśla się. Starosta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości zarządom gmin położonych na obszarze powiatu i starostom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu.
4. Akty prawa miejscowego stanowione przez Powiat , w tym powiatowe przepisy porządkowe podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Przepisy te wchodzą w życie w terminie 14 od daty ogłoszenia


i udostępnia do publicznego wglądu





2.Rada Powiatu wybiera przewodniczącego , zastępcę (zastępców) i sekretarza oraz pozostałych członków Komisji Rewizyjnej w liczbie 7, w tym przedstawicieli wszystkich klubów działających w ramach Rady Powiatu w głosowaniu jawnym.


wyrażoną w formie uchwały


6. Działalność komisji Rady jest jawna. Jawność obejmuje prawo wstępu mieszkańców na posiedzenia komisji. O posiedzeniu komisji informuje się mieszkańców powiatu na trzy dni przed posiedzeniem komisji poprzez wywieszenia informacji na tablicy ogłoszeń w siedzibie Rady Powiatu oraz urzędach poszczególnych gmin położonych na terenie powiatu.


7. Działalność komisji Rady jest jawna. Jawność obejmuje prawo wstępu mieszkańców na posiedzenia komisji. O posiedzeniu komisji informuje się mieszkańców powiatu na trzy dni przed posiedzeniem komisji poprzez wywieszenia informacji na tablicy ogłoszeń w siedzibie Rady Powiatu oraz urzędach poszczególnych gmin położonych na terenie powiatu.
4.Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół. Po zatwierdzeniu przez Przewodniczącego Komisji
stanowi on urzędowy zapis posiedzenia, i jest dołączany do rejestru.
5.Protokoly z posiedzeń komisji są jawne i udostępniane obywatelom przez referenta ds. obsługi Rady
Powiatu.
6.Kopie z protokołów są sporządzane na pisenmy wniosek zainteresowanego , za zgodą
Przewodniczącego właściwej Komisji.
7.Zainteresowani mogą samodzielnie sporządzać notatki i odpisy z protokołów.

Załącznik nr 2 do Statutu Powiatu



Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy Zarządu Powiatu Żagańskiego



I. Przepisy ogólne:

§ 1

1. Przewodniczącym Zarządu Powiatu jest Starosta.
2. Do zadań Starosty w zakresie organizowania pracy Zarządu Powiatu należy
w szczególności
1) przygotowanie projektu porządku obrad Zarządu,
2) określenie czasu i miejsca posiedzenia Zarządu,
3) przygotowanie materiałów do projektowanego porządku obrad,
4) zapewnienie obsługi posiedzenia Zarządu.
3. W stosunku do etatowych członków Zarządu. w tym Wicestarosty,
Przewodniczący Zarządu wykonuje czynności wynikające z prawa pracy.
§ 2
 
1. Członkowie Zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach.
2. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych
w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
3. W razie potrzeby, Starosta może zwołać Zarząd w innym terminie, a także
rozszerzyć porządek obrad.
4. Starosta jest obowiązany zwołać posiedzenie Zarządu, na pisemny wniosek co najmniej 2 członków Zarządu, w terminie trzech dni od złożenia wniosku.
§ 3

1. Posiedzenia Zarządu zwołuje i przewodniczy Starosta lub Wicestarosta.
2. W posiedzeniach Zarządu uczestniczą członkowie Zarządu - z głosem stanowiącym, a Sekretarz i Skarbnik Powiatu - z głosem doradczym.
3. Do udziału w posiedzeniach Zarządu Starosta może zobowiązać pracowników Starostwa Powiatowego, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, właściwych ze względu na przedmiot obrad.
4. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, a
w szczególności Radni.
5. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom Zarządu oraz Sekretarzowi
i Skarbnikowi Powiatu.
§ 4

1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw
oraz z przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych.
2. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, Zarząd może podejmować inne
uchwały, a w szczególności zawierające opinie i stanowiska Zarządu.
3. Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu.
4. Uchwały Zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji
publicznej podpisuje Starosta. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska
członków Zarządu, którzy brali udział w podejmowaniu decyzji.
5. Do podejmowania uchwał przez Zarząd stosuje się odpowiednio § 10 ust. 1
statutu.
II. Zadania i kompetencje

§ 5

1. Zarząd wykonuje uchwały Rady Powiatu i zadania Powiatu określone przepisami
prawa. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) przygotowanie projektów uchwał Rady Powiatu,
2) określenie sposobu wykonywania uchwał Rady Powiatu, chyba, że Rada określi zasady wykonywania swojej uchwały,
3) realizacja podjętych uchwał Rady Powiatu,
4) gospodarowanie mieniem Powiatu,
5) sporządzanie projektów budżetu Powiatu i przekazywanie go wraz
z informacją o stanie gospodarowania mieniem, o którym mowa
w pkt. 4 i przesłanie projektu budżetu do Regionalnej Izby Obrachunkowej,
6) wykonanie budżetu,
7) zatrudnianie i zwalnianie kierowników powiatowych jednostek
organizacyjnych,
8) udzielanie Przewodniczącemu Zarządu upoważnienia do składania
jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności
Powiatu,
9) prawidłowe prowadzenie gospodarki finansowej Powiatu,
10) zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonych przez Radę Powiatu,
11) przedkładanie Radzie Powiatu sprawozdań z działalności finansowej Powiatu,
12) zaciąganie pożyczek i kredytów krótkoterminowych do maksymalnej
wysokości ustalonej przez Radę Powiatu,
13) emitowanie papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych
przez Radę Powiatu,
14) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady Powiatu.
15) udzielanie informacji Radnym Powiatu o założeniach projektu budżetu,
kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu
środków budżetowych,
16) nabywanie, zbywanie i wykup obligacji wg zasad określonych przez
Radę Powiatu,
17) wnoszenie i zbywanie udziałów, oraz akcji wg zasad ustalonych przez Radę
Powiatu,
18) zawieranie umowy w sprawie bankowej obsługi budżetu z bankiem
wybranym przez Radę Powiatu,
19) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji
publicznej należących do właściwości powiatu na podstawie przepisów
szczególnych.
§ 6

Do zadań Przewodniczącego Zarządu należy w szczególności:
1) wykonywanie funkcji Przewodniczącego Zarządu,
2) organizowanie pracy Zarządu Powiatu i przewodniczenie jego posiedzeniom,
3) reprezentowanie Powiatu na zewnątrz,
4) kierowanie Starostwem Powiatowym,
5) zatrudnianie pracowników Starostwa Powiatowego,
6) podejmowanie czynności należących do właściwości Zarządu w sprawach
nie cierpiących zwłoki; czynności te wymagają dla swej ważności
zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu Powiatu,
7) przesyłanie do właściwych organów nadzoru w terminie 7 dni od daty
podjęcia uchwał Rady Powiatu,
8) niezwłoczne ogłaszanie uchwały budżetowej i sprawozdania z jej wykonania
w trybie przewidzianym przepisami prawa,
9) występowanie z wnioskiem do Rady Powiatu o wybór Wicestarosty
i pozostałych członków Zarządu Powiatu,
10) występowanie z wnioskiem do Rady Powiatu o powołanie Sekretarza
i Skarbnika Powiatu,
11) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji
publicznej,
12) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku
do pracowników Starostwa Powiatowego i kierowników powiatowych
jednostek organizacyjnych,
13) wykonywanie uprawnień zwierzchnika w stosunku do kierowników
powiatowych służb, inspekcji i straży,
§ 7

1. Do zadań Wicestarosty należą sprawy powierzone mu przez Przewodniczącego
Zarządu w zakresie ustalonym przez Zarząd Powiatu.
2. Wicestarosta sprawuje funkcję Przewodniczącego Zarządu w razie jego
nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków z innych
powodów.
3. Szczegółowy podział obowiązków pomiędzy Przewodniczącym Zarządu
a Wicestarostą ustala Zarząd Powiatu.
§ 8

Do zadań poszczególnych członków Zarządu Powiatu należy:
1) uczestniczenie w posiedzeniach Zarządu Powiatu,
2) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu
wg ustalonych przez Zarząd podziału obowiązków,
3) bieżący nadzór nad wykonywaniem budżetu Powiatu,
4) składanie oświadczeń woli w imieniu Powiatu, wg zasad określonych
przez Zarząd Powiatu,
5) przekazywanie Radzie Powiatu spraw wnoszonych przez Zarząd,
6) udział w posiedzeniach Rady Powiatu,
7) współpraca z Komisjami Rady i Klubami Radnych.
§ 9

1. Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół.
2. W protokole podaje się imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących
w posiedzeniu, a w przypadku, gdy w posiedzeniu Zarządu uczestniczyły inne
osoby, w protokole podaje się ich imiona i nazwiska, oraz wskazuje się w jakim
charakterze te osoby uczestniczyły w posiedzeniu.
3. Protokół z posiedzenia Zarządu powinien dokładnie odzwierciedlać przebieg
posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad rozstrzygnięciami
podejmowanymi przez Zarząd.
4. Protokół z posiedzenia Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu
uczestniczący w posiedzeniu.
5. Członkowie Zarządu oraz inni uczestnicy posiedzenia mogą zgłosić do protokołu
wniosek o jego sprostowanie lub uzupełnienie.
6. Zarząd przyjmuje protokół z posiedzenia, na posiedzeniu następnym. W razie
zgłoszenia wniosków, o których mowa w ust. 5, o ich uwzględnieniu rozstrzyga
Zarząd.
7. Zarząd udostępnia protokoły ze swoich posiedzeń, do publicznego wglądu,
o ile nie narusza to przepisów o ochronie tajemnicy państwowej, służbowej,
lub ochronie danych osobowych.
Rejestr protokołów z posiedzeń Zarządu jest udostępniany przez Wydział Organizacyjny Starostwa
Powiatowego. Dopuszcza się możliwość sporządzenia kopii z protokołu na pisemny
wniosek zainteresowanego za zgodą Przewodniczącego Zarządu.
Zainteresowani mogą samodzielnie sporządzać notatki i odpisy z protokołów.
8. Organy kontrolujące działalność Zarządu mają prawo wglądu do protokołów
z posiedzeń i uchwał Zarządu.
9. Starosta składa Radzie Powiatu na każdej sesji sprawozdanie z działalności
Zarządu w okresie od poprzedniej sesji.
« powrót do poprzedniej strony