Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Biuro Audytu Wewnętrznego, Kontroli i Zarządzania Kryzysowego
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2013-09-05 08:54:57 przez Berta Czarniecka
Biuro Audytu Wewnętrznego, Kontroli i Zarządzania Kryzysowego
Audytor: Mirosława Krzywicka
Akapit nr - brak tytułu
Do zadań Biura Audytu Wewnętrznego, Kontroli i Zarządzania Kryzysowego należy:
1. wykonywanie funkcji audytu wewnętrznego, w szczególności:
1) opracowanie na podstawie przeprowadzonej analizy ryzyka Rocznego planu audytu,
2) realizacja zadań audytowych oraz przedstawianie niezależnych i obiektywnych ocen,
3) przedstawianie zaleceń – propozycji działań służących wyeliminowaniu słabości kontroli zarządczej lub usprawniających funkcjonowanie jednostki,
4) monitorowanie realizacji zaleceń,
5) przeprowadzanie czynności sprawdzających,
6) sporządzanie rocznej informacji o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego,
7) świadczenie czynności doradczych.
2. wykonywanie kontroli wewnętrznej, w tym:
1) opracowywanie rocznych planów kontroli,
2) przeprowadzanie czynności kontrolnych,
3) przedstawianie rzetelnych wyników kontroli zawierających ocenę badanej działalności oraz opracowywanie wniosków i zaleceń pokontrolnych,
4) monitorowanie wykonania wniosków i zaleceń pokontrolnych,
5) sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności kontrolnej,
6) sporządzanie, w razie stwierdzenia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu wskazującego na naruszenie dyscypliny finansów publicznych, zawiadomień do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych.
3. w zakresie kontroli zarządczej:
1) koordynacja systemu kontroli zarządczej w Starostwie, koordynacja procesu zarządzania ryzykiem i samooceny kontroli zarządczej poprzez:
a) gromadzenie dokumentacji związanej z identyfikacją ryzyk w komórkach organizacyjnych starostwa,
b) przygotowywanie zbiorczych informacji o istotnych ryzykach i słabościach kontroli zarządczej oraz proponowanych usprawnieniach kontroli zarządczej,
c) przygotowanie i przedkładanie Staroście informacji o stanie kontroli zarządczej,
d) gromadzenie informacji wytworzonych w ramach procesu zarządzania ryzykiem.
4. w zakresie zarządzania kryzysowego:
1) realizacja zadań obronnych:
a) przygotowywanie i opracowywanie dokumentów planistycznych i wykonawczych związanych z realizacją przedsięwzięć osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa,
b) przygotowywanie i opracowywanie dokumentów związanych z przygotowaniem starostwa do wykonywania zadań w czasie zagrożenia i wojny,
c) przeprowadzanie czynności związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony oraz współdziałania z organami wojskowymi w zakresie administrowania rezerwami osobowymi dla celów powszechnego obowiązku obrony,
d) opracowywanie dokumentacji w zakresie organizowania i prowadzenia na terenie powiatu akcji kurierskiej tj. doręczania kart powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz do czynnej służby wojskowej w razie mobilizacji i wojny,
e) realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa,
f) współpraca z urzędami gmin oraz z Wojskowym Komendantem Uzupełnień w zakresie realizacji zadań obronnych,
g) planowanie i realizacja przedsięwzięć w dziedzinie obronności, w tym szkoleń obronnych kadry kierowniczej starostwa,
h) koordynowanie przedsięwzięć związanych z realizacją zadań obronnych przez poszczególne komórki organizacyjne starostwa;
2) realizacja zadań obrony cywilnej:
a) opracowywanie i uzgadnianie planów obrony cywilnej,
b) opracowywanie wytycznych szefa OC powiatu do realizacji zadań przez gminy,
c) opracowywanie i realizacja rocznych planów działania w zakresie obrony cywilnej,
d) opracowywanie planów kontroli oraz prowadzenia kontroli realizacji zadań obrony cywilnej w gminach,
e) sprawowanie nadzoru nad magazynami i sprzętem OC znajdującym się w gminach,
f) sprawowanie nadzoru nad skompletowaniem, wyposażeniem oraz szkoleniem formacji OC w gminach,
g) koordynowanie działań i nadzorowanie szkolenia formacji wchodzących w skład systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
h) koordynowanie działań związanych z przygotowaniem i realizacją doraźnej ewakuacji mieszkańców,
i) koordynowanie i przygotowanie zakładów opieki zdrowotnej do udzielania pomocy mieszkańcom w przypadku masowych porażeń lub zachorowań,
j) planowanie środków finansowych na działalność OC oraz ich redystrybucja,
k) organizowanie szkoleń z zakresu OC oraz propagowanie problematyki obrony cywilnej i ochrony ludności,
l) opracowywanie informacji dotyczących realizacji zadań OC,
m) współdziałanie z Wojskowym Komendantem Uzupełnień w zakresie realizacji działań OC,
n) integrowanie sił OC oraz innych służb do prowadzenia akcji ratowniczych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych,
o) opracowywanie i uaktualnianie bazy danych sił i środków OC;
3) realizacja zadań wynikających ze stanu klęski żywiołowej:
a) opracowywanie projektów planów operacyjnych, w tym reagowania kryzysowego, ochrony przed powodzią, ochrony zabytków,
b) opracowywanie projektów rocznych planów pracy zespołu zarządzania kryzysowego oraz terminarza posiedzeń zespołu,
c) opiniowanie i przedstawianie do zatwierdzenia staroście gminnych planów reagowania kryzysowego,
d) przygotowywanie materiałów na posiedzenie zespołu zarządzania kryzysowego,
e) opracowywanie regulaminu prac zespołu,
f) opracowywanie i przedstawianie do zatwierdzenia staroście planów ćwiczeń zespołu,
g) utrzymywanie w stałej gotowości systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
h) współpraca z powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami w zakresie monitorowania i oceny zagrożeń,
i) opracowywanie procedur uruchamiania działań przewidzianych w planie reagowania kryzysowego,
j) sporządzanie bilansu sił i środków technicznych niezbędnych do prowadzenia działań antykryzysowych,
k) kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie powiatu,
l) koordynowanie akcji zwalczania klęsk żywiołowych i innych nadzwyczajnych zagrożeń,
m) przygotowywanie projektów decyzji starosty podejmowanych w celu likwidacji zagrożeń, pomocy poszkodowanym i ograniczeniu strat,
n) opracowywanie raportu odbudowy oraz przedstawianie propozycji działań mających na celu odbudowę po wystąpieniu sytuacji kryzysowych,
o) wyposażanie i utrzymywanie powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, w tym prowadzenie gospodarki materiałowej i magazynowej,
p) organizowanie pracy i nadzorowanie działalności powiatowego centrum zarządzania kryzysowego,
q) opracowywanie okresowych analiz z zakresu występowania zagrożeń,
r) inicjowanie i koordynowanie kontroli stanu bezpieczeństwa mieszkańców i środowiska,
s) inicjowanie i koordynowanie działań z zakresu zapewnienia właściwych warunków pracy zespołu zarządzania kryzysowego,
t) opracowywanie planów finansowania pracy zespołu;
4) realizacja zadań bezpieczeństwa publicznego oraz współpracy z powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami:
a) przygotowywanie projektów planów i harmonogramów działania komisji bezpieczeństwa,
b) prowadzenie stałej obsługi biurowej prac komisji,
c) opracowywanie dla potrzeb działalności komisji analiz z zakresu bezpieczeństwa,
d) podejmowanie czynności polegających na skoordynowaniu działań powiatowych służb, inspekcji i straży w celu poprawy bezpieczeństwa na terenie powiatu,
e) przedkładanie radzie corocznych informacji opracowanych przez powiatowe służby, inspekcje i straże.
5) w zakresie rzeczy znalezionych:
a) prowadzenie spraw w zakresie odbierania zawiadomień o znalezieniu rzeczy, przyjmowania i przechowywania rzeczy znalezionych oraz poszukiwania osób uprawnionych do ich odbioru,
b) postępowanie z rzeczami znalezionymi o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c) prowadzenie rejestru rzeczy znalezionych,
d) sporządzanie wezwań do odbioru rzeczy znalezionych,
e) sprzedaż rzeczy znalezionych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
f) prowadzenie spraw w zakresie odbierania zawiadomień o nieodebranych pojazdach z parkingów strzeżonych,
g) występowanie z wnioskami do policji o uzupełnienie dokumentacji dotyczących pojazdów nieodebranych z parkingów strzeżonych,
h) występowanie z wnioskami o wydanie zaświadczeń na pojazdy od Wydziałów Komunikacji, w których są zarejestrowane pojazdy,
i) występowanie do sądu o przepadek pojazdów na rzecz powiatu,
j) występowanie do stacji demontażu o złomowanie pojazdu, który został przekazany na rzecz powiatu.
5. w zakresie pionu ochrony informacji niejawnych:
1) wykonywanie obowiązków pełnomocnika ochrony informacji niejawnych, do którego zadań należy:
a) kierowanie pionem ochrony,
b) nadzór nad pracą punktu ewidencji informacji niejawnych,
c) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego,
d) zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których przetwarzane są informacje niejawne,
e) zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka,
f) prowadzenie kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa (co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
g) opracowanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji starosty, planu ochrony informacji niejawnych w Starostwie, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, i nadzorowania jego realizacji,
h) opracowanie i aktualizowanie, wymagającej akceptacji starosty dokumentacji bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego,
i) prowadzenia szkoleń w zakresie informacji niejawnych,
j) prowadzenia zwykłych postępowań sprawdzających, prowadzenia aktualnego wykazu osób zatrudnionych w Starostwie, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa, lub je cofnięto,
k) przekazywania do odpowiednich, przewidzianych ustawą o informacji niejawnych, ewidencji prowadzonych przez ABW uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto,
l) Powiadamiania Starosty o przypadkach stwierdzenia naruszenia w Starostwie przepisów o ochronie informacji niejawnych i podjęcia niezwłocznie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności ich naruszenia, i ograniczenia ich negatywnych skutków.
2) wykonywanie obowiązków inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego, do którego zadań należy:
a) weryfikacja i bieżąca kontrola zgodności funkcjonowania systemu teleinformatycznego ze szczególnymi wymaganiami bezpieczeństwa oraz przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji
b) opracowanie i aktualizowanie, wymagającej akceptacji Starosty dokumentacji bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego;
3) prowadzenie punktu ewidencji informacji niejawnych, zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych, w szczególności:
a) rejestrowanie, udostępnianie lub wydawanie dokumentów niejawnych osobom posiadającym stosowne poświadczenie bezpieczeństwa,
b) egzekwowanie zwrotu dokumentów zawierających informacje niejawne,
c) kontrola przestrzegania właściwego oznaczania dokumentów niejawnych,
d) prowadzenie bieżącej kontroli postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne, które zostały udostępnione pracownikom,
e) wykonywanie poleceń pełnomocnika ochrony,
f) opracowanie i aktualizowanie, wymagającej akceptacji Starosty dokumentacji bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego;
4) wykonywanie obowiązków administratora systemu, do którego zadań należy:
a) odpowiedzialność za funkcjonowanie systemu teleinformatycznego oraz za przestrzeganie zasad i wymagań bezpieczeństwa przewidzianych dla systemu teleinformatycznego,
b) opracowanie i aktualizowanie, wymagającej akceptacji Starosty dokumentacji bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego.