ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwa Powiatowego w Żaganiu
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Akty prawne

Pobierz dane XMLAkt prawny: XXVII/10/2005Drukuj informacjęAkt prawny: XXVII/10/2005

Szczegóły informacji

XXVII/10/2005

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja:

Kadencja:

Data wejścia w życie: 14 dni po opublikowaniu w Dz.U.Woj.Lub

Data podjęcia/podpisania: 2005-05-25

Tytuł aktu:

w sprawie: utworzenia Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy.

Treść:

Uchwała Nr XXVII/ 10 / 2005
Rady Powiatu Żagańskiego
z dnia 25 maja 2005 r.

 
w sprawie: utworzenia Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy.

Na podstawie art. 12 pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm. ), art. 5 ust. 2 pkt 1, art. 5c pkt 1, art. 58 ust 1 i 6 oraz art. 62 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm. ) Rada Powiatu Żagańskiego uchwala, co następuje:
§1
Utworzyć z dniem 1 września 2005 r. szkołę specjalną przysposabiającą do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, której ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie do pracy.
§ 2
Włączyć Szkołę Specjalną Przysposabiającą do Pracy do Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Żaganiu, ul. X-lecia 19-21.
§3
Organizację Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy określa statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§4
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Żagańskiego.
§5
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.




Brak zastrzeżeń
formalno prawnych







Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty szkoła może być zakładana i prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy przeznaczona jest dla absolwentów gimnazjum specjalnego posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w związku z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla absolwentów gimnazjum specjalnego z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
W Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Żaganiu funkcjonuje Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna z oddziałami przyspasabiającymi do pracy powołana uchwałą Rady Powiatu Żagańskiego Nr XLIII/12/02. Zmiana nazewnictwa pozwoli na poprawne używanie nazwy szkoły.
Szkoły stanowi poszerzenie oferty edukacyjnej Powiatu Żągańskiego w zakresie publicznego szkolnictwa ponadgimnazjalnego specjalnego oraz stworzy szansę młodzież na kontynuowanie nauki po ukończeniu gimnazjum. Aktualnie młodzież ta kontynuuje naukę w szkołach specjalnych na terenie powiat żagańskiego lub powiatów ościennych albo pozostaje w domach pod opieką rodziców (prawnych opiekunów) i dodatkowo podlega procesowi wykluczenia społecznego. Posiadanie przysposobienia do pracy może w przyszłości pozwolić tej części społeczności powiatowej aktywniej włączyć się do życia zawodowego i społecznego.


Naczelnik Wydziału OKT

Adam Matwijów

STATUT

Publicznej Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w Żaganiu

Podstawa prawna: art. 58 ust. 6, art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 97, poz. 329, z 1996 r., z późn. zm.) oraz Rozporządzenie MENiS z dn. 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61 poz. 624 z 2001r. z późn. zm.)

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Publiczna Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów
z niepełnosprawnościami sprzężonymi w Żaganiu obejmuje kształceniem i wychowaniem specjalnym dzieci i młodzież niepełnosprawną z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

§ 2

1. Publiczna Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów
z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest prowadzona przez Powiat Żagański
i nadzorowana przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim.

§ 3

Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy mieści się w Żaganiu przy ulicy X-lecia 19-21.

§ 4

1. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy używa pieczęci urzędowej, o następującej treści:

Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy
68-100 Żagań, ul. X-lecia 19-21
tel./fax (0-68) 477-7779
Regon …….……


2. W nazwie szkoły, umieszczonej na tablicy urzędowej oraz na dokumentach ucznia, opuszcza się wyraz „specjalna” i używa pieczęci o następującej treści:

Szkoła Przysposabiająca do Pracy
68-100 Żagań, ul. X-lecia 19-21
tel./fax (0-68) 477-7779
Regon ……………


3. W szkole używa się pieczęci okrągłej z orłem w koronie i napisem w otoku:

Szkoła Przysposabiająca do Pracy


ROZDZIAŁ II

Cele i zadania Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy

§ 5

Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy kieruje się zasadami określonymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, wskazaniami Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych, Międzynarodowej Konwencji o Prawach Dziecka oraz Ustawy o Systemie Oświaty.

§ 6

Do zadań Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy należy w szczególności:
1. Umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do życia w integracji ze społeczeństwem.
2. Umożliwienie uczniom, w toku prowadzonych zajęć, podtrzymywania i rozwijania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
3. Udzielanie uczniom pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej.
4. Umożliwienie uczniom rozwijanie zainteresowań.
5. Stwarzanie możliwości korzystania z zajęć rewalidacji indywidualnej.
6. Zapewnienie uczniom w szkole bezpiecznych, higienicznych warunków do nauki i zabawy.
7. Zapewnienie uczniom opieki na wycieczkach, „zielonych szkołach”, turnusach rehabilitacyjnych itp. organizowanych przez szkołę.
8. Propagowanie idei kształcenia osób niepełnosprawnych poprzez działania zmierzające do promocji szkoły w środowisku.

§ 7

Wyżej wymienione zadania są realizowane zgodnie z zatwierdzonymi:
1. Wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
2. Szkolnym programem wychowawczym.
3. Szkolnym programem profilaktyki.


§ 8

W celu zapewnienia uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej Szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczna, zatrudnia psychologa i pedagoga.

ROZDZIAŁ III

Organy Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy

§ 9

1. Organami Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy są:
- Dyrektor,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Uczniowski .

§ 10

Obowiązki Dyrektora Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy pełni Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Żaganiu:
1. Kieruje całokształtem działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i gospodarczej oraz reprezentuje placówkę.
2. Dba o zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki.
3. Ustala zakres czynności poszczególnych pracowników.
4. Sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami, wydaje zarządzenia wewnętrzne.
5. Powierza nauczycielom pełnienie funkcji i odwołuje ich z tych funkcji.
6. Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego.
7. W wykonaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Rada Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
8. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji.
9. Wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w pkt. 8 niezgodnych z przepisami prawa.
10. Kieruje pracami Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący.
11. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę.
12. Gromadzi fundusze na wydzielonym rachunku dochodów własnych, wykorzystując je zgodnie z uchwałą organu prowadzącego szkołę.
13. Powierza, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej, stanowiska wicedyrektora, kierownika administracji i odwołuje z nich.
14. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, a w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania pracowników,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawie odznaczeń,
- nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
15. Podejmuje decyzje o zawieszaniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami.
16. Prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami.
17. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów ogólnych.

§ 11

Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska - wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze, odpowiednio do warunków organizacyjnych i potrzeb, a także posiadanych środków finansowych.

§ 12

1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym ustawowe i statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje i zatwierdza do realizacji Program Wychowawczy Szkoły, Program Profilaktyki Szkoły i Wewnątrzszkolny System Oceniania.
3. W zebraniach Rady Pedagogicznej, za jej zgodą lub na jej wniosek, mogą brać także udział z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego.
4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
5. Opinie i decyzje Rada Pedagogiczna wyraża w formie uchwał, podejmowanych zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej ½ członków.
6. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
7. Członków Rady Pedagogicznej i osoby uczestniczące w zebraniach, obowiązuje zachowanie tajemnicy spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów bądź opiekunów i pracowników szkoły.
8. Do zadań Rady Pedagogicznej należy:
- opiniowanie i zatwierdzanie planów pracy szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce, po zaopiniowaniu ich projektów,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki,
- opiniowanie projektu planu finansowego placówki,
- opiniowanie wniosków dyrektora placówki o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- opiniowanie propozycji dyrektora placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych a także innych zadań dodatkowych.
9. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole lub placówce.
10. Organizację pracy Rady Pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej.
11. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu Szkoły albo projekt jego zmian i przedstawia go do uchwalenia.




§ 13

1. Rada Rodziców reprezentuje rodziców i opiekunów prawnych wszystkich uczniów, współuczestnicząc w działaniach statutowych szkoły.
2. Przedstawiciele rodziców mogą występować do Rady Rodziców oraz do Dyrektora Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw związanych ze szkołą.
3. Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, w celu wspierania statutowej działalności szkoły prowadząc dokumentację finansową i pełne jej rozliczenie według obowiązujących przepisów prawa.
4. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców.
5. Regulamin swojej działalności oraz zasady wydatkowania funduszy uchwala Rada Rodziców.

§ 14

1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Organem Samorządu Uczniowskiego jest Rada Samorządu Uczniowskiego.
3. Zasady wybierania i działania Rady Samorządu Uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu jawnym.
4. Samorząd może przedstawiać Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji przedstawionych praw uczniów.


ROZDZIAŁ IV

Organizacja Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w Żaganiu.

§ 15

1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez Dyrektora Szkoły na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły.
3. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący szkołę.
4. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§ 16

Do Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy, przyjmowani są uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i z niepełnosprawnością sprzężoną na podstawie:
- podania rodziców,
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną,
- świadectwa ukończenia gimnazjum,
- zaświadczenia lekarskiego o możliwości kontynuowania nauki.

§ 17

1. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy realizuje zadania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze w dwuletnim cyklu kształcenia.
2. W Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy nauczanie odbywa się w zespołach klasowych dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym i ze sprzężeniami.
3. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów jednej klasy.
4. W klasach dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym i ze sprzężeniami, liczba uczniów w oddziałach powinna mieścić się w granicach od 6 do 8.
5. W przypadku, gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną liczbę uczniów w punkcie 4 można obniżyć o 2.
6. Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, określanego mianem wychowawcy.

§ 18

1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze czasowym, ale nie dłuższym niż 45 minut zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć. Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze prowadzone są w systemie klasowo – lekcyjnym..
2. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze mogą być także prowadzone w formie m.in.:
- ścieżek edukacyjnych,
- wycieczek zawodoznawczych,
- zielonych szkół itp.
3. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy może prowadzić zajęcia dodatkowe lub nadobowiązkowe za zgodą i ze środków organu prowadzącego lub Rady Rodziców, które w takim przypadku określą liczbę uczestników zajęć.
4. Organizacja zajęć z przysposobienia do pracy może odbywać się poza szkołą po ustaleniu form współpracy z właścicielami zakładów i za zgodą rodziców.

§ 19

Uczeń podlega okresowym podsumowaniom osiągnięć edukacyjnych (ocena śródroczna i końcoworoczna) z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia zgodnie z rozporządzeniem MENiS w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.



§ 20


Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i z niepełnosprawnością sprzężoną podlegają ocenie zachowania i osiągnięć edukacyjnych w formie opisowej.

§ 21

Szczegółowe kryteria ocen osiągnięć edukacyjnych i zachowania określa Wewnątrzszkolny System Oceniania Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy.

§ 22

O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i ze sprzężeniami postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej Rada Pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

§ 23

Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne.

§ 24

1. Biblioteka jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych, doskonalenie warsztatu pracy oraz popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
2. Użytkownikami biblioteki szkolnej są: uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły i rodzice oraz nauczyciele innych szkół.
3. Lokal biblioteki szkolnej powinien umożliwiać:
- gromadzenie i opracowanie zbiorów,
- korzystanie ze zbiorów w bibliotece,
- wypożyczanie poza bibliotekę,
- prowadzenie z uczniami zajęć dydaktycznych (w grupach lub oddziałach).
4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5. Biblioteka pracuje zgodnie z wewnętrznym regulaminem.

§ 25

1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożycia, co najmniej jednego ciepłego posiłku w stołówce.
2. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala Dyrektor na podstawie kalkulacji kosztów przedstawionych przez osoby do tego powołane.



§ 26

1. Dla uczniów, którzy muszą przebywać dłużej w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub organizację dojazdu do szkoły, organizuje się świetlicę, która prowadzi działalność wychowawczo-opiekuńczą.
2. Dokumentacja świetlicy obejmuje:
- regulamin świetlicy,
- plan dydaktyczno-wychowawczy,
- dziennik zajęć,
- zeszyt obecności.
3. Godziny pracy świetlicy ustala Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.

§ 27

Bazę służącą realizacji celów statutowych szkoły stanowią:
1. Klaso-pracownie.
2. Gabinety rewalidacyjne.
3. Biblioteka.
4. Pokój nauczycielski.
5. Pomieszczenia administracyjno-gospodarcze.
6. Sala gimnastyczna i rehabilitacyjna.
7. Szatnia.
8. Stołówka szkolna.
9. Gabinet profilaktyczny i pomocy przedlekarskiej.
10. Gabinet psychologa.
11. Gabinet pedagoga szkolnego.

ROZDZIAŁ V

Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły Specjalnej Przysposabiającej
do Pracy

§ 28

1. W Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy pracują nauczyciele zatrudnieni w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy. Zasady ich zatrudnienia określają odrębne przepisy.
2. Nauczyciele obowiązani są sumiennie realizować zadania związane z podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą.
3. Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za jakość, wyniki swojej pracy i bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów.
4. Do zadań i obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
- kształcenie zgodne z podstawą programową,
- systematyczne i skuteczne realizowanie programu nauczania, przy czym nauczyciel w swojej pracy ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne oraz do wyboru podręczników i innych środków dydaktycznych spośród zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do użytku szkolnego,
- aktualizowanie treści programowych i dostosowanie ich do zmieniającej się rzeczywistości społecznej, gospodarczej i technicznej kraju, uwzględniając możliwości psychofizyczne uczniów,
- wiązanie treści teoretycznych z praktyką,
- korelowanie treści z poszczególnych przedmiotów,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów i ich zainteresowań,
- udzielanie indywidualnej pomocy uczniom,
- dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów zgodnie z aktualnymi uregulowaniami prawnymi w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych,
- opiekowanie się uczniami w czasie lekcji oraz zajęć organizowanych przez szkołę, przy czym:
• za bezpieczeństwo uczniów w czasie przerw i przed lekcjami 7.45-8.00 odpowiedzialni są nauczyciele dyżurni,
• harmonogram dyżurów opracowany jest przez Dyrektora,
• podczas wycieczek szkolnych ilość opiekunów uzależniona jest od stanu zdrowia uczestników, maksimum 10 uczniów na jednego opiekuna,
• wszystkie wycieczki dokumentowane są wypełnieniem karty wycieczki,
• jeżeli na wycieczce zdarzy się wypadek, wszystkie decyzje podejmuje kierownik wycieczki,
• kierownik wycieczki i opiekunowie obowiązani są sprawdzać stan liczbowy uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w trakcie zwiedzania i po przybyciu do miejsca docelowego,
• nie wolno prowadzić wycieczek podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych.
• w czasie zawodów i imprez sportowych uczniowie muszą być pod opieką nauczyciela.
- utrzymywanie w jak najlepszym stanie pomocy dydaktycznych oraz sprzętu szkolnego,
- wzbogacenie wyposażenia potrzebnego do pracy dydaktyczno-wychowawczej,
- informowanie rodziców, na miesiąc przed zakończeniem semestru lub roku szkolnego, o grożących uczniowi ocenach niedostatecznych i pisemne potwierdzenie tej informacji przez rodzica,
- doskonalenie wiedzy i umiejętności pedagogicznych oraz podnoszenie poziomu przygotowania merytorycznego,
- respektowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
- wypełnianie obowiązków wychowawcy klasy w przypadku powierzenia ich przez Dyrektora,
- pełnienie dyżurów według harmonogramów oraz w czasie zastępstw doraźnych,
- uczestniczenie w zebraniach Rady Pedagogicznej i realizowaniu przyjętych przez nią uchwał,
- wykonywanie zadań wynikających z planu pracy na dany rok,
- współdziałanie z rodzicami uczniów poprzez zasięganie i udzielanie informacji dotyczących zachowań, postępów w nauce itp.
5. W szczególnych przypadkach, na pisemną prośbę rodziców i po pisemnym zaświadczeniu lekarza o konieczności podawania i określeniu dawkowania leków bądź wykonywania innych czynności medycznych (np. wlewki) nauczyciel może podać leki lub dokonać wyżej wymienionych czynności. Za wykonanie tych czynności nauczyciel nie ponosi odpowiedzialności prawnej
§ 29

Nauczyciele mają prawo do:
1. Wyrażania opinii we wszystkich sprawach dotyczących szkoły.
2. Zapoznania się i ustosunkowanie do treści zapisu w karcie oceny pracy i dorobku zawodowego nauczyciela.
3. Zgłaszania wniosków dotyczących programów autorskich, innowacji i eksperymentów dydaktycznych, wychowawczych profilaktycznych i organizacyjnych szkoły.
4. Korzystania z ulg i świadczeń przysługujących dokształcającym się nauczycielom.
5. Otrzymywania pomocy merytorycznej i metodycznej oraz opieki doświadczonego nauczyciela w przypadku odbywania stażu.
6. Odmowy wykonania polecenia służbowego Dyrektora, jeżeli wynika ono z uzasadnionego przekonania, że jest ono sprzeczne z dobrem ucznia, dobrem służby lub dobrem publicznym.

§ 30

Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
Nauczyciele uczący w danej klasie tworzą klasowe zespoły nauczycielskie.
Przewodniczącym klasowego zespołu nauczycielskiego jest wychowawca klasy.
Do zadań klasowego zespołu nauczycielskiego należy:
1. Organizowanie współpracy nauczycieli uczących w danej klasie dla:
- uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania,
- uzgadniania metod i sposobów prowadzenia rewalidacji,
- ewaluacji programów nauczania i stosowanych metod.
2. Współdziałanie z nauczycielami uczącymi w danej klasie poprzez koordynowanie ich działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka.

§ 31


1. Opiekę nad klasą sprawuje wychowawca klasy.
2. Zadaniem wychowawcy jest:
- poznanie środowiska rodzinnego ucznia, jego sytuacji materialnej i stanu zdrowia,
- konsultowanie się z rodzicami, opiekunami prawnymi, lekarzem, pedagogiem i psychologiem szkolnym na temat psychofizycznego rozwoju uczniów,
- planowanie i organizowanie z uczniami i ich rodzicami bądź opiekunami różnych form życia zespołowego,
- kontaktowanie się z rodzicami uczniów w sprawach postępów w nauce i zachowaniu co najmniej 2 razy w roku szkolnym,
- zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami oceniania, zarządzeniami i postanowieniami szczegółowymi przyjętymi w Szkole Przysposabiającej do Pracy
- zgłaszanie uczniów z trudnościami w nauce i trudnościami wychowawczymi do pedagoga i psychologa szkolnego.


§ 32

W Szkole jest zatrudniony psycholog szkolny, który zobowiązany jest do pracy na rzecz uczniów w następujących zakresach:
- badania diagnostyczne uczniów,
- organizowanie różnych form terapii psychologicznej,
- doradztwo psychologiczne dla uczniów, nauczycieli i rodziców,
- inicjowanie pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym.
Szczegółowy przydział zadań i obowiązków psychologa ustala Dyrektor.
Psycholog szkolny zatrudniany jest jako pracownik pedagogiczny.

§ 33

W Szkole jest zatrudniony pedagog, który działa na rzecz uczniów w następujących zakresach:
- współuczestniczy w opracowaniu planu pracy szkoły,
- czuwa nad realizacją obowiązku szkolnego uczniów,
- podejmuje działania profilaktyczne w celu likwidacji niewłaściwych zachowań uczniów,
- prowadzi pracę koordynacyjno – wychowawczą,
- wnioskuje do Dyrektora o udzielenie różnorodnej pomocy uczniom z rodzin zaniedbanych.
Szczegółowy przydział zadań i obowiązków pedagoga ustala Dyrektor.
Pedagog szkolny zatrudniany jest jako pracownik pedagogiczny.

§ 34

1. W Szkole oprócz nauczycieli zatrudnia się również pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługowych, zwanych pracownikami niepedagogicznymi, którzy wykonują zadania na rzecz Szkoły.
2. Zasady zatrudniania w/w pracowników określają odrębne przepisy. Pracowników tych zatrudnia i zwalnia Dyrektor. Przydziela im także odpowiedni zakres obowiązków.
3. Liczba pracowników niepedagogicznych podyktowana jest potrzebami szkoły. Liczbę i rodzaj etatów proponuje Dyrektor a zatwierdza organ prowadzący, który zabezpiecza środki finansowe dla tej grupy pracowników.

ROZDZIAŁ VI

Uczniowie Szkoły Przysposabiającej do Pracy

§ 35

1. Uczniowie Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy realizują obowiązek szkolny zgodnie z przepisami oświatowymi.
2. Uczeń może samodzielnie przychodzić do szkoły i wracać ze szkoły do domu, tylko w przypadku, kiedy rodzice lub prawni opiekunowie wyrażą taką wolę w formie pisemnego oświadczenia.


§ 36

1. Uczeń może być zwolniony z ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego.
2. Decyzje o zwolnieniu ucznia z tych zajęć podejmuje Dyrektor na podstawie:
- zaświadczenia lekarza specjalisty,
- wniosku rodziców.
3. Zwolnienie z powyższych zajęć może dotyczyć jednego semestru, roku szkolnego, kilku lat nauki lub całego cyklu kształcenia w szkole.
4. Uczeń może być zwolniony z udziału w lekcji religii.

§ 37

Uczeń ma prawo do:
1. Znajomości i respektowania swoich praw.
2. Rozwijania swoich zdolności, zainteresowań i udziału w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
3. Korzystania ze wszystkich pomieszczeń szkolnych, wyposażenia pracowni, księgozbioru biblioteki zgodnie z ich przeznaczeniem, pod opieką nauczyciela.
4. Zapoznania się z Wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
5. Sprawiedliwej, jawnej oceny swojej pracy i zachowania.
6. Poszanowania jego godności osobistej i wyrażania własnych myśli, opinii i przekonań, także religijnych, jeśli nie urażają uczuć innych osób.
7. Czynnego udziału w organizacjach działających w szkole.
8. Korzystania z pomocy pedagoga, psychologa, wychowawcy w trudnych sytuacjach oraz pomocy materialnej w miarę potrzeb.
9. Zapewnienia poczucia bezpieczeństwa w szkole oraz higieny pracy umysłowej.
10. Reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach i innych imprezach zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami.
11. Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej.
12. Szczególnie troskliwego i życzliwego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, rewalidacyjnym i resocjalizacyjnym.

§ 38

Uczeń ma obowiązek:
1. Przestrzegać regulaminu praw i obowiązków ucznia.
2. Systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły.
3. Podporządkowania się zaleceniom Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego.
4. Dbać o porządek, higienę osobistą oraz poszanowanie sprzętu szkolnego.
5. Szanować godność osobistą innych uczniów.
6. Okazywać szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły.
7. Przeciwstawiać się przejawom przemocy i agresji ze strony innych uczniów.
8. Dbać o zdrowie własne oraz swoich kolegów, nie ulegając nałogom: palenia papierosów, zażywania środków odurzających, picia alkoholu.
9. Dbać o honor i tradycje szkoły oraz współtworzenia jej autorytetu.
10. Zachować się w każdej sytuacji w sposób godny ucznia naszej szkoły i młodego Polaka.

§ 39

1. Za wzorowe wypełnianie obowiązków szkolnych, aktywne uczestniczenie w życiu społeczności szkolnej, reprezentowanie na zewnątrz, za zachowania stanowiące godny naśladowania wzór osobowy, uczeń może otrzymać nagrodę.
2. Nagrodami są:
- pochwała ustna udzielona przez nauczyciela wobec klasy,
- pochwała pisemna w zeszycie pochwał,
- pochwała udzielona przez Dyrektora na apelu szkolnym,
- dyplom za szczególne osiągnięcia,
- nagroda rzeczowa,
- list gratulacyjny dla rodziców
- odznaka „Wzorowy Uczeń” wręczana przez Dyrektora na apelu szkolnym.

§ 40


1. Za rażące zaniedbanie obowiązków szkolnych, za łamanie postanowień Statutu Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy oraz zły wpływ na społeczność uczniowską uczeń podlega karze.
2. Ustala się następujące rodzaje kar:
- upomnienie udzielone przez nauczyciela,
- nagana ustna udzielona przez nauczyciela,
- nagana pisemna w zeszycie uwag,
- nagana ustna udzielona przez Dyrektora na apelu szkolnym.
3. O zastosowanej karze wychowawca powiadamia rodziców ucznia lub jego prawnych opiekunów.

ROZDZIAŁ VII

Rodzice uczniów Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy

§ 41


1. Rodzic lub prawny opiekun dziecka ma prawo do pisemnego odwołania się od decyzji podjętych w stosunku do ucznia przez Dyrektora i Radę Pedagogiczną w terminie 14 dni od powiadomienia go o podjętych postanowieniach.
2. Odwołanie składane jest do Dyrektora.
3. Dyrektor po rozpatrzeniu odwołania udziela pisemnej odpowiedzi w terminie 14 dni.
4. Rodzic lub prawny opiekun dziecka ma prawo odwołać się od decyzji Dyrektora (za jego pośrednictwem) do organu sprawującego nadzór w terminie 7 dni.
5. Szczegółowe zasady określające tryb odwołań zawarte są w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania Szkoły Przysposabiającej do Pracy.





ROZDZIAŁ VIII

Postanowienia końcowe

§ 42

W Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy funkcjonują:
1. Regulamin Rady Pedagogicznej.
2. Regulamin Rady Rodziców.
3. Regulamin Samorządu Uczniowskiego
4. Program wychowawczy Szkoły Przysposabiającej do Pracy
5. Program profilaktyki Szkoły Przysposabiającej do Pracy.
6. Wewnątrzszkolny system oceniania Szkoły Przysposabiającej do Pracy, kryteria ocen.
7. Regulamin ucznia.
8. Regulamin świetlic.
9. Regulamin biblioteki.

§ 43

1. Działalność Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy jest finansowana z budżetu Powiatu Żagańskiego.
2. Działalność Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy może być współfinansowana z:
- dobrowolnych opłat ponoszonych przez rodziców lub inne osoby fizyczne, prawne i podmioty gospodarcze,

§ 44

Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

§ 45

W Szkole mogą działać związki zawodowe na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

§ 46

Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 47

Zgodnie z decyzją Rady Pedagogicznej i przyjętym Regulaminem może być przyznawana odznaka „Przyjaciel Naszej Szkoły”.

§ 48

Organem właściwym do nadania Statutu Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy jest Zarząd Powiatu Żagańskiego.
§ 49


Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym w § 12.

§ 50

Postanowienia Statutu i jego zmiany obowiązują od chwili podjęcia stosownej uchwały przez Radę Pedagogiczną.

§ 51

Dyrektor Szkoły zapewnia zapoznanie się ze Statutem wszystkich członków społeczności szkolnej.
Niniejszy Statut winien być okazywany na każde żądanie organu prowadzącego , organu nadzorującego, Samorządu Uczniowskiego oraz rodziców.

§ 52

Statut Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w Żaganiu wchodzi w życie z dniem 1 września 2005 roku.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Powiat Żagański
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2005-07-04
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2005-07-04 14:14:02
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2005-07-04 14:14:18
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2005-07-04 14:14:02
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
3786 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony