Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2013-09-05 08:54:57 przez Berta Czarniecka
Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości z filią w Szprotawie
Naczelnik Wydziału: Anna Kudyba
Geodeta Powiatowy: Marzena Wilkin
Akapit nr - brak tytułu
Do zadań Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości należy:
1. w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej:
1) zakładanie i prowadzenie baz danych obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej dotyczącej:
a) ewidencji gruntów i budynków EGiB,
b) geodezyjnej sieci uzbrojenia terenu GESUT,
c) rejestru cen i wartości nieruchomości RCiWN,
d) szczegółowych osnów geodezyjnych BDSOG,
e) bazy danych obiektów topograficznych tworzących standardowe opracowania kartograficzne w skalach 1:500-1:5000 BDOT500;
2) tworzenie i obsługa sieci usług dotyczących zbiorów i usług danych przestrzennych umożliwiających ich wyszukiwanie, przeglądanie, pobieranie i przekształcanie,
3) tworzenie, aktualizacja i udostępnianie zbiorów metadanych opisujących zbiory i usługi danych przestrzennych,
4) udostępnianie zbiorów i usług danych przestrzennych organom administracji w zakresie niezbędnym do realizacji przez nie zadań publicznych,
5) prowadzenie i aktualizacja baz danych w sposób zapewniający interoperacyjność zawartych w nich zbiorów danych i związanych z nimi usług.
2. w zakresie prowadzenia powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego:
1) przyjmowanie, rejestracja i obsługa w systemie informatycznym zgłoszeń robót geodezyjnych i kartograficznych od jednostek wykonawstwa geodezyjnego,
2) wydawanie licencji i udostępnianie wykonawcą prac geodezyjnych materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
3) weryfikacja dokumentacji powstałej przy wykonywaniu robót geodezyjno-kartograficznych pod względem zgodności z przepisami prawa obowiązującymi w geodezji i kartografii,
4) prowadzeni i ewidencjonowanie dokumentów powiatowego zasobu geodezyjno-kartograficznego,
5) obsługa osób prawnych i fizycznych korzystających z zasobu geodezyjno-kartograficznego, w tym sprzedaż map informacji i dokumentów,
6) naliczanie opłat za czynności związane z udostępnianiem powiatowego zasobu geodezyjno-kartograficznego z wykonywaniem określonych czynności,
7) uwierzytelnianie dokumentów opracowanych przez wykonawców prac geodezyjnych lub kartograficznych,
8) wykonywanie bieżącej informatyzacji dokumentów zasobu,
9) czynności związane z wyłączeniem materiałów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
3. w zakresie ewidencji gruntów i budynków:
1) prowadzenie w systemie informatycznym i bieżąca aktualizacja bazy danych ewidencji gruntów i budynków na podstawie wpływających dokumentów i wniosków zainteresowanych,
2) modernizacja ewidencji gruntów i budynków,
3) zawiadomienie o wprowadzanych zmianach właściwy organ w sprawach podatku od nieruchomości, właściwy sąd prowadzący księgi wieczyste, organy statystyczne i zainteresowane osoby fizyczne i prawne,
4) wykonywanie zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków zakresie gruntów, budynków i lokali,
5) weryfikacja doraźna i kompleksowa danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
6) wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących wprowadzenia zmiany w operacie ewidencji gruntów i budynków,
7) bieżąca obsługa interesantów poprzez udostępnianie danych z operatu w formie wypisów z rejestrów, kartotek i wykazów, wyrysów z mapy ewidencyjnej, kopii dokumentów uzasadniających wpisy do bazy danych operatu ewidencyjnego, plików komputerowych , usług danych przestrzennych,
8) prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości,
9) przekazywanie danych do Państwowego Rejestru Granic,
10) naliczanie opłat za udostępnianie danych z operatu ewidencyjnego.
4. w zakresie gleboznawczej klasyfikacji gruntów:
1) prowadzenie operatu gleboznawczej klasyfikacji gruntów i jego bieżąca aktualizacja,
2) weryfikacja projektów aktualizacji klasyfikacji gruntów,
3) prowadzenie okresowych kontroli klasyfikacji gruntów.
5. w zakresie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu:
1) założenie i prowadzenie bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT),
2) gromadzenie i udostępnianie danych dotyczących projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
3) weryfikacja dokumentacji powstałej z geodezyjnych pomiarów powykonawczych sieci uzbrojenia terenu,
4) współpraca z jednostkami branżowymi w zakresie wymiany danych dotyczących GESUT.
6. w zakresie uzgadniania usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
1) organizowanie i prowadzenie narad koordynacyjnych w celu dokonywania uzgodnień sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
2) prowadzenie dokumentacji narad w systemie informatycznym,
3) opatrywanie przedłożonych projektów odpowiednimi adnotacjami o przeprowadzeniu uzgodnień, wydawanie odpisów protokołów z narad,
4) naliczanie opłat za czynności związane z uzgadnianiem projektów.
7. w zakresie szczegółowych osnów geodezyjnych:
1) prowadzenie bazy danych szczegółowych osnów geodezyjnych (BDSOG),
2) bieżąca aktualizacja BDSOG na podstawie informacji przekazywanych do starosty,
3) zlecanie zakładania punktów osnów szczegółowych i zatwierdzanie projektów założenia osnów szczegółowych,
4) przeprowadzanie okresowej inwentaryzacji osnów szczegółowych i ich modernizacji.
8. w zakresie zakładania i aktualizacji mapy zasadniczej:
1) tworzenie map zasadniczych dla terenów miejskich i zabudowanych terenów wiejskich na podstawie numerycznych baz danych EGiB, GESUT, BDOT500, PRG, EMUiA, BDSOG, BDPOG,
2) prowadzenie map zasadniczych i ich bieżąca aktualizacja na podstawie opracowań geodezyjnych i kartograficznych,
3) zlecanie prac geodezyjno-kartograficznych z celu tworzenia baz będących podstawą tworzenia mapy zasadniczej jako standardowego opracowania kartograficznego.
9. w zakresie przeprowadzenia powszechnej taksacji nieruchomości:
1) opracowanie i prowadzenie map i tabeli taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
2) przyjmowanie i ewidencjonowanie wyciągów z operatów szacunkowych.
10. w zakresie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych:
1) przyjmowanie zawiadomień o uszkodzeniu, lub zniszczeniu znaków od właścicieli nieruchomości oraz pozyskiwanie informacji od jednostek wykonawstwa geodezyjnego na temat technicznego stanu znaków,
2) wykonywanie przeglądów i konserwacji znaków,
3) zawiadamianie właścicieli nieruchomości o umieszczeniu znaku.
11. w zakresie dysponowania środkami budżetu powiatu na zadania z zakresu geodezji i kartografii,
1) sporządzanie rocznego planu dochodów z wpływów ze sprzedaży map , danych z operatu ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobu powiatowego, a także z opłat za czynności związane z prowadzeniem tego zasobu i uzgadniania sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
2) sporządzanie rocznego planu wydatków na finansowanie zadań wydziału,
3) przygotowywanie merytoryczne zamówień oraz zleceń dotyczących zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wnioskowanie o udzielenie zamówień publicznych,
4) dokonywanie odbioru prac związanych z opracowaniami geodezyjnymi i kartograficznymi.
12. w zakresie ujawnienia w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa i powiatu:
1) sporządzenie i przekazanie wojewodzie, marszałkowi województwa, wójtom, burmistrzom wykazów nieruchomości, które na mocy odrębnych przepisów przeszły na własność Skarbu Państwa i stanowią jego własność albo własność jednostek samorządu terytorialnego, a także niestanowiących własności Skarbu Państwa albo własności jednostek samorządu terytorialnego i niepozostających w posiadaniu ich właścicieli, nieruchomości zabudowanych, w których lokale zajmowane są przez osoby objęte przepisami ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego,
2) składanie w sądzie rejonowym wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa, wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu tego prawa,
3) składanie w sądzie rejonowym wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości powiatu, wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu tego prawa,
4) składanie sprawozdań wojewodzie z wykonania obowiązku z pkt 2,
5) poinformowanie mieszkańców powiatu o potrzebie sprawdzenia zgodności ksiąg wieczystych nieruchomości, których są właścicielami, z rzeczywistym stanem prawnym,
6) udzielanie pomocy mieszkańcom w zakresie informacji o rodzaju i sposobie działań niezbędnych do uzyskania tytułu prawnego do zajmowanych przez nich nieruchomości i ujawnienia ich praw w księgach wieczystych.
13. w zakresie ochrony gruntów rolnych:
1) wydawanie decyzji o wyłączeniu z produkcji użytków rolnych wytworzonych z gleb pochodzenia mineralnego, zaliczonych do klasy I, II, III, IIIa, IIIb oraz użytków rolnych klas IV, IVa, IVb, V i VI wytworzonych z gleb pochodzenia organicznego, a także gruntów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 - 10 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
2) wydawanie decyzji o wymiarze należności i opłat rocznych za wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej,
3) wydawanie decyzji o zwrocie uiszczonej należności lub jej części po rezygnacji właściciela z prawa do wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej,
4) zasięganie opinii wójta, przed nałożeniem decyzją z pkt 1 obowiązku zdjęcia oraz wykorzystania na cele poprawy wartości użytkowej gruntów próchniczej warstwy gleby z gruntów rolnych klas: I, II, III, IIIa, IIIb, IVa, IV,
5) wydawanie decyzji o ustaleniu wysokości opłaty za każdy 1 m3 wykorzystanej niewłaściwie próchnicznej warstwy gleby przez niewykonanie obowiązku z pkt 4,
6) wydawanie decyzji o wyłączeniu z produkcji skażonych gruntów wokół zakładów przemysłowych,
7) dokonywanie kontroli wykonania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych w zakresie wyłączenia użytków rolnych z produkcji,
8) wydawanie decyzji o wymiarze należności i opłat rocznych podwyższonych za wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej bez wymaganej decyzji z pkt 1,
9) wydawanie decyzji ustalających obowiązek corocznych wpłat do budżetu województwa przez osoby/podmioty ograniczające wartość użytkową gruntów rolnych.
14. w zakresie gospodarki nieruchomościami:
1) Skarbu Państwa:
a) ewidencjonowanie nieruchomości zgodnie z katastrem nieruchomości,
b) zapewnianie wyceny tych nieruchomości,
c) sporządzanie planów wykorzystania zasobu,
d) zabezpieczanie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
e) wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane z zasobu,
f) współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,
g) zbywanie oraz nabywanie, za zgodą wojewody, nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
h) wydzierżawianie, wynajem i użyczanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
i) dokonywanie darowizn na cele publiczne za zgodą wojewody,
j) podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym,
k) składanie wniosków o założenie księgi wieczystej oraz o wpis w księdze wieczystej,
l) sporządzanie rocznych sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami zasobu i przekazywanie ich wojewodzie,
m) wskazywanie nieruchomości z zasobu, które mogą być przeznaczone na wyposażenie państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej,
n) wydawanie decyzji dotyczących trwałego zarządu państwowym osobom prawnym lub państwowym jednostkom organizacyjnym na nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa
o) składanie wniosków o podział nieruchomości,
p) opiniowanie podziałów nieruchomości dokonywanych z urzędu,
q) uzgadnianie wysokości i wypłata odszkodowań za działki gruntu wydzielone pod drogi krajowe;
r) naliczanie opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste gruntów Skarbu Państwa i dokonywanie jej aktualizacji
s) naliczanie opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu i jej aktualizacji w stosunku do nieruchomości Skarbu państwa oddanych w trwały zarząd
t) wyrażanie zgody na inny niż ustawowy termin płatności opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntów;
2) powiatu:
a) ewidencjonowanie nieruchomości zgodnie z katastrem nieruchomości,
b) zapewnianie wyceny tych nieruchomości,
c) zabezpieczanie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
d) wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane z zasobu,
e) współpraca z innymi organami wykonawczymi jednostek samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania nieruchomościami,
f) przygotowywanie zasad zbywania oraz nabywania, nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
g) wykonywanie czynności związanych z wydzierżawianiem, wynajem i użyczaniem nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
h) przygotowywanie zgody rady na dokonanie darowizny nieruchomości na cele publiczne,
i) przygotowywanie decyzji oddających nieruchomości jednostkom organizacyjnym powiatu w trwały zarząd,
j) prowadzenie postępowań w sprawie sprzedaży lokali na rzecz ich najemców lub dzierżawców wraz z ustanowieniem odrębnej własności lokali, ustaleniem prawi obowiązków właścicieli lokali;
k) wydawanie decyzji dotyczących trwałego zarządu powiatowym jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd na nieruchomości stanowiące własność Powiatu
l) naliczanie opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu i jej aktualizacji w stosunku do nieruchomości Powiatu oddanych w trwały zarząd;.
15. w zakresie postępowań wywłaszczeniowych:
1) prowadzenie rokowań przed wywłaszczeniem,
2) wydawanie decyzji (wywłaszczeniowych) pozbawiających albo ograniczających prawo własności, prawo użytkowania wieczystego lub inne prawo rzeczowe do nieruchomości na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne albo do nieruchomości, dla których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
3) wydawanie decyzji o nabyciu własności nieruchomości przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego, gdy nie zostały ustalone osoby, którym przysługują prawa rzeczowe do nieruchomości,
4) wydawanie decyzji udzielającej podmiotowi, który będzie realizował cel publiczny, zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości po wydaniu decyzji o wywłaszczeniu nieruchomości,
5) wydawanie decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody,
6) wydawanie decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu, wydobywaniu lub składowaniu kopalin stanowiących własność Skarbu Państwa oraz węgla brunatnego wydobywanego metodą odkrywkową, na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody,
7) wydawanie decyzji zezwalającej na zajęcie nieruchomości na okres nie dłuższy niż6 miesięcy w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody,
8) wydawanie odrębnych decyzji o odszkodowaniu w wywłaszczeniu, w przypadkach przewidzianych ustawą,
9) wydawanie decyzji o zabezpieczeniu zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków zagrożonego uszkodzeniem lub zniszczeniem w formie ustanowienia czasowego zajęcia do czasu usunięcia zagrożenia,
10) wydawanie decyzji o wywłaszczeniu zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków na rzecz Skarbu Państwa lub gminy właściwej ze względu na miejsce położenia tego zabytku, o ile nie usunięto zagrożeń z pkt 9;
11) wydawanie decyzji o odszkodowaniu za nieruchomości zajęte decyzją o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej.
16. w zakresie ustawy "przepisy wprowadzające reformę administracji publicznej" w części dotyczącej mienia powiatu:
1) przygotowywanie dokumentacji inwentaryzacyjnej mienia ruchomego i nieruchomego Skarbu Państwa podlegającego przejęciu przez powiat dla wszystkich jednostek organizacyjnych, starostwa oraz dróg powiatowych,
2) przygotowywanie dokumentacji i wniosków do wojewody w sprawie przejęcia mienia,
3) regulowanie w księgach wieczystych spraw własności mienia nieruchomego przejętego przez powiat,
4) regulacja stanu prawnego gruntów prywatnych zajętych pod drogi powiatowe w dniu 31 grudnia 1998 r., przygotowywanie wniosków do wojewody o wydanie decyzji oraz wnioskowanie o wpis prawa własności dróg w księgach wieczystych.
17. w zakresie gospodarki wodnej:
1) wydawanie, na wniosek właściwych organów lub jednostek, decyzji o przejściu gruntów pokrytych wodami powierzchniowymi płynącymi do zasobu Skarbu Państwa oraz o ich wykreśleniu z zasobu,
2) gospodarowanie innym mieniem Skarbu Państwa, niż grunty pokryte wodami, związanym z gospodarką wodną,
3) wydawanie decyzji ustalających linie brzegowe wód, nie będących wodami wewnętrznymi, wodami granicznymi oraz śródlądowymi drogami wodnymi, wydawanie decyzji rozgraniczających grunty, które były pokryte wodami przed wykonaniem urządzenia wodnego od pozostałych gruntów.
18. w zakresie ustawy o lasach:
1) wydawanie decyzji zmieniających las, niestanowiący własności Skarbu Państwa, na użytek rolny,
2) wydawanie decyzji w sprawie przekazania Lasom Państwowym gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub w decyzjach o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
3) wydawanie decyzji w sprawie ustanowienia trwałego zarządu nieruchomościami przeznaczonymi na drogi krajowe, na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,
4) wnioskowanie do Lasów Państwowych o przekazanie w użytkowanie wieczyste osobie prawnej lub użytkowanie innej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, gruntów, którym zmieniono przeznaczenie z leśnych i rolnych na cele nieleśne lub nierolnicze oraz nieprzydatnych dla potrzeb gospodarki leśnej budynków i budowli, wraz z gruntem niezbędnym do korzystania z nich.
19. w zakresie gospodarki nieruchomościami rolnymi:
1) składanie wraz z niezbędną dokumentacją wniosku o wpis do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej,
2) załatwianie spraw wynikających z dekretu z dnia 18 kwietnia 1955 r. o uwłaszczeniu i uregulowaniu innych spraw związanych z reformą rolną i osadnictwem rolnym:
a) wyrażanie zgody na nadanie resztówki,
b) orzekanie o nadaniu własności nieruchomości dzierżawcom i o ustaleniu ceny nabycia na rzecz posiadaczy z innych tytułów niż dzierżawa,
c) wyrażanie zgody na nadanie nieruchomości objętej w posiadanie bez zachowania ustawowego terminu,
d) orzekanie o wyłączeniu spod nadania nieruchomości położonych na obszarze gmin,
e) orzekanie o wysokości zobowiązania pieniężnego, ujawnionego w księgach wieczystych z tytułu nabycia nieruchomości w ramach reformy rolnej oraz przygotowywanie wniosków do ksiąg wieczystych o wykreślenie obciążenia;
3) w zakresie zagospodarowania wspólnot gruntowych:
a) ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę bądź mienie gminne,
b) ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie;
4) przygotowywanie decyzji o nieodpłatnym przyznaniu własności działki osobie, której przysługuje prawo użytkowania tej działki z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego państwu.
20. w zakresie scalania i wymiany gruntów - prowadzenie postępowania scaleniowego i wymiennego, wszczynanego z urzędu lub na wniosek organizacji społeczno - zawodowej rolników w oparciu o przepisy ustawy o scalaniu i wymianie gruntów.
21. w zakresie wydawania decyzji administracyjnych w oparciu o art. 19 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw przejścia z dniem 30 czerwca 2005 r. w trwały zarząd Marszalka Województwa Lubuskiego jako podmiotu właściwego do wykonywania uprawnień w stosunku do gruntów Skarbu Państwa pokrytych powierzchniowymi wodami płynącymi
22. w zakresie Ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego:
1) Wydawanie na wniosek Ministra Obrony Narodowej albo upoważnionego przez niego organu wojskowego albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych albo upoważnionego przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych organu podległego temu ministrowi lub przez niego nadzorowanego lub kierownika jednostki temu ministrowi podległej decyzji administracyjnych w sprawie wygaśnięcie trwałego zarządu dla jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej przez Ministra Obrony Narodowej albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych w stosunku do przekazanej nieruchomości, z dniem podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego,
2) wydania decyzji administracyjnej z urzędu dotyczącej wygaśnięcie trwałego zarządu dla jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanej w stosunku do nieruchomości objętej darowizną w terminie 7 dni od dnia powiadomienia go o wyrażeniu przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa zgody na dokonanie darowizny na rzecz właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
23. w zakresie wydawania decyzji administracyjnych zgodnie z ustawą o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
Do zadań Geodety Powiatowego należy:
1) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
2) koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
3) zakładanie osnów szczegółowych,
4) przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
5) ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
6) prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie.