Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwa Powiatowego w Żaganiu
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Akty prawne

Szczegóły informacji

305/2005

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja:

Kadencja:

Data wejścia w życie: z mocą obowiązującą od 01.01.2005

Data podjęcia/podpisania: 2005-05-31

Tytuł aktu:

w sprawie ustalenia zasad dofinansowania likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Treść:

Uchwała nr 305/2005
Zarządu Powiatu Żagańskiego
Z dnia 31.05.2005 r.


w sprawie ustalenia zasad dofinansowania likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Na podstawie art.35a ust.1 pkt 7 lit.d ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 1998 r. Nr 123, poz. 776 z późn.zm.), art.32 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn.zm.) uchwala się co następuje:
§1
Ustala się zasady udzielania dofinansowania likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§2
Ustala się katalog rzeczowy urządzeń, materiałów budowlanych, robót i innych czynności, jakie mogą być dofinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, stanowiące załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§3
Ustala się wytyczne odnośnie wykonania kosztorysu do zadań, o których mowa w §1 niniejszej uchwały, stanowiące załącznik nr 3 do uchwały.
§4
Ustala się wytyczne odnośnie wykonania szkicu, projektu oraz wykonania robót w zakresie zadań, o których mowa w §1, stanowiące załącznik nr 4 do niniejszej uchwały.
§5
Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Żaganiu.
§6
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2005 roku.





Brak zastrzeżeń
Formalno-prawnych


Załącznik nr1

Zasady udzielania dofinansowania likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych ze środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

§ 1

O dofinansowanie ze środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej „PFRON”, prac dotyczących likwidacji barier architektonicznych w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej oraz zakupu urządzeń (wraz z montażem) z zakresu likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych , mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, zwane dalej „ Wnioskodawcami ”, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z ich niepełnosprawności i umożliwi lub w znacznym stopniu ułatwi tym osobom wykonanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów z otoczeniem.


§ 2

1. Wysokość dofinansowania likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych wynosi do 80 % kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
2. Wnioskodawca zobowiązany jest do zadeklarowania udziału środków własnych w wysokości stanowiącej minimum 20% ceny brutto urządzeń lub kosztu usługi.

§ 3

Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków PFRON.

§ 4

Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych ze środków PFRON przysługuje raz na trzy lata, tj. nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku uzyskały dofinansowanie ze środków PFRON.

§ 5

Środki finansowe przeznaczone na likwidację barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych są przekazywane poszczególnym samorządom powiatowym, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych jednostką samorządu terytorialnego.

§ 6

1. Bariery architektoniczne są to ograniczenia utrudniające bądź uniemożliwiające osobom niepełnosprawnym poruszanie się lub wykonywanie podstawowych czynności życiowych. Prace dotyczące likwidacji barier architektonicznych w miejscu zamieszkania wnioskodawcy obejmują przystosowanie lokalu mieszkalnego stosownie do indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej.
2. Potrzeby i zakres prac oceniane są na podstawie wizji lokalnej przeprowadzonej przez pracownika Centrum oraz uprawnionego Inspektora Nadzoru Budowlanego.


§ 7

1. Bariery w komunikowaniu się to ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobom niepełnosprawnym swobodne porozumiewanie się i/lub przekazywanie informacji.
2. Dofinansowaniem ze środków finansowych PFRON może być objęty zakup urządzeń (wraz z montażem) lub wykonanie usług z zakresu likwidacji barier w komunikowaniu się zawartych w katalogu, który w szczególności obejmuje:
a) zakup i montaż specjalistycznej sygnalizacji świetlnej:
- wyposażenie dzwonka do drzwi w sygnalizację świetlną;
- wyposażenie aparatu telefonicznego w sygnalizację świetlną;
-sygnalizatory optyczne do aparatów telefonicznych, tekstofonów, telefaksów i
wideofonów;
- inne sygnalizatory optyczne zastępujących dźwięk.
b) zakup budzików świetlnych i wibracyjnych,
c) zakup i montaż faksu, telefaksu, tekstofonu, wideofonu lub pagera,
d) zakup i montaż wzmacniacza do aparatu telefonicznego,
e) zakup laryngophonu,
f) zakup przenośnych indywidualnych wzmacniaczy dźwięku, słuchawek, mini pętli
induktofonicznych
g) zakup indywidualnych urządzeń akustycznych przybliżających dźwięki,
h) zakup urządzeń wspomagających odbiór dźwięku z telewizora (przewodowych i
bezprzewodowych)
i) zakup i instalacja modemu, faksmodemu, telefonicznego łącza ISDN, umożliwiającego dostęp do łączności wizualnej oraz zestawu urządzeń umożliwiających taką łączność za pośrednictwem komputerów i sieci telefonicznej,
j) usługi tłumaczy języka migowego (jeśli nie są zapewnione bezpłatnie)
k) usługi lektorów i przewodników (jeśli nie są zapewnione bezpłatnie),
l) zakup i montaż aparatów telefonicznych,
m) zakup maszyny do pisania pismem Braille`a,
n) zakup oprawek do okularów wraz z usługą,
o) zakup materiałów optycznych i elektrooptycznych (lupy, monookulary, okulary lornetkowe, powiększalniki telewizyjne, lupy monitorowe, itp.),
p) zakup radia CB, krótkofalówki, telefonu komórkowego, magnetofonu, radiomagnetofonu, dyktafonu,
q) zakup urządzeń mechanicznych, elektrycznych, elektronicznych, które posiadają interfejs dźwiękowy, brajlowski lub powiększone znaki,
r) zakup programu do skanera rozpoznającego pismo Braill`a,
s) zakup urządzeń i materiałów do sporządzania napisów Braill`a,
t) zakup sprzętu komputerowego oraz oprogramowania,

§ 8

1. Bariery techniczne to ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobom niepełnosprawnym usprawnienie, tzn. likwidacja tych barier powinna spowodować sprawniejsze działanie osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie
2. Dofinansowaniem ze środków finansowych PFRON może być objęty zakup urządzeń (wraz z montażem) lub wykonanie usługi z zakresu likwidacji barier technicznych zawartych w katalogu który w szczególności obejmuje:
- pralka automatyczna
- kuchnia gazowa, elektryczna,
- krajalnica elektryczna.

§ 9

W uzasadnionych przypadkach dofinansowaniem ze środków PFRON mogą być objęte zakupy urządzeń (wraz z montażem) lub wykonanie usług z zakresu likwidacji barier w komunikowaniu się/ technicznych, nie wymienionych w katalogu.


§ 10

1. Wnioski o dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych składa się w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, zwanym dalej „Centrum” właściwym terytorialnie dla miejsca zamieszkania osoby niepełnosprawnej.
2. Wniosek w imieniu osoby niepełnosprawnej może złożyć jej przedstawiciel ustawowy, prawny opiekun ustanowiony postanowieniem Sądu lub pełnomocnik ustanowiony notarialnie.
3. Wnioski można składać w każdym czasie, aż do momentu wyczerpania środków finansowych na dany rok.
4. Do wniosku należy dołączyć:
a) jedno z wymienionych niżej orzeczeń:
- orzeczenie o stopniu niepełnosprawności
- orzeczenie o niepełnosprawności wydane przed ukończeniem 16 roku życia
- orzeczenie o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy,
- orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji
- orzeczenie o zaliczeniu do jednej z grup inwalidów
- orzeczenie o niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym (tylko orzeczenia wydane do 31.12.1997 r. które nie utraciły ważności;
b) aktualne zaświadczenie lekarskie zawierające informacje o rodzaju
niepełnosprawności, jeśli rodzaj niepełnosprawności nie jest określony w
orzeczeniu;
c) kopie orzeczeń o niepełnosprawności osób zamieszkujących wspólnie z
Wnioskodawcą,
d) zaświadczenie o dochodach wnioskodawcy i osób zamieszkałych wspólnie z
wnioskodawcą bądź zaświadczenie o dochodach lub oświadczenie o braku
dochodów;
e) udokumentowaną podstawę prawną zameldowania w lokalu, w którym ma nastąpić likwidacja barier architektonicznych (własność, umowa najmu) wraz ze zgodą właściciela lokalu na przeprowadzenie prac dotyczących likwidacji.


§ 11

1. Nie podlegają rozpatrywania wnioski:
a) niekompletne z zastrzeżeniem ust. 2
b) osób, które po otrzymaniu dofinansowania na cele określone w ustawie nie dotrzymały warunków umowy
2. Wnioski niekompletne podlegają uzupełnieniu w terminie określonym przez Centrum. Nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie wyklucza wniosek z realizacji w danym roku kalendarzowym .
3. Podanie przez Wnioskodawcę lub jego przedstawiciela ustawowego albo prawnego opiekuna danych niezgodnych z prawdą eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania.


§ 12

Wnioski rozpatrywane są przez powołaną przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie komisję. W skład komisji wchodzą pracownicy Centrum.


§ 13

1. Przy rozpatrywaniu wniosku bierze się pod uwagę;
- koszty wykonania likwidacji barier architektonicznych
- całkowity koszt zakupu urządzenia (wraz z montażem) lub koszt wykonania usługi likwidującej bariery w komunikowaniu się i techniczne,
- stopień i rodzaj niepełnosprawności
- wspólne zamieszkiwanie z inną osobą niepełnosprawną
- sytuację zawodową
- uczęszczanie do szkoły
- prowadzenie gospodarstwa domowego samotnie lub z rodziną
- średni dochód na członka rodziny
- pobieranie zasiłku pielęgnacyjnego lub świadczeń pomocy społecznej
- możliwość dofinansowania z innych źródeł niż Fundusz
- wcześniejsze korzystanie przez wnioskodawcę ze środków PFRON na likwidację barier lub inne cele ustawowe
- punktację przygotowaną zgodnie z załącznikiem nr 1 i nr 2 do niniejszych zasad
2. Rozpatrywanie wniosków obejmuje:
a) ocenę wniosku
b) sprawdzenie czy wniosek posiada wymagane załączniki,
c) ocenę sytuacji materialnej wnioskodawcy
d) sprawdzenie wiarygodności podanych we wniosku informacji również przez ewentualne dokonanie wizji lokalnej.


§ 14

Po rozpatrzeniu wniosku przez powołaną przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Komisję, Centrum informuje wnioskodawcę o wysokości dofinansowania.


§ 15

1. Wnioskodawca, któremu nie zostało przyznane dofinansowanie z powodu niewystarczającej wysokości środków PFRON przeznaczonych na likwidację barier w roku rozpatrywania wniosku, może ponownie wystąpić o dofinansowanie bez konieczności składania nowego wniosku
2. Wnioskodawca zainteresowany ponownym ubieganiem się o dofinansowanie powinien oświadczyć to na piśmie oraz odesłać aktualne dane dotyczące informacji zawartych we wniosku lub złożyć oświadczenie, że dane zawarte we wniosku pozostają aktualne.
3. Wnioskodawcy, o których mowa powyżej mają pierwszeństwo w otrzymaniu dofinansowania w roku następnym po otrzymaniu środków finansowych PFRON.


§ 16

1. Po uruchomieniu środków na dofinansowanie likwidacji barier zawarta zostaje umowa, określająca w szczególności
- kwotę dofinansowania i jej przeznaczenie
- sposób przekazania dofinansowania
- termin rozliczenia dofinansowania.

§ 17

1. Środki finansowe PFRON przekazywane są zgodnie z warunkami określonymi w umowie na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych , zakupu urządzeń (wraz z montażem) z zakresu likwidacji barier w komunikowaniu się lub technicznych zawartej pomiędzy Starostą a Wnioskodawcą
2. Środki finansowe są przekazywane przelewem na wskazany rachunek bankowy po dostarczeniu przez wnioskodawcę oryginałów:
- faktur lub rachunków uproszczonych wystawionych na wnioskodawcę przez wykonawcę lub dostawców o terminie płatności nie krótszym niż 30 dni od dnia wystawienia rachunku;
- rozliczenie zużycia materiałów według pozycji kosztorysu w przypadku rozliczenia rachunkami zakupów materiałowych (przy likwidacji barier architektonicznych);
- protokół końcowego odbioru robót, określającego koszt i zakres wykonywanych robót, dokonanego przez inspektora nadzoru (jeżeli jego ustanowienie wynikało z treści pozwolenia na budowę), pracownika Centrum;
- podstawy ustalenia kosztu robót w formie kosztorysu powykonawczego lub umowy ryczałtowej po zaakceptowaniu przez inspektora nadzoru lub wnioskodawcę- po sprawdzeniu przedłożonych przez wnioskodawcę dokumentów pod względem merytorycznym i formalnym.
3. Termin płatności rachunku uproszczonego (lub faktury VAT) nie może być krótszy niż 14 dni.
4. Ze środków PFRON nie mogą być pokrywane koszty poniesione przez Wnioskodawcę przed podpisaniem umowy.
5. W rozliczeniu nie uwzględnia się kosztów opłat i kar umownych, a także podatków od towarów i usług w przypadku gdy Wnioskodawca jest płatnikiem VAT.
6. Przekazanie środków finansowych, o których mowa w ust. 1 nastąpi w terminie 14 dni od dnia złożenia kompletu dokumentów rozliczeniowych, o których mowa w ust. 2.


Załącznik nr 2

Katalog rzeczowy urządzeń, materiałów budowlanych, robót lub innych czynności, jakie mogą być objęte dofinansowaniem na wniosek osoby fizycznej w szczególności obejmuje:


1. Dla osób niepełnosprawnych ruchowo z koniecznością poruszania się na wózku inwalidzkim oraz osób z dysfunkcją narządu ruchu - potwierdzonych orzeczeniem oraz aktualnym orzeczeniem lekarskim:

a) udokumentowane koszty przeprowadzki do lokalu wymagającego małego przystosowania do potrzeb osoby niepełnosprawnej ruchowo,
b) budowę pochylni i dojścia do budynku mieszkalnego, zapewniającego osobom niepełnosprawnym samodzielny dostęp do lokalu,
c) dostawę, zakup i montaż:
- podnośnika,
- platformy schodowej,
- transportera schodowego,
- windy przyściennej,
- innych urządzeń do transportu pionowego,
d) opłaty poniesione z tytułu sporządzenia dokumentów stanowiących
podstawę do wydania zgody na dopuszczenie do eksploatacji urządzenia, jeśli konieczność uzyskania takiej zgody wynika z odrębnych przepisów,
e) dostawę, zakup, montaż poręczy i uchwytów w ciągach komunikacyjnych
oraz uchwytów ułatwiających korzystanie z urządzeń higieniczno-
sanitarnych,
f) roboty polegające na:
- likwidacji progów,
- likwidacji zróżnicowania poziomu podłogi,
g) przystosowanie drzwi
- zakup i montaż drzwi wejściowych o szerokości w świetle ościeżnicy co
najmniej 90 cm, pozostałych – co najmniej 80 cm,
- zakup i montaż drzwi przesuwanych,
- zakup i zamontowanie systemu otwierania drzwi w tym balkonowych,
przyciskiem ( dla wnioskodawców o niesprawnych rękach),
- zakup i montaż zabezpieczeń drzwi ( do wysokości 40 cm od podłogi )
przed uszkodzeniami mechanicznymi i zainstalowanie ościeżnicy stalowej
(wyłącznie wnioskodawcom poruszającym się na wózku inwalidzkim)
- zakup i montaż okuć do drzwi balkonowych i okien, umożliwiające ich
samodzielną obsługę przez osobę poruszającą się na wózku
inwalidzkim, zamieszkałą samotnie lub z osobą o takiej
samej lub innej dysfunkcji narządu ruchu – gdy montaż okuć ze względu
na stan techniczny okien i drzwi balkonowych jest możliwy – w kuchni i
jednym pokoju, wybranym przez wnioskodawcę
- zakup i wymiana okien i drzwi balkonowych w przypadkach, o których
mowa wyżej, gdy montaż okuć nie jest możliwy,
- zakup i zainstalowanie systemu automatycznego otwierania drzwi garażu
dla wnioskodawców posiadających i prowadzących samodzielnie samochód
oraz prowadzących własną działalność gospodarczą lub zatrudnionych na
podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony
h) przystosowanie podłoża pod wykładzinę antypoślizgową oraz ułożenie
wykładziny antypoślizgowej,
i) budowę przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych do sieci zewnętrznych oraz instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej
j) budowę lub zakup wolnostojących łazienki i WC dostosowanych do potrzeb wnioskodawcy
k) budowę instalacji oraz zakup i montaż urządzeń do ogrzewania z własnym źródłem ciepła na paliwo gazowe, olejowe lub energię elektryczną w lokalu lub budynku mieszkalnym osoby niepełnosprawnej zamieszkałej samotnie lub z inną osobą niepełnosprawną z powodu dysfunkcji narządu ruchu,
l) przystosowanie wyposażenia kuchni do samodzielnej obsługi przez osobę niepełnosprawną w tym:
- obniżenie i obudowanie zlewozmywaka oraz zakup i montaż niskich blatów, umożliwiających dojazd wózkiem inwalidzkim,
- zakup i montaż ruchomych półek oraz pojemników na specjalnych prowadnicach,
- zakup i montaż zawiasów specjalnych, zawiasów umożliwiających otwieranie drzwiczek pod kątem większym niż 90 ( do 170 ),
- zakup i montaż zatrzasków magnetycznych,
m) zakup i montaż telefonu
n) zakup i montaż faksu lub telefaksu ( dla osób niepełnosprawnych czynnych
zawodowo ),
o) zakup i montaż urządzenia wspomagającego „Sam” ( dla osób z porażeniem
czterokończynowym ).

2. Dla osób z dysfunkcją narządu wzroku:

a) dostawę zakup i montaż poręczy i uchwytów w ciągach komunikacyjnych oraz uchwytów ułatwiających korzystanie z urządzeń higienicznosanitarnych,
b) roboty polegające na:
- likwidacji progów,
- likwidacji zróżnicowania poziomu podłogi
c) przystosowanie podłoża pod wykładzinę antypoślizgową oraz ułożenie
wykładziny antypoślizgowej,
d) zakup i montaż instalacji dźwiękowej – sygnalizacyjnej i alarmowej
e) oznakowanie wyposażenia lokalu i ciągów komunikacyjnych różnym
kolorem lub fakturą,
f) budowę instalacji oraz zakup i montaż urządzeń do ogrzewania z własnym
źródłem ciepła na paliwo gazowe, olejowe lub energię elektryczną w lokalu
lub budynku mieszkalnym osoby niepełnosprawnej zamieszkałej samotnie
lub z inną osobą niepełnosprawną,
g) zakup kuchni mikrofalowej oraz zakup i montaż kuchni elektrycznej w
przypadku wyposażenia lokalu w kuchnię węglową lub gazową w lokalu lub
budynku mieszkalnym osoby niepełnosprawnej zamieszkałej samotnie lub
z inną osobą niepełnosprawną,
h) zakup i montaż telefonu
i) zakup CB-radio
j) wykonanie dodatkowego oświetlenia w pomieszczeniu lub zmiana sposobu
oświetlenia dla wnioskodawców o umiarkowanym i znacznym stopniu
niepełnosprawności.

3. Dla osób z dysfunkcją narządu słuchu:

a) zakup i montaż specjalistycznej sygnalizacji świetlnej:
- wyposażenie dzwonka do drzwi w sygnalizację świetlną,
- wyposażenie telefonu w sygnalizację świetlną
- sygnalizatory optyczne do telefonów, tekstofonów, telefaksów i wideofonów,
b) zakup budzików świetlnych i wibracyjnych,
c) zakup i instalacji aparatów (faksu, telefaksu, telefonu, wideofonu ) dla osób
niepełnosprawnych czynnych zawodowo
d) zakup telefonu z cewką indukcyjną w słuchawce albo wzmacniaczem lub zakup wzmacniacza do telefonu,
e) zakup przenośnych indywidualnych wzmacniaczy dźwięku, słuchawek, minipętli induktofonicznych,
f) zakup indywidualnych urządzeń akustycznych przybliżających dźwięki (działających na FM lub na podczerwień),
g) zakup urządzeń wspomagających odbiór dźwięku z telewizora (przewodowych i bezprzewodowych ),
h) refundację różnicy kosztów między ceną telewizora a teletekstem i ceną telewizora bez teletekstu – przy udokumentowanym zakupie przez osobę niepełnosprawną (zamieszkałą samotnie lub z inną osobą niepełnosprawną telewizora z teletekstem),
i) zakup aparatu słuchowego.

4. Dla osób z dysfunkcją narządu mowy:

a)zakup i montaż faksu lub telefaksu.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Powiat Żagański
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2005-07-15
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2005-07-15 12:15:57
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2005-07-15 12:16:24
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2005-07-15 12:15:57
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1325 raz(y)