ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwa Powiatowego w Żaganiu
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLAkt prawny: 172.2016Drukuj informacjęAkt prawny: 172.2016

Szczegóły informacji

172.2016

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: nie dotyczy

Kadencja: 2014-2018

Data wejścia w życie: 2016-09-01

Data podjęcia/podpisania: 2016-09-23

Data rozpoczęcia obowiązywania: 2016-10-01

Tytuł aktu:

w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Żaganiu.

Na podstawie:

Na podstawie art. 35 ust. 1 w związku z art. 32 ust.2 pkt 6  ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 814), uchwala się Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Żaganiu, o następującej treści:

Treść:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1. 1. Regulamin organizacyjny określa szczegółową organizację wewnętrzną i zasady funkcjonowania Starostwa Powiatowego w Żaganiu. Stanowi podstawę organizacyjnego działania dla jego kierownika oraz pracowników w nim zatrudnionych. Przedstawia całość rozwiązań służących prawidłowemu funkcjonowaniu starostwa, a w szczególności:
1) zakres działania, zadania i zasady funkcjonowania,
2) strukturę oraz organizację pracy w starostwie,
3) funkcje kierownicze oraz zasady ich wykonywania,
4) podział zadań pomiędzy wydziałami,
5) zakres kompetencji członków kierownictwa,
6) zasady wykonywania obowiązków pracowniczych z wyróżnieniem zasad postępowania starostwa wobec powiatu i jego organów,
7) tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków,
8) tryb wykonania kontroli wewnętrznej i zewnętrznej.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) biurach – należy przez to rozumieć Biura Starostwa Powiatowego w Żaganiu,
2) etatowym członku zarządu – należy przez to rozumieć Etatowego Członka Zarządu Powiatu Żagańskiego,
3) filii – należy przez to rozumieć utworzoną poza siedzibą Starostwa Powiatowego Żaganiu część wydziału, referatu lub biura nie mającej odrębnej podmiotowości prawnej,
4) jednostkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne Powiatu Żagańskiego,
5) komisji – należy przez to rozumieć Komisje Rady Powiatu Żagańskiego,
6) komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć funkcjonujące w starostwie wydziały, biura, referaty, samodzielne stanowiska,
7) naczelniku – należy przez to rozumieć naczelnika wydziału Starostwa Powiatowego w Żaganiu
8) powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Żagański,
9) pracownikach – należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Żaganiu,
10) radzie – należy przez to rozumieć Radę Powiatu Żagańskiego,
11) referacie – należy przez to rozumieć Referaty Starostwa Powiatowego w Żaganiu jako wyodrębnione komórki organizacyjne oraz Referaty wyodrębnione w strukturze wydziału
12) regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Żaganiu,
13) sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Powiatu Żagańskiego,
14) skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Powiatu Żagańskiego,
15) stanowisku – należy przez to rozumieć samodzielne, merytoryczne stanowisko pracy jako komórka organizacyjna,
16) starostwie – należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Żaganiu,
17) staroście – należy przez to rozumieć Starostę Żagańskiego,
18) statucie – należy przez to rozumieć Statut Powiatu Żagańskiego,
19) wicestaroście – należy przez to rozumieć Wicestarostę Powiatu Żagańskiego,
20) wojewodzie – należy przez to rozumieć Wojewodę Lubuskiego,
21) wydziałach – należy przez to rozumieć Wydziały Starostwa Powiatowego w Żaganiu,
22) zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Żagańskiego.
§ 2. 1. Siedziba starostwa mieści się w Żaganiu przy ul. Dworcowej 39.
2. Filia, obsługująca mieszkańców gmin: Szprotawa, Małomice i Niegosławice, mieści się w Szprotawie przy ul. Kościuszki 30.
3. Starostwo jest zakładem pracy dla zatrudnionych w nim pracowników w rozumieniu ustawy o pracownikach samorządowych oraz innych przepisów prawa pracy.
4. Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa regulamin pracy ustalony przez starostę w drodze zarządzenia.
5. Godziny urzędowania starostwa określa starosta w drodze zarządzenia.
Rozdział 2.
Zakres działania, zadania starostwa i zasady funkcjonowania.
§ 3. 1. Starostwo jest jednostką organizacyjną powiatu przy pomocy, której zarząd i starosta wykonują zadania określone w obowiązujących przepisach prawa, w tym również zadania wynikające ze statutu, uchwał rady i zarządu oraz zarządzeń starosty.
2. W szczególności do zadań starostwa należy:
1) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał przez organy powiatu,
2) wydawanie decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowanie innych czynności prawnych przez organy powiatu,
3) wykonywanie innych czynności faktycznych i prawnych wchodzących w zakres zadań powiatu,
4) zapewnienie organom powiatu możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,
5) współdziałanie ze skarbnikiem w zakresie opracowywania projektu budżetu,
6) realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał organów powiatu,
7) zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji rady i posiedzeń jej komisji oraz posiedzeń zarządu,
8) wykonywanie czynności kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi, w tym zakresie przepisami prawa,
9) realizacja obowiązków i uprawnień służących staroście jako pracodawcy - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy.
§ 4. Pracownicy starostwa w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie i w granicach prawa. Obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
§ 5. Starostwo działa w oparciu o następujące zasady:
1) praworządności,
2) służebności wobec społeczności lokalnej,
3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
4) podziału zadań i kompetencji,
5) wzajemnego współdziałania,
6) kontroli wewnętrznej i zewnętrznej,
§ 6. 1. Gospodarowanie środkami finansowymi i rzeczowymi oraz zarządzanie mieniem powiatu odbywa się z uwzględnieniem zasad: legalności, oszczędności, celowości, przejrzystości, jawności.
2. Dostawy, usługi i roboty budowlane są realizowane po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Rozdział 3.
Struktura organizacyjna starostwa.
§ 7. Jednoosobowe kierownictwo w starostwie polega na obowiązku wykonywania poleceń bezpośredniego przełożonego wynikającego ze służbowego podporządkowania.
§ 8. 1. W strukturze organizacyjnej starostwa wyróżnia się wydziały, biura, referaty, oraz samodzielne stanowiska.
2. Wydziałami kierują naczelnicy.
3. Biurami oraz referatami kierują kierownicy.
4. W wydziałach mogą być tworzone referaty. W ramach wydziału, w uzasadnionych przypadkach może zostać utworzone stanowisko zastępcy naczelnika i kierownika referatu jako stanowiska kierownicze.
§ 9. 1. W skład starostwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Referat Administracji, Obsługi, Polityki Społecznej i Rozwoju, w skrócie AO;
2) Wydział Finansowo - Budżetowy, w skrócie F-B;
3) Referat Rejestracji Pojazdów i Kierowców z filią w Szprotawie, w skrócie PiK;
4) Referat Transportu i Dróg, w skrócie TD;
5) Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Budownictwa z filią w Szprotawie, w skrócie ROŚiB;
6) Wydział Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki, w skrócie OKT;
7) Geodeta Powiatowy, w skrócie G;
8) Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości z filią w Szprotawie, w skrócie GKKiN, który dzieli się na:
a) Referat Gospodarki Nieruchomościami, w skrócie GN,
b) Referat Ewidencji Gruntów i Budynków, w skrócie EG – Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, w skrócie PODGiK;
9) Biuro Audytu, Kontroli i Zarządzania Kryzysowego, w skrócie AKiZK;
10) Samodzielne stanowisko ds. Funduszy Europejskich i Środków Krajowych, w skrócie FE;
11) Samodzielne stanowisko ds. Zamówień Publicznych, w skrócie ZP;
12) Administrator Bezpieczeństwa Informacji, w skrócie ABI;
13) Powiatowy Rzecznik Konsumentów, w skrócie RK.
2. Starosta może powoływać na czas określony pełnomocników do spraw realizacji lub koordynacji określonych zadań.
3. Strukturę organizacyjną starostwa określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik do regulaminu.
Rozdział 4.
Zasady wykonywania funkcji kierowniczych.
§ 10. 1. Działaniami starostwa kieruje starosta, przy pomocy wicestarosty i etatowego członka zarządu.
2. W ramach uprawnień wyrażonych w ust. 1, starosta może wydawać zarządzenia wewnętrzne, regulaminy, instrukcje i polecenia służbowe, udzielać upoważnień, o ile nie przeciwstawiają się temu obowiązujące przepisy prawa.
§ 11. 1. Kierownikiem starostwa jest starosta, pełniący równocześnie funkcję przewodniczącego zarządu.
2. Starosta kieruje pracą starostwa bezpośrednio oraz za pośrednictwem wicestarosty, etatowego członka zarządu, sekretarza, skarbnika, naczelników, kierowników oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach.
3. Starosta bezpośrednio koordynuje i nadzoruje działalność komórek organizacyjnych starostwa, przyporządkowanych temu stanowisku w schemacie organizacyjnym, stanowiącym załącznik do regulaminu.
4. Do zakresu działania starosty należy w szczególności:
1) wydawanie zarządzeń,
2) organizowanie pracy zarządu i starostwa, kierowanie bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentowanie go na zewnątrz,
3) wykonywanie uprawnień pracodawcy w stosunku do pracowników starostwa,
4) wykonywanie uprawnień pracodawcy w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji,
5) koordynowanie działalności jednostek organizacyjnych powiatu i organizowanie ich wzajemnej współpracy,
6) składanie oświadczeń woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności starostwa,
7) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej zastrzeżonych dla starosty,
8) upoważnianie wicestarosty, członka zarządu, sekretarza, skarbnika, pracowników starostwa, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do wykonywania czynności oraz wydawania w jego imieniu decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
9) określanie polityki kadrowej i płacowej w starostwie,
10) rozpatrywanie skarg na osoby pełniące funkcje kierownicze w starostwie,
11) pełnienie funkcji kierownika zamawiającego,
12) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla starosty przez przepisy prawa, uchwały rady i zarządu oraz wynikających z postanowień statutu i regulaminu, a także zawartych umów i porozumień.
§ 12. 1. Wicestarosta podejmuje czynności kierownika starostwa w czasie nieobecności starosty lub w razie niemożności pełnienia obowiązków przez starostę z innych przyczyn z wyłączeniem czynności zastrzeżonych wyłącznie dla starosty przepisami prawa.
2. Wicestarosta wykonuje zadania w zakresie otrzymanych upoważnień lub poleceń służbowych wydawanych przez starostę oraz nadzoruje zadania i jest odpowiedzialny za sprawy prowadzone przez komórki organizacyjne starostwa, przyporządkowane temu stanowisku w schemacie organizacyjnym.
3. Wicestarosta w zakresie powierzonych mu obowiązków zapewnia kompleksowe rozstrzyganie spraw i rozwiązywanie problemów w szczególności poprzez:
1) koordynowanie działań podporządkowanych mu komórek organizacyjnych starostwa,
2) inicjowanie rozwiązań służących usprawnieniu funkcjonowania podporządkowanych komórek organizacyjnych starostwa,
3) dokonywanie ocen pracy podległych kierowników komórek organizacyjnych starostwa,
4) pełnienie funkcji reprezentacyjnych w imieniu starosty,
5) wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia starosty.
§ 13. 1. Etatowy członek zarządu podejmuje czynności kierownika starostwa w czasie nieobecności starosty, wicestarosty lub w razie niemożliwości pełnienia obowiązków przez starostę i wicestarostę z innych przyczyn z wyłączeniem czynności zastrzeżonych wyłącznie dla starosty przepisami prawa.
2. Etatowy członek zarządu wykonuje zadania w zakresie otrzymanych upoważnień lub poleceń służbowych wydawanych przez starostę oraz nadzoruje zadania i jest odpowiedzialny za sprawy prowadzone przez komórki organizacyjne starostwa, przyporządkowane temu stanowisku w schemacie organizacyjnym.
3. Etatowy członek zarządu w zakresie powierzonych mu obowiązków zapewnia rozstrzyganie spraw i rozwiązanie problemów w szczególności poprzez:
1) koordynowanie działań podporządkowanych mu komórek organizacyjnych starostwa,
2) inicjowanie rozwiązań służących usprawnieniu funkcjonowania podporządkowanych komórek organizacyjnych starostwa,
3) dokonywanie ocen pracy podległych kierowników komórek organizacyjnych starostwa,
4) pełnienie funkcji reprezentacyjnych w imieniu starosty,
5) wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia starosty.
§ 14. 1. Za sprawne i prawidłowe funkcjonowanie starostwa odpowiedzialność ponosi sekretarz. Ponadto nadzoruje on zadania i jest odpowiedzialny za sprawy prowadzone przez komórki organizacyjne starostwa, przyporządkowane temu stanowisku w schemacie organizacyjnym.
2. Do zadań sekretarza należy w szczególności:
1) czuwanie nad przebiegiem i terminowością wykonywanych zadań starostwa,
2) opracowywanie projektu regulaminu organizacyjnego starostwa oraz czuwanie nad jego przestrzeganiem,
3) realizowanie polityki zarządzania kadrami,
4) nadzór nad organizacją pracy w starostwie oraz prowadzeniem spraw związanych z doskonaleniem kadr,
5) inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy w starostwie,
6) nadzór nad przygotowywaniem projektów uchwał rady i zarządu,
7) organizowanie pracy starostwa, nadzór nad jego działalnością z uwzględnieniem dbałości o właściwą obsługę interesantów oraz sprawny obieg dokumentów,
8) ogólny nadzór nad prawidłowym wykonywaniem przez pracowników czynności kancelaryjnych,
9) pełnienie roli pełnomocnika ds. wyborów - urzędnika wyborczego oraz koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami, o ile starosta nie wyznaczy do tej funkcji innej osoby,
10) prowadzenie rejestru i zbioru aktów wydawanych przez starostę,
11) prowadzenie rejestru upoważnień do załatwiania spraw w imieniu starosty,
12) udostępnianie kontrolerom zewnętrznym dziennika kontroli, gromadzenie akt kontroli zewnętrznych oraz czuwanie nad terminowością przygotowania odpowiedzi na wystąpienia i realizacji zaleceń pokontrolnych,
13) nadzór nad prowadzeniem spraw w zakresie skarg i wniosków,
14) koordynacja spraw w zakresie zapewnienia dostępu do informacji publicznej realizowanego poprzez publikację na urzędowej stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej zgodnie z obowiązującym podziałem zadań,
15) współpraca ze środkami masowego przekazu, w tym przygotowywanie ustnych i pisemnych informacji o ważniejszych wydarzeniach w powiecie dla prasy, radia i telewizji, udzielanie odpowiedzi i sporządzanie sprostowań,
16) koordynowanie spraw związanych z ochroną zdrowia,
17) planowanie remontów i inwestycji w starostwie oraz koordynacja ich realizacji,
18) zapewnienie współpracy w zakresie obsługi prawnej dla starostwa,
19) wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia starosty,
20) w przypadku nieobecności sekretarza jego zadania w ściśle określonym zakresie wykonuje osoba przez niego upoważniona.
§ 15. 1. Skarbnik odpowiada za zadania z zakresu polityki finansowej powiatu i nadzoruje zadania Wydziału Finansowo – Budżetowego.
2. Do zadań skarbnika należy w szczególności:
1) pełnienie funkcji głównego księgowego budżetu,
2) zapewnienie realizacji polityki finansowej ustalonej przez radę i zarząd powiatu,
3) wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
4) nadzorowanie prac związanych z opracowywaniem i realizacją budżetu powiatu i zapewnienie bieżącej kontroli jego wykonania,
5) zapewnienie prawidłowej sprawozdawczości budżetowej,
6) kontrasygnowanie czynności prawnych skutkujących powstaniem zobowiązań finansowych powiatu oraz udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty,
7) opiniowanie projektów uchwał rady i zarządu wywołujących skutki finansowe dla powiatu,
8) uczestniczenie w pracach zarządu z głosem doradczym,
9) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień starosty.
§ 16. 1. Wicestarosta, etatowy członek zarządu, sekretarz, skarbnik, nadzorują, a naczelnicy i kierownicy kierują i zarządzają podległymi komórkami w sposób zapewniający optymalną realizację zadań i ponoszą za to odpowiedzialność przed przełożonymi zgodnie za schematem organizacyjnym.
2. Naczelnicy i kierownicy są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawując nad nimi nadzór, są odpowiedzialni przed przełożonymi za wypełnianie przez nich obowiązków.
3. Naczelnicy i kierownicy odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie podległych komórek i należyte wykonywanie powierzonych zadań, a w szczególności za:
1) nadzorowanie terminowego i zgodnego z prawem załatwiania spraw należących do podległych komórek organizacyjnych,
2) ustalenie podziału zadań i kompetencji dla podległych pracowników,
3) opracowywanie procedur załatwiania poszczególnych spraw,
4) organizację metod i form pracy komórki oraz ich ciągłe ulepszanie,
5) kontrolowanie jakości wykonanej pracy przez podległych pracowników, dokonywanie oceny pracowników i występowanie z wnioskami w ich sprawie (nagrody, kary, awanse),
6) nadzór nad efektywnym wykorzystaniem czasu pracy przez podległych pracowników,
7) przeprowadzanie okresowych ocen pracowników,
8) nadzorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, tajemnicy państwowej i służbowej oraz przepisów bhp i ppoż.,
9) dbałość o powierzone mienie starostwa,
10) przygotowywanie projektów uchwał rady, zarządu i zarządzeń starosty oraz sporządzanie sprawozdań z ich realizacji, stosownie do potrzeb rady, zarządu lub starosty,
11) opracowywanie projektów budżetu w części dotyczącej zakresu działania podległych komórek,
12) realizowanie planów finansowych w oparciu o zasady określone w § 7 regulaminu,
13) opracowywanie prognoz, analiz oraz sprawozdań z prowadzonych działań i spraw,
14) współdziałanie z innymi komórkami starostwa, z jednostkami organizacyjnymi, instytucjami, organami administracji i organizacjami społecznymi,
15) wydawanie w zakresie wykonywanych zadań decyzji administracyjnych w ramach uzyskanych upoważnień,
16) przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz udzielanie wyjaśnień na skargi i wnioski interesantów, w trybie przewidzianym procedurą,
17) przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udzielenie informacji publicznej złożone na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej,
18) uczestniczenie w posiedzeniach rady i komisji na zasadach określonych w statucie,
19) uczestniczenie w posiedzeniach zarządu na zasadach określonych w statucie,
20) na polecenie przełożonego wykonywanie innych zadań w sprawach nieobjętych zakresem działania.
4. Powierza się naczelnikom i kierownikom obowiązki i odpowiedzialność w zakresie gospodarki finansowej nadzorowanego wydziału, biura i referatu, polegającej na:
1) realizacji budżetu zgodnie z planem finansowym wydziału oraz przedstawianiu wniosków w sprawie konieczności zmian w budżecie i wieloletniej prognozie finansowej powiatu,
2) bieżącej analizie planu finansowego wydziału i wnioskowanie do Zarządu o dokonanie niezbędnych zmian w planie,
3) zaciąganiu zobowiązań i dokonywaniu wydatków zgodnie z planem finansowym wydziału,
4) uruchamianiu i dysponowaniu środkami budżetowymi zgodnie z ustawą o finansach publicznych,
5) dokonywaniu wydatków z budżetu wydziału w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:
a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;
6) dokonywaniu wydatków z budżetu wydziału w sposób umożliwiający terminową realizację zadań,
7) dokonywaniu wydatków z budżetu wydziału w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań,
8) dokonywaniu wydatków z budżetu wydziału zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków polegającej na zatwierdzeniu dokumentów będących podstawą dokonywania wydatków w ramach przeprowadzenia kontroli merytorycznej i formalnej,
9) sporządzaniu sprawozdań z realizacji budżetu wydziału,
10) sporządzaniu projektu budżetu wydziału oraz harmonogramu realizacji budżetu na dany rok budżetowy,
11) realizacji postanowień wynikających z zarządzenia w sprawie sporządzania sprawozdań dotyczących pomocy publicznej,
12) nadzorowaniu dochodzenia należności jednostki samorządu terytorialnego i niedopuszczenia do ich przedawnienia stosownie do obowiązujących przepisów prawa w zakresie realizowanych zadań przez wydział,
13) egzekwowaniu kar/odszkodowań wynikających z postanowień i decyzji realizowanych przez wydział umów,
14) wydatkowaniu dotacji zgodnie z przeznaczeniem określonym przez udzielającego dotacji w zakresie realizowanych zadań przez wydział,
15) przekazywaniu dotacji zgodnie z zasadami i trybem przekazywania dotacji w zakresie realizowanych zadań przez wydział,
16) nadzorowaniu rozliczenia dotacji oraz ustalenia kwoty dotacji podlegającej zwrotowi do budżetu w zakresie realizowanych zadań przez wydział,
17) nadzorowaniu terminowego zwrotu dotacji w należnej wysokości w zakresie realizowanych zadań przez wydział.
5. Zobowiązuję się naczelników i kierowników do przestrzegania przepisów ustawy o finansach publicznych oraz prawidłowego wykonywania w/w obowiązków włącznie z zastosowaniem środków odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych przed regionalną komisją orzekającą przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Zielonej Górze, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2013r., poz.168 ze zm.).
6. Zastępstwa na stanowiskach kierowniczych ustala starosta w zakresach czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracowników.
Rozdział 5.
Zakresy zadań komórek organizacyjnych.
§ 17. Wydziały, biura, referaty i samodzielne stanowiska pracy, każdy w zakresie swojej właściwości, podejmują wspólne działania i prowadzą sprawy związane z realizacją zadań rady, zarządu i starosty dotyczące:
1) zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji wykonania zadań ujętych w § 4 regulaminu i budżetu powiatu,
2) zapoznawania się na bieżąco z przepisami prawa, będącymi podstawą ich merytorycznego działania,
3) opracowywania projektów uchwał rady, przedkładanych przez zarząd na sesjach rady,
4) opracowywania projektów zarządzeń starosty jako kierownika starostwa i innych aktów, o ile przepisy prawa tak stanowią,
5) koordynowania i kontrolowania zadań wynikających z podjętych przez radę uchwał, wniosków komisji i interpelacji radnych,
6) organizowania na obszarze powiatu kontroli wykonania zadań administracji samorządowej, określonych w ustawach oraz rozporządzeniach, uchwałach i zarządzeniach innych właściwych organów, służb, inspekcji i straży,
7) przebiegu załatwianych spraw przez powiatowe jednostki organizacyjne, realizując uprawnienia nadzorcze i kontrolne,
8) zachowania szczególnej staranności przy wykonywaniu zadań związanych z zarządem i gospodarowaniem mieniem powiatu, środkami finansowymi i materialnymi,
9) zapewnienia współdziałania wszystkich właściwych jednostek organizacyjnych, w tym zespolonych służb, inspekcji i straży, w celu:
a) zapobiegania zagrożeniom dla mienia, życia i zdrowia mieszkańców powiatu,
b) zapobiegania zagrożeniom dla środowiska naturalnego,
c) utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa,
d) ochrony przeciwpożarowej,
e) zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom, a także zwalczaniu ich skutków,
f) zapobiegania powstawaniu i łagodzeniu skutków negatywnych zjawisk społecznych;
10) przygotowania dla potrzeb rady, zarządu i starosty, sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji na określony temat z zakresu działalności administracji samorządowej,
11) opracowywania obowiązującej sprawozdawczości statystycznej,
12) opracowywania propozycji do „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Powiatu Żagańskiego” w celu jej ciągłej aktualizacji,
13) inicjowania i podejmowania przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań określonych w strategiach, planach i programach uchwalonych przez radę,
14) współpracy organów powiatu z organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami działającymi na terenie powiatu,
15) przygotowywanie opinii, uzgodnień lub konsultacji projektów aktów wydawanych przez organy gmin (studia, plany, decyzje) na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w zakresie zadań powiatu realizowanych przez daną komórkę starostwa,
16) przestrzegania określonej przepisami prawa ochrony informacji niejawnych, danych osobowych, tajemnicy skarbowej lub  służbowej,
17) zgodnego z przepisami prawa prowadzenia, przechowywania i ochrony akt spraw prowadzonych w komórkach organizacyjnych,
18) udzielania informacji publicznej z zakresu zadań realizowanych przez komórki organizacyjne oraz umieszczania przedmiotowych treści w Biuletynie Informacji Publicznej jak również ich aktualizacja,
19) podnoszenia kwalifikacji w ramach specjalistycznych szkoleń,
20) przestrzegania zasad Kodeksu etycznego pracownika Starostwa Powiatowego w Żaganiu,
21) wykonywania zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego stosownie do merytorycznego zakresu wydziału, biura, referatu,
22) przekazywania do Biura Audytu, Kontroli i Zarządzania Kryzysowego informacji i materiałów niezbędnych do prac planistycznych w zakresie spraw obronnych i zarządzania kryzysowego.
§ 18. Do zadań Referatu Administracji, Obsługi, Polityki Społecznej i Rozwoju należy:
1. w zakresie obsługi rady i zarządu:
1) przygotowanie sesji i posiedzeń komisji rady,
2) terminowe dostarczanie radnym materiałów związanych z przedmiotem sesji i obrad komisji rady,
3) organizacja, techniczne zabezpieczenie sesji i posiedzeń komisji rady oraz prowadzenie dokumentacji obrad,
4) przedkładanie uchwał rady organom nadzoru i przekazywanie ich do opublikowania w dzienniku urzędowym województwa lubuskiego,
5) przekazywanie uchwał rady właściwym wydziałom starostwa i jednostkom organizacyjnym powiatu,
6) udzielanie radnym niezbędnej pomocy w wykonywaniu mandatu,
7) przygotowywanie projektów uchwał inicjowanych przez radnych,
8) obsługa administracyjno - biurowa przewodniczącego rady,
9) przyjmowanie skarg i wniosków kierowanych do rady i ich obsługa kancelaryjna,
10) prowadzenie spraw w zakresie szkolenia radnych,
11) prowadzenie spraw dotyczących podróży służbowych radnych,
12) obsługa i dokumentowanie posiedzeń zarządu, prowadzenie rejestru i zbioru uchwał,
13) przygotowywanie projektów sprawozdań starosty z wykonania uchwał rad i działalności zarządu pomiędzy sesjami,
14) przygotowywanie projektów uchwał i pism zarządu nie przypisanych określonemu wydziałowi lub jednostce organizacyjnej,
15) doręczanie rozstrzygnięć elektronicznie, bądź na piśmie osobom zobowiązanym do realizacji poleceń zarządu oraz czuwanie nad ich terminowym załatwieniem,
16) publikowanie na stronach BIP powiatu żagańskiego informacji z prac zarządu i rady powiatu,
17) elektroniczne wysyłanie uchwał, zarządzeń i ogłoszeń do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego,
18) współdziałanie z sekretarzem w opracowywaniu projektu statutu powiatu,
19) prowadzenie obsługi administracyjnej w sprawach dotyczących składania przewodniczącemu rady przez radnych, oświadczeń majątkowych oraz innych oświadczeń i informacji, określonych w ustawie o samorządzie powiatowym,
20) planowanie wydatków rady powiatu do projektu budżetu powiatu.
2. w zakresie spraw organizacyjnych:
1) zapewnienie sprawnej organizacji i funkcjonowania starostwa,
2) prowadzenie sekretariatu członków zarządu,
3) prowadzenie kancelarii ogólnej, biblioteki i archiwum zakładowego,
4) współdziałanie z sekretarzem w opracowywaniu projektu regulaminu organizacyjnego i innych regulaminów wewnętrznych starostwa, wdrażaniu ich oraz kontroli ich przestrzegania,
5) wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt,
6) prowadzenie zbioru zawartych przez powiat umów i porozumień realizowanych przez wydział,
7) prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków oraz obsługa kancelaryjna rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków składanych w starostwie,
8) ubezpieczenie i ochrona mienia powiatu,
9) załatwianie spraw socjalnych pracowników starostwa,
10) prowadzenie magazynu materiałów biurowych i eksploatacyjnych,
11) stosowanie procedur przewidzianych w kodeksie etycznym w przypadku jego naruszenia,
12) koordynowanie działań z zakresu łączności.
3. w zakresie spraw kadrowych:
1) prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych zatrudnianych przez starostę,
2) prowadzenie spraw związanych z naborem pracowników na wolne stanowiska urzędnicze w starostwie,
3) prowadzenie spraw związanych z ocenami kwalifikacyjnymi pracowników,
4) prowadzenie obsługi administracyjnej w sprawach dotyczących składania staroście, przez osoby zobowiązane, oświadczeń majątkowych oraz innych oświadczeń i informacji, określonych w ustawie o samorządzie powiatowym,
5) prowadzenie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników starostwa oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu,
6) prowadzenie spraw związanych z pracami interwencyjnymi, stażami absolwenckimi, przygotowaniem zawodowym,
7) planowanie i realizacja wydatków osobowych starostwa,
8) zapewnienie warunków do przeprowadzania okresowych ocen pracowników,
9) przygotowywanie planów urlopów wypoczynkowych,
10) ewidencja czasu pracy pracowników,
11) załatwianie spraw rentowych i emerytalnych pracowników,
12) nadzorowanie przestrzegania dyscypliny pracy,
13) prowadzenie spraw dotyczących podróży służbowych pracowników starostwa,
14) prowadzenie spraw związanych z używaniem samochodów prywatnych do celów służbowych,
15) prowadzenie spraw związanych z orderami i odznaczeniami.
4. w zakresie spraw administracyjnych:
1) planowanie i realizacja rzeczowych wydatków bieżących i inwestycyjnych starostwa,
2) prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo - technicznym,
3) prowadzenie ksiąg inwentarzowych środków trwałych i przedmiotów nietrwałych oraz spraw związanych z gospodarowaniem majątkiem ruchomym starostwa, a w szczególności:
a) prowadzenie ewidencji ilościowej,
b) rejestracja zakupionych składników majątku ruchomego,
c) oznakowanie majątku ruchomego numerami inwentarzowymi,
d) przekazywanie składników do użytkowania;
4) załatwianie spraw związanych z pieczęciami, tablicami i informacją wizualną,
5) gospodarowanie drukami i formularzami oraz materiałami biurowymi.
5. w zakresie rozwoju i promocji:
1) inicjowanie i koordynowanie spraw związanych z opracowywaniem strategii rozwoju powiatu oraz monitorowanie jej realizacji,
2) inicjowanie i koordynowanie działań promocyjnych w kraju i za granicą, w tym przygotowywanie uczestnictwa powiatu w różnego rodzaju wystawach, targach i giełdach,
3) opracowywanie oraz przygotowywanie materiałów promocyjnych o powiecie,
4) prowadzenie korespondencji okolicznościowej, kalendarium rocznic i uroczystości związanych z życiem społeczno - gospodarczym powiatu,
5) współredagowanie serwisu internetowego powiatu,
6) współpraca z organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami, związkami, fundacjami oraz innymi organizacjami społecznymi, gospodarczymi, zawodowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, w zakresie zadań z ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie,
7) promowanie przedsiębiorczości i działań powodujących wzrost innowacyjności przedsiębiorstw z terenu powiatu,
6. w zakresie ochrony zdrowia:
1) wykonywanie zadań z zakresu promocji zdrowia,
2) przygotowywanie programów prozdrowotnych przy współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną i organizacjami pozarządowymi oraz innych imprez w ramach promocji zdrowia, profilaktyki i oświaty zdrowotnej,
3) współpraca z organizacjami społecznymi i gminami w szerzeniu kultury zdrowotnej wśród mieszkańców powiatu.
7. w zakresie ochrony i opieki nad zabytkami:
1) opracowywanie zasad przyznawania dotacji z budżetu powiatu na prace restauratorskie i konserwatorskie przy zabytkach wpisanych do rejestru,
2) przeprowadzenie procedury oceny formalnej wniosków o dotacje,
3) rozliczenie dotacji wraz z kontrolą wykonania prac;
4) podejmowanie działań wynikających z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w tym:
a) wydawanie decyzji o umieszczeniu na zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków znaku informacyjnego o ochronie danego zabytku,
b) ustanawianie społecznych opiekunów zabytków,
c) prowadzenie listy społecznych opiekunów zabytków,
d) wydawanie legitymacji społecznych opiekunów zabytków,
e) wydawanie zaświadczeń o nadaniu uprawnień społecznego opiekuna zabytków innym podmiotom niż osoby fizyczne,
f) monitorowanie realizacji Powiatowego Programu Ochrony Zabytków;.
8. w zakresie spraw obywatelskich:
1) wykonywanie zadań związanych z rejestracją i nadzorem nad działalnością stowarzyszeń,
2) prowadzenie spraw związanych z realizacją przepisów ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
3) prowadzenie spraw związanych z realizacją przepisów ustawy o fundacjach,
4) wykonywanie zadań określonych ustawą o repatriacji.
9. w zakresie spraw gospodarczo – technicznych:
1) administrowanie budynkami, lokalami i innymi składnikami majątkowymi starostwa, w tym adaptacja, remonty, naprawa oraz konserwacja budynków i sprzętu,
2) prowadzenie książek obiektów budowlanych dla starostwa,
3) nadzór nad utrzymaniem czystości i porządku w obiektach starostwa oraz dbanie o estetykę wokół budynków starostwa,
4) ochrona obiektów, monitorowanie systemów alarmowych i systemu przeciwpożarowego.
§ 19. Do zadań Wydziału Finansowo - Budżetowego należy:
1) koordynowanie prac nad projektem budżetu powiatu,
2) analiza realizacji budżetu powiatu,
3) opracowywanie liczbowych zestawień z wykonania budżetu,
4) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie zmian budżetu i zmian wieloletniej prognozy finansowej i innych uchwał związanych z realizacją dochodów i wydatków budżetowych,
5) wprowadzanie w oprogramowaniu oświatowym zmian w planach finansowych jednostek oświatowych dokonanych przez zarząd powiatu i radę powiatu,
6) przekazywanie informacji jednostkom organizacyjnym o zmianach w planach finansowych,
7) sporządzanie i aktualizacja układu wykonawczego powiatu żagańskiego,
8) sporządzanie informacji z przebiegu wykonania budżetu powiatu żagańskiego za I półrocze oraz sprawozdania z wykonania budżetu za rok budżetowy,
9) przygotowywanie projektów aktów wewnętrznych starosty regulujących zasady gospodarowania środkami rzeczowymi i finansowymi starostwa oraz prowadzenia rachunkowości, a następnie nadzór i kontrola nad ich realizacją,
10) terminowe przekazywanie dysponentom środków z dotacji i subwencji oraz ich rozliczanie,
11) prowadzenie ewidencji i rozliczanie dochodów związanych z pobytem dzieci w rodzinach zastępczych oraz dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych i rodzinach zastępczych,
12) nadzór nad gospodarką finansową jednostek organizacyjnych powiatu w zakresie analizy dokonywanej na podstawie sporządzanych przez te jednostki sprawozdań,
13) sporządzanie sprawozdań finansowych, w tym w szczególności:
a) bilans jednostki budżetowej – starostwa powiatowego,
b) zestawienie zmian w funduszu jednostki,
c) rachunek zysków i strat,
d) skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego,
e) bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
14) sporządzanie okresowej sprawozdawczości budżetowej powiatu, zgodnie z obowiązującymi terminami i rozporządzeniami Ministra Finansów i innych aktów prawnych.
15) bieżąca kontrola równowagi budżetowej,
16) inicjowanie przeprowadzenia kontroli finansowych w przypadkach stwierdzenia niegospodarności lub zagrożonych naruszeniem dyscypliny finansów publicznych,
17) obsługa kredytów bankowych, pożyczek oraz papierów wartościowych,
18) prowadzenie rachunkowości budżetu powiatu, starostwa oraz zadań realizowanych przy współudziale środków z Unii Europejskiej, zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami oraz wytycznymi instytucji finansującej, w tym między innymi dekretacja dokumentów księgowych, prowadzenie komputerowej księgowości syntetycznej i analitycznej w zakresie organu finansowego (budżet powiatu) i jednostki budżetowej (starostwo powiatowe),
19) prowadzenie rachunkowości funduszy celowych i świadczeń socjalnych,
20) naliczanie wynagrodzeń oraz świadczeń socjalnych pracowników starostwa oraz diet radnym,
21) prowadzenie pracowniczych kart wynagrodzeń i kart zasiłkowych,
22) przygotowanie korespondencji oraz prowadzenie egzekucji z wynagrodzeń (komornicze i sądowe),
23) dokonywanie potrąceń z wynagrodzeń na podstawie oświadczeń pracowników,
24) rozliczanie należności z urzędami skarbowymi i ZUS-em, w tym pochodnych od wynagrodzeń oraz podatku PIT,
25) sporządzanie sprawozdań statystycznych dotyczących wynagrodzeń i środków trwałych,
26) prowadzenie wymaganej dokumentacji związanej z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym,
27) terminowe sporządzanie i rozliczanie deklaracji podatkowych, deklaracji związanych z ZUS-em.
28) prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz prowadzenie ksiąg inwentarzowych pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz księgozbiorów,
29) prowadzenie kartotek ilościowo – wartościowych materiałów oraz terminowe ich rozliczanie,
30) sporządzanie rocznej tabeli amortyzacyjnej środków trwałych starostwa,
31) prowadzenie obsługi kasowej starostwa, w tym w szczególności przyjmowanie do kasy gotówki pochodzącej ze wszystkich źródeł działalności starostwa na podstawie wystawionych pokwitowań, sporządzanie raportów kasowych oraz bieżące odprowadzanie do banku zainkasowanej gotówki,
32) prowadzenie ewidencji dotyczącej dochodów Skarbu Państwa – użytkowanie wieczyste, użytkowanie, służebność, czynsz dzierżawny i najem, trwały zarząd, sprzedaż, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo wł

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony