Rejestr zmian
Szczegóły informacji
Wydział Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2013-09-05 08:54:57 przez Berta Czarniecka
Wydział Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki
Naczelnik: Michał Cisek
Akapit nr - brak tytułu
Do zadań Wydziału Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki należy:
- z zakresu oświaty:
- prowadzenie spraw związanych z zakładaniem i likwidacją: szkół podstawowych specjalnych, gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, poradni psychologiczno – pedagogicznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania,
- przygotowywanie propozycji planu sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych,
- prowadzanie spraw związanych z łączeniem szkół lub placówek w zespoły, wyłączaniem ich z zespołów lub likwidacją zespołów,
- dokonywanie oceny zgodności, z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego i wytycznymi zarządu, przygotowanych przez dyrektorów arkuszy organizacji publicznych szkół i placówek przed ich zatwierdzeniem,
- przechowywanie dokumentacji zlikwidowanej szkoły publicznej lub publicznej placówki oświatowej,
- przygotowywanie materiałów zarządowi, staroście do sprawowania nadzoru nad działalnością szkół i placówek w zakresie spraw finansowych i administracyjnych,
- planowanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w szkołach i placówkach,
- przygotowywanie wystąpień z wnioskami do dyrektorów szkół lub placówek i organu sprawującego nadzór pedagogiczny w sprawach dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych,
- prowadzenie spraw związanych z nawiązaniem, wygaśnięciem stosunków pracy dyrektorów szkół i placówek (konkursy) oraz z powierzaniem obowiązków dyrektora w uzasadnionych przypadkach,
- przygotowywanie propozycji oceny pracy dyrektorów szkół i placówek w zakresie przewidzianym w obowiązujących przepisach prawa oświatowego,
- prowadzenie spraw związanych z ustalaniem zawodów i profili kształcenia ogólnozawodowego z uwzględnieniem potrzeb lokalnego rynku pracy,
- ustalanie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, warunków naboru do szkół tj. liczby oddziałów klas pierwszych oraz liczby uczniów przyjmowanych do klas pierwszych,
- upowszechnianie informacji dla kandydatów o wszystkich typach szkół, w szczególności o planowanych profilach kształcenia i zawodach oraz o liczbie miejsc w poszczególnych typach szkół, w formie targów edukacyjnych, informatorów, serwisów internetowych,
- udzielania zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną,
- prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru,
- prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom i placówkom niepublicznym uprawnień szkoły lub placówki publicznej,
- koordynowanie prac związanych z zapewnieniem odpowiedniej formy kształcenia uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno – wychowawczych lub indywidualnego nauczania,
- kierowanie dzieci i młodzieży do szkół specjalnych, specjalnych ośrodków szkolno - wychowawczych oraz placówek szkolno-wychowawczych,
- kierowanie nieletnich do młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
- koordynowanie udzielania dotacji szkołom i placówkom niepublicznym,
- prowadzenie spraw związanych z nadawaniem nauczycielom stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego,
- współpraca ze związkami zawodowymi m. in. w zakresie uzgodnień regulaminu wynagradzania nauczycieli,
- przyjmowanie wniosków oraz przygotowywanie propozycji dla zarządu i starosty podziału środków finansowych przeznaczonych na:
- doskonalenie zawodowe nauczycieli,
- pomoc zdrowotną dla nauczycieli,
- nagród organu prowadzącego dla nauczycieli,
- stypendiów organu prowadzącego dla uczniów,
- prowadzenie zbiorów bazy danych oświatowych, ich aktualizacja, weryfikacja i przekazywanie do Lubuskiego Kuratora Oświaty,
- realizacja i współpraca z jednostkami w realizacji projektów z udziałem środków pomocowych w zakresie edukacji,
- współdziałanie z organem nadzoru pedagogicznego w sytuacjach określonych przepisami prawa oświatowego;
- z zakresu kultury, sportu i turystyki:
- podejmowanie działań wynikających z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w tym:
- wydawanie decyzji o umieszczeniu na zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków znaku informacyjnego o ochronie danego zabytku,
- ustanawianie społecznych opiekunów zabytków,
- prowadzenie listy społecznych opiekunów zabytków,
- wydawanie legitymacji społecznych opiekunów zabytków,
- wydawanie zaświadczeń o nadaniu uprawnień społecznego opiekuna zabytków innym podmiotom niż osoby fizyczne,
- prowadzenie spraw związanych z organizacja i działalnością powiatowej biblioteki publicznej,
- zapewnienie rozwoju i wsparcie twórczości artystycznej młodzieży i dorosłych, otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego, w tym współdziałanie w organizacji świątecznych imprez i uroczystości,
- opracowanie i realizacja powiatowych kalendarzy: imprez kulturalnych, imprez sportowych, turystycznych i sportowo-rekreacyjnych oraz nadzór nad ich realizacją,
- organizacja międzyszkolnego współzawodnictwa sportowego jednostek organizacyjnych powiatu,
- wspieranie i promowanie kultury fizycznej, rekreacji na terenie powiatu,
- inicjowanie, prowadzenie oraz koordynacja realizowanych przez powiat zadań zleconych organizacjom pożytku publicznego odpowiednio do właściwości rzeczowej wydziału,
- współpraca ze stowarzyszeniami kultury fizycznej oraz związkami sportowymi.