Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Wydział Finansowo – Budżetowy
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2013-09-05 08:54:57 przez Berta Czarniecka
Wydział Finansowo – Budżetowy
Naczelnik: Renata Kozłowska
Akapit nr - brak tytułu
Do zadań Wydziału Finansowo - Budżetowego należy:
1) koordynowanie prac nad projektem budżetu powiatu,
2) analiza realizacji budżetu powiatu,
3) opracowywanie liczbowych zestawień z wykonania budżetu,
4) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie zmian budżetu i zmian wieloletniej prognozy finansowej i innych uchwał związanych z realizacją dochodów i wydatków budżetowych,
5) wprowadzanie w oprogramowaniu oświatowym zmian w planach finansowych jednostek oświatowych dokonanych przez zarząd powiatu i radę powiatu,
6) przekazywanie informacji jednostkom organizacyjnym o zmianach w planach finansowych,
7) sporządzanie i aktualizacja układu wykonawczego powiatu żagańskiego,
8) sporządzanie informacji z przebiegu wykonania budżetu powiatu żagańskiego za I półrocze oraz sprawozdania z wykonania budżetu za rok budżetowy,
9) przygotowywanie projektów aktów wewnętrznych starosty regulujących zasady gospodarowania środkami rzeczowymi i finansowymi starostwa oraz prowadzenia rachunkowości, a następnie nadzór i kontrola nad ich realizacją,
10) terminowe przekazywanie dysponentom środków z dotacji i subwencji oraz ich rozliczanie,
11) prowadzenie ewidencji i rozliczanie dochodów związanych z pobytem dzieci w rodzinach zastępczych oraz dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych i rodzinach zastępczych,
12) nadzór nad gospodarką finansową jednostek organizacyjnych powiatu w zakresie analizy dokonywanej na podstawie sporządzanych przez te jednostki sprawozdań,
13) sporządzanie sprawozdań finansowych, w tym w szczególności:
a) bilans jednostki budżetowej – starostwa powiatowego,
b) zestawienie zmian w funduszu jednostki,
c) rachunek zysków i strat,
d) skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego,
e) bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
14) sporządzanie okresowej sprawozdawczości budżetowej powiatu, zgodnie z obowiązującymi terminami i rozporządzeniami Ministra Finansów i innych aktów prawnych.
15) bieżąca kontrola równowagi budżetowej,
16) inicjowanie przeprowadzenia kontroli finansowych w przypadkach stwierdzenia niegospodarności lub zagrożonych naruszeniem dyscypliny finansów publicznych,
17) obsługa kredytów bankowych, pożyczek oraz papierów wartościowych,
18) prowadzenie rachunkowości budżetu powiatu, starostwa oraz zadań realizowanych przy współudziale środków z Unii Europejskiej, zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami oraz wytycznymi instytucji finansującej, w tym między innymi dekretacja dokumentów księgowych, prowadzenie komputerowej księgowości syntetycznej i analitycznej w zakresie organu finansowego (budżet powiatu) i jednostki budżetowej (starostwo powiatowe),
19) prowadzenie rachunkowości funduszy celowych i świadczeń socjalnych,
20) naliczanie wynagrodzeń oraz świadczeń socjalnych pracowników starostwa oraz diet radnym,
21) prowadzenie pracowniczych kart wynagrodzeń i kart zasiłkowych,
22) przygotowanie korespondencji oraz prowadzenie egzekucji z wynagrodzeń (komornicze i sądowe),
23) dokonywanie potrąceń z wynagrodzeń na podstawie oświadczeń pracowników,
24) rozliczanie należności z urzędami skarbowymi i ZUS-em, w tym pochodnych od wynagrodzeń oraz podatku PIT,
25) sporządzanie sprawozdań statystycznych dotyczących wynagrodzeń i środków trwałych,
26) prowadzenie wymaganej dokumentacji związanej z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym,
27) terminowe sporządzanie i rozliczanie deklaracji podatkowych, deklaracji związanych z ZUS-em.
28) prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz prowadzenie ksiąg inwentarzowych pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz księgozbiorów,
29) prowadzenie kartotek ilościowo – wartościowych materiałów oraz terminowe ich rozliczanie,
30) sporządzanie rocznej tabeli amortyzacyjnej środków trwałych starostwa,
31) prowadzenie obsługi kasowej starostwa, w tym w szczególności przyjmowanie do kasy gotówki pochodzącej ze wszystkich źródeł działalności starostwa na podstawie wystawionych pokwitowań, sporządzanie raportów kasowych oraz bieżące odprowadzanie do banku zainkasowanej gotówki,
32) prowadzenie ewidencji dotyczącej dochodów Skarbu Państwa – użytkowanie wieczyste, użytkowanie, służebność, czynsz dzierżawny i najem, trwały zarząd, sprzedaż, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo własności, bezumowne korzystanie z gruntu,
33) przypisywanie należności Skarbu Państwa na podstawie wykazów przekazywanych corocznie przez wydział geodezji, kartografii, katastru i nieruchomości,
34) prowadzenie komputerowej księgowości syntetycznej i analitycznej w zakresie dochodów Skarbu Państwa,
35) terminowe odprowadzenie dochodów Skarbu Państwa na konto Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego,
36) windykacja należności- monitorowanie terminowości wpłat, wysyłanie wezwań do zapłaty i upomnień po upływie terminu płatności, naliczanie i przypisywanie odsetek od nieterminowych wpłat,
37) przygotowanie dokumentów do dochodzenia zalęgłości w drodze postępowania sadowego i przekazywanie ich do radcy prawnego w celu ściągnięcia należności oraz współpraca z radcą prawnym w zakresie windykacji,
38) naliczanie oprocentowania od należności rozłożonych na raty z tytułu sprzedaży nieruchomości Skarbu Państwa oraz należności z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa w prawo własności (przygotowanie noty księgowej informującej o wysokości opłaty za dany rok – rata wraz z oprocentowaniem),
39) wystawianie oświadczeń o wykreśleniu zadłużeń z hipoteki oraz o nie zaleganiu w opłatach,
40) przygotowanie dokumentacji finansowej niezbędnej do podjęcia przez zarząd powiatu decyzji w sprawie umorzenia należności Skarbu Państwa z urzędu (podmioty wykreślone z KRS, wierzytelności nieodzyskane w toku zakończonego postępowania upadłościowego lub likwidacyjnego),
41) przygotowanie dokumentacji finansowej dla wydziału geodezji, kartografii, katastru i nieruchomości niezbędnej do przygotowania decyzji w sprawie umorzenia należności Skarbu Państwa na wniosek,
42) prowadzenie spraw związanych z wydanymi decyzjami za zajęcie pasa drogowego, w szczególności prowadzenie kartotek oraz podejmowanie działań dla zwiększenia stopnia realizacji należności powiatu z tego tytułu, zwłaszcza wystawianie po upływie terminu płatności zawiadomień (upomnień) oraz czuwanie nad prawidłowym przebiegiem likwidacji zaległości,
43) sporządzanie kwartalnej informacji o dokonanych umorzeniach, rozłożeniach na raty i odroczeniach,
44) rozliczanie inwentaryzacji polegającej zwłaszcza na wpisywaniu cen ewidencyjnych stosowanych w księgach rachunkowych i inwentarzowych na arkuszach spisu z natury oraz sporządzanie zestawienia różnic inwentaryzacyjnych,
45) rozliczanie i sporządzanie wszelkich spraw związanych z VAT-em, a w szczególności:
a) prowadzenie ewidencji sprzedaży,
b) wystawianie faktur VAT,
c) sporządzanie miesięcznej deklaracji VAT-7 do urzędu skarbowego,
d) występowanie z indywidualną interpretacją przepisów do urzędu skarbowego;
46) wprowadzanie przelewów w wersji elektronicznej,
47) bieżąca współpraca z bankiem obsługującym w celu uzgadniania sald na rachunkach bankowych,
48) kompletowanie dowodów księgowych do zatwierdzenia do zapłaty,
49) prowadzenie komputerowej księgowości syntetycznej i analitycznej w zakresie organu i jednostki (wprowadzenie planu i jego zmian, księgowanie dokumentów, sporządzanie wydruków, uzgadnianie obrotów i sald),
50) kontrola rachunkowa faktur, rachunków i innych dokumentów finansowo – księgowych,
51) potwierdzanie sald z kontrahentami,
52) prowadzenie i rozliczanie druków ścisłego zarachowania w zakresie księgowości,
53) prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem środków finansowych na wypłaty ekwiwalentów w związku z przeznaczeniem gruntów rolnych do zalesiania,
54) prowadzenie spraw związanych z należnościami od kół łowieckich za dzierżawę obwodów łowieckich i ich rozliczanie,
55) inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami wydziału.