ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwa Powiatowego w Żaganiu
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2013-09-05 08:54:57 przez Berta Czarniecka

Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości z filią w Szprotawie

Naczelnik: Anastazja Irska

Akapit nr - brak tytułu

Do zadań Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości należy:
  1. w zakresie geodezji, kartografii i katastru:
  1. gromadzenie i prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym, w tym:
  1. przyjmowanie zgłoszeń od wykonawców prac geodezyjnych i kartograficznych o pracach przed przystąpieniem do ich wykonania,
  2. przyjmowanie od wykonawców prac geodezyjnych i kartograficznych wykonanych materiałów lub informacji o tych materiałach do powiatowego zasobu,
  3. przyjmowanie od zarządzających terenami zamkniętymi, które utraciły tę funkcję, dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej oraz sporządzonych map w celu włączenia ich do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
  4. przyjmowanie zawiadomień o zniszczeniu, uszkodzeniu, przemieszczeniu znaków geodezyjnych, urządzeń zabezpieczających te znaki oraz budowli triangulacyjnych lub zagrażaniu przez nie bezpieczeństwu życia lub mienia,
  5. przyjmowanie zawiadomień o zniszczeniu, uszkodzeniu, przemieszczeniu znaków grawimetrycznych i magnetycznych lub zagrażaniu przez nie bezpieczeństwu życia lub mienia,
  6. wydawanie zezwoleń na rozpowszechnianie, rozprowadzanie oraz reprodukowanie map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących powiatowy zasób geodezyjny i kartograficzny,
  7. wnioskowanie o wyłączenie z zasobu materiałów, które utraciły wartość użytkową,
  1. prowadzenie ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów, w tym:
  1. opracowywanie projektu założenia ewidencji gruntów i budynków,
  2. uzgadnianie projektu z pkt 1 z wojewódzkim inspektorem nadzoru geodezyjnego i kartograficznego,
  3. ustalanie wykonawcy do założenia ewidencji gruntów i budynków,
  4. dokonywanie podziału jednostki ewidencyjnej na obręby,
  5. przyjmowanie zgłoszeń o wszelkich zmianach danych objętych ewidencją gruntów i budynków od właścicieli, a w odniesieniu do gruntów państwowych i samorządowych - innych osób fizycznych lub prawnych, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części,
  6. żądanie, od właścicieli zgłaszających zmiany, dostarczenia dokumentów geodezyjnych, kartograficznych i innych niezbędnych do wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów i budynków,
  7. przyjmowanie od właściwych organów, sądów i kancelarii notarialnych odpisów prawomocnych decyzji i orzeczeń oraz odpisów aktów notarialnych, z których wynikają zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
  8. zawiadamianie o zmianach:
  • organy podatkowe - w wypadku zmian danych mających znaczenie dla wymiaru podatków: od nieruchomości, rolnego i leśnego,
  • wydział ksiąg wieczystych właściwego miejscowo sądu rejonowego - w wypadku zmian danych objętych działem I ksiąg wieczystych,
  • właściwe miejscowo jednostki statystyki publicznej - w wypadku zmian w cechach adresowych nieruchomości oraz dopisywania i wykreślania budynków,
  • osoby i jednostki organizacyjne, na których wniosek lub zgłoszenie zmiana została wprowadzona,
  1. udzielanie informacji o gruntach, budynkach i lokalach zawartych w operacie ewidencyjnym,
  2. wydawanie uwierzytelnionych wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego,
  3. zapewnienie nieodpłatnego bezpośredniego dostępu do bazy danych ewidencji gruntów i budynków, bez prawa ich udostępniania osobom trzecim:
  • gminom i marszałkom województw - w celu prowadzenia ewidencji wód, urządzeń melioracji wodnych i zmeliorowanych gruntów,
  • ARiMR - w celu utworzenia i prowadzenia krajowego systemu ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności,
  1. sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków i przekazywanie ich marszałkowi województwa,
  2. wydawanie decyzji o wykazaniu w ewidencji gruntów i budynków osób i jednostek organizacyjnych władających nieruchomościami,
  3. wydawanie decyzji w sprawie zatwierdzenia operatu opisowo-kartograficznego,
  4. utrzymywanie systemu informatycznego obsługującego bazy danych ewidencyjnych w ciągłej gotowości operacyjnej,
  5. utrzymanie operatu ewidencyjnego w stanie aktualności, tj. zgodności z dostępnymi dla organu dokumentami i materiałami źródłowymi,
  6. archiwizacja wycofanych danych ewidencyjnych,
  7. ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem,
  8. okresowa weryfikacja danych ewidencyjnych,
  9. zarządzanie przeprowadzenia modernizacji ewidencji gruntów i budynków na obszarze poszczególnych obrębów ewidencyjnych,
  10. prowadzenie rejestru cen nieruchomości,
  11. zapewnienie obsługi organizacyjno-technicznej zespołu uzgadniania dokumentacji projektowej;
  1. zakładanie i prowadzenie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym:
  1. uzgadnianie z inwestorami usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
  2. bieżąca aktualizacja ewidencji przez przyjmowanie zgłoszeń wszelkich zmian objętych ewidencją sieci uzbrojenia terenu,
  3. udostępnianie danych objętych ewidencją sieci uzbrojenia terenu,
  1. przedstawianie do zatwierdzenia coroczne projekty planów oraz sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,
  2. zarządzanie nieruchomościami pod znakami geodezyjnymi;
  1. w zakresie ujawnienia w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa i powiatu:
  1. sporządzenie i przekazanie wojewodzie, marszałkowi województwa, wójtom, burmistrzom wykazów nieruchomości, które na mocy odrębnych przepisów przeszły na własność Skarbu Państwa i stanowią jego własność albo własność jednostek samorządu terytorialnego, a także niestanowiących własności Skarbu Państwa albo własności jednostek samorządu terytorialnego i niepozostających w posiadaniu ich właścicieli, nieruchomości zabudowanych, w których lokale zajmowane są przez osoby objęte przepisami ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego,
  2. składanie w sądzie rejonowym wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa, wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu tego prawa,
  3. składanie w sądzie rejonowym wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości powiatu, wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu tego prawa,
  4. składanie sprawozdań wojewodzie z wykonania obowiązku z pkt 2,
  5. poinformowanie mieszkańców powiatu o potrzebie sprawdzenia zgodności ksiąg wieczystych nieruchomości, których są właścicielami, z rzeczywistym stanem prawnym,
  6. udzielanie pomocy mieszkańcom w zakresie informacji o rodzaju i sposobie działań niezbędnych do uzyskania tytułu prawnego do zajmowanych przez nich nieruchomości i ujawnienia ich praw w księgach wieczystych;
  1. w zakresie ochrony gruntów rolnych:
  1. wydawanie decyzji o wyłączeniu z produkcji użytków rolnych wytworzonych z gleb pochodzenia mineralnego, zaliczonych do klasy I, II, III, IIIa, IIIb oraz użytków rolnych klas IV, IVa, IVb, V i VI wytworzonych z gleb pochodzenia organicznego, a także gruntów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 - 10 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
  2. wydawanie decyzji o wymiarze należności i opłat rocznych za wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej,
  3. wydawanie decyzji o zwrocie uiszczonej należności lub jej części po rezygnacji właściciela z prawa do wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej,
  4. zasięganie opinii wójta, przed nałożeniem decyzją z pkt 1 obowiązku zdjęcia oraz wykorzystania na cele poprawy wartości użytkowej gruntów próchniczej warstwy gleby z gruntów rolnych klas: I, II, III, IIIa, IIIb, IVa, IV,
  5. wydawanie decyzji o ustaleniu wysokości opłaty za każdy 1 m3 wykorzystanej niewłaściwie próchnicznej warstwy gleby przez niewykonanie obowiązku z pkt 4,
  6. wydawanie decyzji o wyłączeniu z produkcji skażonych gruntów wokół zakładów przemysłowych,
  7. dokonywanie kontroli wykonania przepisów ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych w zakresie wyłączenia użytków rolnych z produkcji,
  8. wydawanie decyzji o wymiarze należności i opłat rocznych podwyższonych za wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej bez wymaganej decyzji z pkt 1,
  9. wydawanie decyzji ustalających obowiązek corocznych wpłat na Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych przez osoby/podmioty ograniczające wartość użytkową gruntów rolnych;
  1. w zakresie gospodarki nieruchomościami:
  1. Skarbu Państwa:
  1. ewidencjonowanie nieruchomości zgodnie z katastrem nieruchomości,
  2. zapewnianie wyceny tych nieruchomości,
  3. sporządzanie planów wykorzystania zasobu,
  4. zabezpieczanie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
  5. wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane z zasobu,
  6. współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,
  7. zbywanie oraz nabywanie, za zgodą wojewody, nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
  8. wydzierżawianie, wynajem i użyczanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
  9. dokonywanie darowizn na cele publiczne za zgodą wojewody,
  10. podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym,
  11. składanie wniosków o założenie księgi wieczystej oraz o wpis w księdze wieczystej,
  12. sporządzanie rocznych sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami zasobu i przekazywanie ich wojewodzie,
  13. wskazywanie nieruchomości z zasobu, które mogą być przeznaczone na wyposażenie państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej,
  14. wydawanie decyzji oddających nieruchomości państwowym osobom prawnym lub państwowym jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd,
  15. składanie wniosków o podział nieruchomości,
  16. opiniowanie podziałów nieruchomości dokonywanych z urzędu,
  17. uzgadnianie wysokości i wypłata odszkodowań za działki gruntu wydzielone pod drogi krajowe,
  1. Powiatu:
  1. ewidencjonowanie nieruchomości zgodnie z katastrem nieruchomości,
  2. zapewnianie wyceny tych nieruchomości,
  3. zabezpieczanie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
  4. wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane z zasobu,
  5. współpraca z innymi organami wykonawczymi jednostek samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania nieruchomościami,
  6. przygotowywanie zasad zbywania oraz nabywania, nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
  7. wykonywanie czynności związanych z wydzierżawianiem, wynajem i użyczaniem nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
  8. przygotowywanie zgody rady na dokonanie darowizny nieruchomości na cele publiczne,
  9. przygotowywanie decyzji oddających nieruchomości jednostkom organizacyjnym powiatu w trwały zarząd,
  10. prowadzenie postępowań w sprawie sprzedaży lokali na rzecz ich najemców lub dzierżawców wraz z ustanowieniem odrębnej własności lokali, ustaleniem praw i obowiązków właścicieli lokali,
  1. w zakresie postępowań wywłaszczeniowych:
  1. prowadzenie rokowań przed wywłaszczeniem,
  2. wydawanie decyzji (wywłaszczeniowych) pozbawiających albo ograniczających prawo własności, prawo użytkowania wieczystego lub inne prawo rzeczowe do nieruchomości na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne albo do nieruchomości, dla których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  3. wydawanie decyzji o nabyciu własności nieruchomości przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego, gdy nie zostały ustalone osoby, którym przysługują prawa rzeczowe do nieruchomości,
  4. wydawanie decyzji udzielającej podmiotowi, który będzie realizował cel publiczny, zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości po wydaniu decyzji o wywłaszczeniu nieruchomości,
  5. wydawanie decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody,
  6. wydawanie decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu, wydobywaniu lub składowaniu kopalin stanowiących własność Skarbu Państwa oraz węgla brunatnego wydobywanego metodą odkrywkową, na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody,
  7. wydawanie decyzji zezwalającej na zajęcie nieruchomości na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody,
  8. wydawanie odrębnych decyzji o odszkodowaniu w wywłaszczeniu, w przypadkach przewidzianych ustawą,
  9. wydawanie decyzji o zabezpieczeniu zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków zagrożonego uszkodzeniem lub zniszczeniem w formie ustanowienia czasowego zajęcia do czasu usunięcia zagrożenia,
  10. wydawanie decyzji o wywłaszczeniu zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków na rzecz Skarbu Państwa lub gminy właściwej ze względu na miejsce położenia tego zabytku, o ile nie usunięto zagrożeń z pkt 9;
  1. w zakresie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej:
  1. wyrażanie zgody na inny niż ustawowy termin płatności opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntów,
  2. wydawanie zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis,
  3. sporządzanie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej;
  1. w zakresie ustawy "przepisy wprowadzające reformę administracji publicznej" w części dotyczącej mienia powiatu:
  1. przygotowywanie dokumentacji inwentaryzacyjnej mienia ruchomego i nieruchomego Skarbu Państwa podlegającego przejęciu przez powiat dla wszystkich jednostek organizacyjnych, starostwa oraz dróg powiatowych,
  2. przygotowywanie dokumentacji i wniosków do Wojewody w sprawie przejęcia mienia,
  3. regulowanie w księgach wieczystych spraw własności mienia nieruchomego przejętego przez powiat,
  4. regulacja stanu prawnego gruntów prywatnych zajętych pod drogi powiatowe w dniu 31 grudnia 1998 r., przygotowywanie wniosków do Wojewody o wydanie decyzji oraz wnioskowanie o wpis prawa własności dróg w księgach wieczystych;
  1. w zakresie gospodarki wodnej:
  1. wydawanie, na wniosek właściwych organów lub jednostek, decyzji o przejściu gruntów pokrytych wodami powierzchniowymi płynącymi do zasobu Skarbu Państwa oraz o ich wykreśleniu z zasobu,
  2. gospodarowanie innym mieniem Skarbu Państwa, niż grunty pokryte wodami, związanym z gospodarką wodną,
  3. wydawanie decyzji ustalających linie brzegowe wód, nie będących wodami wewnętrznymi, wodami granicznymi oraz śródlądowymi drogami wodnymi, wydawanie decyzji rozgraniczających grunty, które były pokryte wodami przed wykonaniem urządzenia wodnego od pozostałych gruntów,
  1. w zakresie ustawy o lasach:
  1. przekwalifikowanie gruntu rolnego na leśny jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
  2. wydawanie decyzji zmieniających las, niestanowiący własności Skarbu Państwa, na użytek rolny,
  3. wydawanie decyzji w sprawie przekazania Lasom Państwowym gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub w decyzjach o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
  4. wydawanie decyzji w sprawie ustanowienia trwałego zarządu nieruchomościami przeznaczonymi na drogi krajowe, na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,
  5. wnioskowanie do Lasów Państwowych o przekazanie w użytkowanie wieczyste osobie prawnej lub użytkowanie innej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, gruntów, którym zmieniono przeznaczenie z leśnych i rolnych na cele nieleśne lub nierolnicze oraz nieprzydatnych dla potrzeb gospodarki leśnej budynków i budowli, wraz z gruntem niezbędnym do korzystania z nich,
  1. w zakresie gospodarki nieruchomościami rolnymi:
  1. przygotowywanie wniosków do Wydziału Ksiąg Wieczystych dotyczących nieruchomości rolnych Skarbu Państwa,
  2. składanie wraz z niezbędną dokumentacją wniosku o wpis do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej,
  3. załatwianie spraw wynikających z dekretu z dnia 18 kwietnia 1955 r. o uwłaszczeniu i uregulowaniu innych spraw związanych z reformą rolną i osadnictwem rolnym:
  1. wyrażanie zgody na nadanie resztówki,
  2. orzekanie o nadaniu własności nieruchomości dzierżawcom i o ustaleniu ceny nabycia na rzecz posiadaczy z innych tytułów niż dzierżawa,
  3. wyrażanie zgody na nadanie nieruchomości objętej w posiadanie bez zachowania ustawowego terminu,
  4. orzekanie o wyłączeniu spod nadania nieruchomości położonych na obszarze gmin,
  5. orzekanie o wysokości zobowiązania pieniężnego, ujawnionego w księgach wieczystych z tytułu nabycia nieruchomości w ramach reformy rolnej oraz przygotowywanie wniosków do ksiąg wieczystych o wykreślenie obciążenia;
  1. w zakresie zagospodarowania wspólnot gruntowych:
  1. ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę bądź mienie gminne,
  2. ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie,
  1. przygotowywanie decyzji o nieodpłatnym przyznaniu własności działki osobie, której przysługuje prawo użytkowania tej działki z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego państwu;
  1.  w zakresie scalania i wymiany gruntów - prowadzenie postępowania scaleniowego i wymiennego, wszczynanego z urzędu lub na wniosek organizacji społeczno - zawodowej rolników w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 marca 1989 r. o scalaniu i wymianie gruntów.
 
Do zadań Geodety Powiatowego należy:
  1. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz dysponowanie środkami powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,
  2. koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
  3. zakładanie osnów szczegółowych,
  4. zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,
  5. przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
  6. ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
  7. prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie
« powrót do poprzedniej strony