Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Statut Powiatu Żagańskiego
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2013-09-19 11:05:58 przez Berta Czarniecka
Akapit nr - brak tytułu
STATUT POWIATU ŻAGAŃSKIEGO
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Powiat Żagański zwany dalej "powiatem" stanowi lokalną wspólnotę samorządową tworzoną przez mieszkańców powiatu oraz terytorium obejmujące:
- miasta: Gozdnica, Żagań,
- gminy: Brzeźnica, Iłowa, Małomice, Niegosławice, Szprotawa, Wymiarki, Żagań.
§ 2. Siedzibą władz powiatu jest miasto Żagań.
§ 3. 1. Powiat ma osobowość prawną.
2. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
§ 4. 1. Powiat posiada herb i flagę urzędową ustanowione przez radę powiatu w drodze uchwały.
2. Wzór herbu i flagi Powiatu określa załącznik nr 1 do statutu.
§ 5. 1. Do zakresu działania powiatu należy wykonywanie określonych ustawami zadań publicznych o charakterze ponadgminnym.
2. Do zakresu działania powiatu, o którym mowa w ust. 1 należy również wykonywanie zadań powiatowych służb, inspekcji i straży.
3. Powiat wykonuje także zadania z zakresu administracji rządowej, jeżeli ustawy określają te sprawy, jako należące do zakresu działania
powiatu.
§ 6. 1. W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
3. Tworzenie jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 następuje w drodze uchwały rady powiatu.
Rozdział 2
Organy powiatu
§ 7. Organami powiatu są:
- Rada Powiatu
- Zarząd Powiatu.
Rada Powiatu
§ 8.
- Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu.
- Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
- Radni są wybierani w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady powiatu określa ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112 z poźn. zm.).
- W skład Rady powiatu wchodzi 21 Radnych.
§ 9. Do wyłącznej właściwości rady powiatu należy:
- stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu,
- wybór i odwołanie zarządu oraz ustalenie wynagrodzenia jego przewodniczącego,
- powoływanie i odwoływanie, na wniosek starosty skarbnika powiatu,
- stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu, w tym z działalności finansowej,
- uchwalanie budżetu powiatu,
- rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu, w głosowaniu jawnym,
- podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących:
- zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż 3 lata, o ile przepisy ustaw nie stanowią inaczej,
- emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
- zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,
- zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,
- tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich,
- tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
- współdziałania z innymi powiatami i z gminami, jeżeli związane jest to z koniecznością wydzielenia majątku,
- tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, o których mowa w art. 5 ustawy,
- określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
- podejmowanie uchwał w sprawie współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych,
- uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
- uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- dokonywanie oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu,
- podejmowanie uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu,
- podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu.
§ 10.
- Uchwały rady powiatu są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym, chyba, że przepisy ustawy stanowią inaczej.
- Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu zarządowi absolutorium.
§ 11.
- Rada powiatu wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
- Radny wchodzący w skład zarządu powiatu nie może pełnić funkcji, o których mowa w ust. 1.
- Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie prac Rady oraz prowadzenie obrad Rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
- Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady powiatu następuje na wniosek, co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, w trybie określonym w ust. 1 (w głosowaniu tajnym).
- W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
- Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5 w ciągu miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
§ 12.
- Rada powiatu obraduje na sesjach zwyczajnych lub uroczystych, zwoływanych przez przewodniczącego, w miarę potrzeby, co najmniej jednak raz na kwartał. Do zawiadomienia o sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
- Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesje w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien spełniać wymogi określone w ust. 1.
- Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w terminie przypadającym w ciągu 14 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad powiatów na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady powiatu.
- Pierwszą sesję nowo wybranej rady, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny.
§ 13. Obsługę Rady Powiatu i jej komisji zapewnia Biuro Rady i Zarządu Powiatu.
Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy Rady Powiatu Żagańskiego
I. Przepisy ogólne
§ 14.
- Rada powiatu działa zgodnie z uchwalonym planem pracy.
- W razie potrzeby rada powiatu może dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.
II. Sesje Rady Powiatu
§ 15.
- Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub w razie niemożności pełnienia przez niego funkcji wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący ustalając projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia.
- Zawiadomienie o sesjach zwyczajnych lub uroczystych wraz z porządkiem obrad, projektami uchwał, uzasadnieniem uchwał i innymi materiałami otrzymują radni, najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji, z tym, że materiały na sesje, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu powiatu oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym, co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem sesji. Termin ten nie dotyczy sesji zwoływanych w trybie art. 15 ust. 7 ustawy o samorządzie powiatowym.
- W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 2 rada powiatu może przerwać posiedzenie i wyznaczyć nowy termin jego odbycia. Wniosek w tej sprawie może być zgłoszony tylko przed przyjęciem porządku obrad.
§ 16.
- Przed każdą sesją rady powiatu przewodniczący rady po zasięgnięciu opinii starosty ustala listę gości i powiadamia o terminie sesji. Powiadomienie jest równocześnie zaproszeniem do udziału w sesji.
- W sesjach rady powiatu uczestniczą z głosem doradczym, sekretarz i skarbnik powiatu.
- Do udziału w sesjach rady powiatu mogą zostać zobowiązani kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz innych jednostek organizacyjnych powiatu.
§ 17.
- Sesje rady powiatu są jawne. O ich terminie, miejscu i przedmiocie obrad przewodniczący rady powiadamia 3 dni wcześniej poprzez informacje w prasie, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej powiatu oraz na tablicach ogłoszeń w gminach położonych na terenie powiatu.
- Na sali obrad podczas sesji, może być obecna publiczność, zajmująca wyznaczone w tym celu miejsce.
§ 18.
- Posiedzenia odbywają się w zasadzie na jednej sesji, jednak na wniosek przewodniczącego rady lub co najmniej 1/4 liczby obecnych radnych, rada może postanowić o odbyciu posiedzenia na więcej niż jednej sesji lub o przerwaniu posiedzenia i kontynuowaniu obrad w innym, wyznaczonym terminie obrad. Może to nastąpić w szczególności ze względu na niemożność rozpatrzenia na jednym posiedzeniu całości spraw porządku obrad lub konieczność dostarczenia dodatkowych materiałów albo ze względu na awarię.
- Przewodniczący rady postanawia o przerwaniu posiedzenia w przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad, wyznaczając nowy bądź przewidywany termin jego zwołania. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.
- Radni stwierdzają swoją obecność na posiedzeniu podpisem na liście obecności z chwilą przybycia na salę obrad. Odnotowują też na liście obecności godzinę opuszczenia sali obrad i powroty w trakcie posiedzenia. W przypadku braku quorum radni potwierdzają swoją obecność także po przerwaniu obrad jak również bezpośrednio przed ich wznowieniem.
- W razie wątpliwości quorum ustala się na podstawie liczby radnych obecnych na sali obrad.
§ 19. Posiedzenia otwiera i obrady prowadzi przewodniczący rady lub wiceprzewodniczący.
§ 20.
- Rada powiatu rozpoczyna obrady w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady.
- W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu rady, przewodniczący rady nie przerywa obrad, niemożliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.
- Przewodniczący rady otwiera, prowadzi i zamyka sesje rady.
- Otwarcie sesji następuje poprzez wypowiedzenie przez przewodniczącego rady następującej formuły "Otwieram obrady sesji Rady Powiatu Żagańskiego".
- Po otwarciu sesji przewodniczący rady:
- stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad,
- przedstawia projekt porządku obrad; wniosek o uzupełnienie lub zmianę projektu porządku obrad może zgłosić radny, komisja, klub radnych albo zarząd powiatu,
- poddaje pod głosowanie porządek obrad oraz wnioski, o których mowa w pkt. 2.
- Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę porządku obrad, na wniosek przewodniczącego rady, komisji lub zarządu.
- Rada Powiatu może wprowadzić zmiany do porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
§ 21.
- Porządek obrad posiedzenia zwyczajnego winien zawierać:
- przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia,
- sprawozdanie starosty z działalności zarządu w okresie między posiedzeniami zwyczajnymi,
- rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,
- interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na nie,
- wolne wnioski i oświadczenia radnych.
- Radny ma prawo do zgłaszania interpelacji i zapytań dotyczących spraw lub problemów związanych z realizacją zadań powiatu i jego organów do komisji rady lub zarządu.
- Interpelacje mogą być zgłaszane pisemnie lub ustnie podczas posiedzenia lub pisemnie między posiedzeniami.
- Adresat interpelacji zobowiązany jest udzielić radnemu odpowiedzi nie później niż w ciągu 14 dni od jej otrzymania. W wypadku złożenia pisemnej interpelacji, co najmniej na 7 dni przed sesją, radny może żądać od adresata interpelacji udzielenia ustnej odpowiedzi podczas posiedzenia.
- Na wniosek radnego rada powiatu może włączyć sprawę rozpoznania odpowiedzi na złożoną przez niego interpelację do porządku obrad.
§ 22.
- Przewodniczący rady prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem obrad, przy czym w uzasadnionych przypadkach może dokonywać za zgodą rady zmian w kolejności realizacji poszczególnych jego punktów.
- Przewodniczący rady otwiera i zamyka dyskusję nad każdym z punktów porządku obrad.
- Przewodniczący rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, jednak w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
- Przewodniczący rady może przyjąć pisemne wystąpienie radnego niewygłoszone na posiedzeniu do protokołu, informując o tym radę.
- Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego rady.
- Przewodniczący rady może zabrać głos w każdej chwili obrad.
- Starosta i pozostali członkowie zarządu zobowiązani są do udzielenia dodatkowych informacji lub wyjaśnień związanych z punktem obrad.
- Przewodniczący rady może udzielić głosu osobom zaproszonym na sesję rady.
- Podczas całego posiedzenia przewodniczący rady udziela głosu poza kolejnością w celu zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:
- stwierdzenia quorum,
- zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,
- zakończenia dyskusji,
- zamknięcia listy mówców,
- ograniczenia czasu wystąpień mówców,
- ograniczenia wystąpień do opinii komisji,
- przestrzegania regulaminu obrad,
- przeliczenia głosów,
- odebrania głosu mówcy,
- zarządzania przerwy.
- Przewodniczący rady niezwłocznie poddaje wniosek formalny pod głosowanie. Rada decyduje o tych sprawach zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
- Nie można udzielić głosu w sprawie formalnej w trakcie głosowania.
- Przewodniczący rady zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub zarządowi powiatu, zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie.
- Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania. Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 23.
- Nad sprawnym przebiegiem obrad czuwa przewodniczący rady.
- W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza wyznaczony czas, przewodniczący rady może przywołać go "do rzeczy", a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.
- Jeżeli forma lub treść wystąpienia zakłóca porządek obrad lub uchybia powadze posiedzenia, przewodniczący rady przywołuje radnego "do porządku", a gdy nie odniesie to skutku, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole posiedzenia.
- Przewodniczący rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia na posiedzeniu.
§ 24.
- Przewodniczący rady może udzielić głosu osobom spoza składu rady powiatu po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.
- W wypadku odmowy udzielenia głosu przewodniczący rady poddaje zgłoszenie pod głosowanie.
- Postanowienia § 22 ust. 2, 3 i 4 stosuje się również do osób spoza składu rady powiatu występujących na sesji.
- Osobom spoza składu rady powiatu, które swoim zachowaniem naruszają powagę sesji obrad przewodniczący rady może nakazać opuszczenie sali.
§ 25.
- Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy posiedzenie wypowiadając formułę "Zamykam posiedzenie Rady Powiatu Żagańskiego". Czas od otwarcia do zakończenia uznaje się za czas trwania posiedzenia.
- Przepis ust. 1 dotyczy również posiedzeń trwających więcej niż jedną sesję.
§ 26. Warunki niezbędne dla prawidłowej pracy rady powiatu na posiedzeniach zapewnia starosta.
§ 27.
- Pracownik biura rady i zarządu powiatu sporządza protokół z każdego posiedzenia. Protokół podpisują: wyznaczeni przez przewodniczącego radni, protokolant oraz przewodniczący rady. Po przyjęciu na następnym posiedzeniu protokół stanowi urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć i zostaje włączony do rejestru. Do protokołu dołącza się listę obecności oraz uchwały podjęte przez radę powiatu.
- Protokół wykłada się do wglądu radnym w biurze rady powiatu oraz na następnym posiedzeniu rady powiatu. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, o których uwzględnieniu podejmuje decyzję przewodniczący rady. Radni, których wnioski nie zostały uwzględnione mogą przedkładać je na sesji.
- Protokoły z sesji Rady Powiatu są jawne i podlegają publikacji na stronach Biuletynu Informacji Publicznej powiatu.
- Rejestr protokołów z sesji oraz uchwał Rady Powiatu prowadzi i udostępnia do publicznego wglądu pracownik biura rady i zarządu powiatu.
- Sporządzanie kopii z protokołów sesji Rady Powiatu dokonywane jest na pisemny wniosek zainteresowanego z uwzględnieniem ustawy o ochronie danych osobowych.
- Zainteresowani mogą samodzielnie sporządzać notatki i odpisy z protokołów z sesji.
III. Uchwały Rady Powiatu
§ 28.
- Sprawy rozpatrywane na posiedzeniach rady powiatu rozstrzyga się podejmując uchwały, które są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, odnotowanych w protokole posiedzenia.
- Projekt uchwały rady powiatu powinien zawierać:
- datę i tytuł uchwały,
- podstawę prawną,
- przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały,
- określenie zasad i w miarę możliwości środków jej realizacji,
- termin wejścia w życie i ewentualny czas jej obowiązywania,
- przepisy przejściowe,
- uzasadnienie, w szczególnie ważnych sprawach, stanowiące załącznik do uchwały,
- wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały.
- Uchwały rady powiatu dotyczące zobowiązań finansowych winny wskazywać źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.
§ 29. Z inicjatywą podjęcia uchwały przez radę powiatu mogą występować:
- grupa co najmniej 3 radnych,
- komisje rady,
- zarząd powiatu,
- klub radnych,
- przewodniczący rady.
§ 30.
- Podmiot uprawniony do inicjatywy uchwałodawczej przedstawia swe projekty uchwał zarządowi powiatu najpóźniej na 14 dni przed terminem posiedzenia zwyczajnego (na 3 dni przed terminem posiedzenia zwołanego w trybie nadzwyczajnym).
- Zarząd przedkłada przewodniczącemu rady własne projekty uchwał lub projekty innych uprawnionych podmiotów wraz z opinią zarządu najpóźniej na 8 dni przez terminem posiedzenia. Przewodniczący rady przekazuje niezwłocznie projekty przewodniczącym właściwych komisji. Projekty winny zawierać pisemne uzasadnienie i akceptację radcy prawnego pod względem formalno - prawnym.
- Przewodniczący komisji, do których skierowano projekty uchwał, zwołują posiedzenia komisji najpóźniej na 1 dzień przed terminem sesji celem zaopiniowania projektów przez komisję.
- Zarząd powiatu nie może uchylić się od przedłożenia projektów uchwał zgłoszonych przez uprawniony podmiot.
- W przygotowaniu projektów uchwał, pomoc merytoryczną, prawną i organizacyjną zapewnia zarząd powiatu.
§ 31.
- Ustne uzasadnienie projektu uchwały jest przedstawiane na początku debaty poświęconej temu projektowi.
- W debacie nad uchwałą w pierwszej kolejności głos zabiera przewodniczący komisji opiniujących projekt. Stanowiska pozostałych komisji oraz poszczególnych przedstawicieli mogą być przedstawione w dalszym toku debaty.
- Poprawki do projektu uchwały radny przedstawia przewodniczącemu rady w formie pisemnej.
- Po przegłosowaniu przez radę powiatu odpowiedniego wniosku formalnego dyskusja nad projektem uchwały może być ograniczona do uzasadnień wniesionych poprawek.
- Wnioskodawca uchwały ma prawo do zabrania głosu na zakończenie debaty.
- Głosowanie projektu uchwały poprzedzone jest głosowaniem poprawek wg kolejności zgłoszeń. W uzasadnionym przypadku przewodniczący rady może w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie poprawki najdalej idące.
- Projekt uchwały wraz z przyjętymi poprawkami poddany jest w całości pod głosowanie.
- Po zakończeniu głosowania przewodniczący rady ogłasza liczbę radnych biorących udział w głosowaniu, liczbę głosów "za", "przeciw", "wstrzymujących się" oraz ogłasza przyjęcie albo odrzucenie projektu poddanego pod głosowanie.
§ 32.
- Uchwałę opatruje się numerem posiedzenia, numerem uchwały wg kolejności jej podjęcia i wskazaniem roku podjęcia.
- Uchwałę podpisuje przewodniczący rady lub wiceprzewodniczący, który przewodniczył posiedzeniu.
- Oryginał uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołem posiedzenia.
- Starosta przekazuje uchwały rady powiatu wojewodzie lubuskiemu w terminie 7 dni od daty podjęcia w celu badania ich legalności. Uchwała rady powiatu w sprawie przepisów porządkowych podlega przekazaniu niezwłocznie.
- Uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu powiatu oraz inne uchwały objęte nadzorem regionalnej izbie obrachunkowej, zarząd przedkłada tej izbie w terminie określonym ustawą.
- Podstawą do ogłoszenia aktu normatywnego lub innego aktu prawnego jest akt w formie dokumentu elektronicznego opatrzony przez przewodniczącego rady lub wiceprzewodniczącego rady bezpiecznym podpisem elektronicznym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 września 2001 r. o bezpiecznym podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.) weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu, zwanym dalej „bezpiecznym podpisem elektronicznym”.
- Starosta prowadzi w postaci elektronicznej zbiór aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat.
§ 33.
- Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się przez ich publikację na stronie Biuletynu Informacji Publicznej powiatu, w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń lub przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń. Starosta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości zarządom gmin położonych na obszarze powiatu i Starostom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu.
- Akty prawa miejscowego stanowione przez Powiat, w tym powiatowe przepisy porządkowe podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Przepisy te wchodzą w życie w terminie 14 dni od daty ogłoszenia.
IV. Zasady głosowania
§ 34.
- W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
- Głosowanie jawne przeprowadza i oblicza wszystkie głosy przewodniczący rady powiatu.
- Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący rady powiatu.
- Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.
§ 35.
- W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady, w sposób zapewniający radnemu tajność głosowania.
- Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana przez radę powiatu spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera przewodniczącego.
- Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
- Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwłocznie po ich ustaleniu.
- Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokół.
§ 36.
- Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą ilość głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się, nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
- Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał, co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów - to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
§ 37.
- Z przebiegu sesji rady powiatu sporządza się protokół.
- Protokół z sesji rady powinien w szczególności zawierać:
- określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imiona i nazwiska przewodniczącego rady i osoby sporządzającej protokół,
- stwierdzenie prawomocności obrad,
- odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
- uchwalony porządek obrad,
- przebieg obrad, a w szczególności: treść lub streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień,
- przebieg głosowania i jego wyniki,
- podpis przewodniczącego rady lub wiceprzewodniczącego rady prowadzącego obrady sesji, dwóch wyznaczonych przez przewodniczącego radnych i osoby sporządzającej protokół.
- Do protokołu dołącza się: listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez radę, protokoły przyjęte przez radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie wnioski niewygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego rady.
- Protokół z sesji rady powiatu wykłada się do publicznego wglądu na trzy dni przed terminem kolejnej sesji.
- Protokół z poprzedniej sesji rady powiatu jest przyjmowany na następnej sesji. Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych nie później niż do rozpoczęcia sesji rady, na której następuje przyjęcie protokołu.
V. Komisja rewizyjna
§ 38.
- Rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.
- W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady oraz radnych będących członkami zarządu.
- Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem do rady powiatu w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
- Komisja rewizyjna wykonuje również inne zadania w zakresie kontroli zlecane przez radę powiatu.
- Przepis ust. 4 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez radę powiatu.
§ 39.
- Pracą komisji rewizyjnej kieruje jej przewodniczący.
- Rada Powiatu wybiera przewodniczącego oraz pozostałych członków komisji rewizyjnej. Zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza wybierają członkowie komisji spośród siebie.
- Komisja rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzonego przez radę powiatu.
- Komisja rewizyjna przedstawia radzie powiatu projekt planu, o którym mowa w ust. 3, do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
- Za zgodą rady powiatu wyrażoną w formie uchwały, komisja rewizyjna może przeprowadzić kontrolę w zakresie i terminie nieprzewidzianych w rocznym planie kontroli.
§ 40.
- Komisja rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy składu komisji. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Sekretarz komisji sporządza z jej posiedzenia protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji.
- Komisja rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.
- Komisja rewizyjna, za zgodą rady powiatu, może powoływać rzeczoznawców, ekspertów i biegłych.
- Komisja rewizyjna może wystąpić do rady powiatu o zainicjowanie kontroli zewnętrznej zarządu powiatu lub podległych mu jednostek organizacyjnych.
§ 41.
- Komisja rewizyjna kontroluje działalność zarządu powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych biorąc pod uwagę kryteria: zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
- Kontroli dokonuje komisja rewizyjna lub zespół kontrolny wyłoniony z jej składu.
- Przewodniczący komisji rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
- Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego rady, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
- Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie, o którym mowa w ust. 4.
§ 42.
- Członek komisji rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.
- Członek komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości, co do jego bezstronności.
- O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga komisja rewizyjna.
§ 43.
- W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i starostę, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
- Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby starosty, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego rady.
§ 44.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
- Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust.3.
§ 45. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach i godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
§ 46.
- Kontrolujący sporządza z przeprowadzonej kontroli - w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:
- nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
- imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
- daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
- określenia przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
- imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
- przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wyniki kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
- datę i miejsce podpisania protokołu,
- podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
- Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje, co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 47.
- W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
- Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa na ręce przewodniczącego komisji rewizyjnej.
§ 48.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
- Uwagi, o których mowa w ust. 1. składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 49. Informację o sporządzeniu protokołu pokontrolnego kontrolujący przedkłada w terminie 3 dni od daty jego podpisania Przewodniczącemu Rady i kierownikowi kontrolowanego podmiotu.
§ 50. Członkowie komisji rewizyjnej są obowiązani przestrzegać przepisów: bezpieczeństwa i higieny pracy, sanitarnych oraz dotyczących ochrony tajemnicy państwowej i służbowej, obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
§ 51.
- Rada powiatu w drodze uchwały może powoływać ze swojego grona stałe i doraźne komisje do określonych zadań, określając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.
- Komisje podlegają radzie powiatu w całym zakresie swojej działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności.
- Działalność komisji Rady jest jawna. Jawność obejmuje prawo wstępu mieszkańców na posiedzenia komisji. O posiedzeniu komisji informuje się mieszkańców powiatu na trzy dni przed posiedzeniem komisji poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń w siedzibie Rady Powiatu oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej powiatu.
§ 52.
- Rada powiatu powołuje następujące komisje stałe:
- Komisję Budżetu i Finansów Powiatu,
- Komisję Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej,
- Komisję Zdrowia i Polityki Prorodzinnej,
- Komisję Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli,
- Komisję Gospodarki i Infrastruktury,
- Komisję Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska.
- Propozycje składu osobowego komisji oraz zmian w tym składzie przedstawia przewodniczący rady na wniosek zainteresowanych radnych, klubów radnych lub komisji.
- Pracą komisji kieruje przewodniczący powoływany i odwoływany przez członków komisji. Komisja może również powołać zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza komisji.
§ 53.
- Do zadań komisji stałych należy:
- przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał rady powiatu,
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
- sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał rady,
- opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, zarząd lub inne komisje.
- Komisja stała działa zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę. Rada może dokonywać zmian w zatwierdzonym planie.
- Komisja jest obowiązana przedstawić radzie sprawozdanie ze swojej działalności, co najmniej dwa razy w roku oraz w każdym czasie - na żądanie rady.
§ 54.
- Komisja obraduje w obecności, co najmniej połowy swojego składu.
- W posiedzeniach komisji, oprócz jej członków, mogą także uczestniczyć przewodniczący rady, radni niebędący członkami komisji oraz członkowie zarządu powiatu.
- Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
- Komisje mogą odbywać posiedzenie wspólne, zwoływane za porozumieniem dwóch lub więcej przewodniczących. Członkowie połączonych komisji ustalają, który przewodniczący prowadzi obrady.
§ 55.
- Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:
- ustala termin, miejsce i porządek posiedzeń,
- zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów,
- zwołuje posiedzenia komisji,
- kieruje obradami komisji.
- Przewodniczący komisji jest obowiązany zwołać posiedzenie komisji na wniosek, co najmniej 1/3 członków komisji lub przewodniczącego rady.
- W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji, jego obowiązki wykonuje zastępca powoływany i odwoływany przez komisję.
- O planowanym posiedzeniu komisji i proponowanym porządku przewodniczący powiadamia komórkę obsługującą radę i komisję w terminie umożliwiającym powiadomienie członków komisji lub zaproszonych gości oraz mieszkańców powiatu na trzy dni przed datą posiedzenia.
- Miejscem posiedzenia komisji może być każda gmina wchodząca w skład powiatu, po uzgodnieniu przewodniczącego komisji z przewodniczącym właściwej rady, warunków technicznych do odbycia takiego posiedzenia.
§ 56.
- Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Wnioski odrzucone przez komisję umieszcza się, na żądanie wnioskodawcy, w sprawozdaniu komisji, jako wnioski mniejszości, ze szczególnym uwzględnieniem w sprawach dotyczących projektów uchwał rady.
- Sprawozdanie komisji przedstawia na sesji rady przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca.
§ 57.
- Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnej określa rada powiatu w uchwale o powołaniu komisji.
- Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej, z uwzględnieniem ust. 1.
§ 58.
- Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół. Po zatwierdzeniu przez Przewodniczącego Komisji stanowi on urzędowy zapis posiedzenia i jest dołączany do rejestru.
- Biuro rady powiadamia zainteresowane strony o zajętym przez komisję stanowisku w formie "wyciągu" z protokołu.
- Protokoły z posiedzeń komisji są jawne i udostępniane obywatelom przez pracownika Biura Rady i Zarządu Powiatu.
- Kopie z protokołów są sporządzane na pisemny wniosek zainteresowanego, z uwzględnieniem ustawy o ochronie danych osobowych.
- Zainteresowani mogą samodzielnie sporządzać notatki i odpisy z protokołów.
§ 59.
- Radni mogą tworzyć kluby radnych.
- Klub może utworzyć, co najmniej 3 radnych.
- Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.
Zarząd Powiatu
§ 60.
- Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu.
- W skład zarządu powiatu wchodzą: starosta, jako jego przewodniczący, pozostali członkowie w liczbie 4 osób, w tym wicestarosta.
- Rada Powiatu wybiera Starostę bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym. Rada Powiatu wybiera Wicestarostę oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Starosty zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
- Członkowie Zarządu Powiatu mogą być wybierani również spoza składu Rady.
- Rada Powiatu może odwołać Starostę z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek, co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady. Wniosek, o którym mowa powyżej wymaga formy pisemnej oraz uzasadnienia przyczyny odwołania, podlega również zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.
- Odwołanie Starosty następuje większością, co najmniej 3/5 ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
- Odwołanie Starosty albo złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z odwołaniem lub złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd Powiatu.
- Rada Powiatu może na uzasadniony wniosek Starosty odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
§ 61.
- Z członkami zarządu nawiązuje się stosunek pracy na podstawie wyboru, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
- Przepis ust. 1 nie dotyczy radnych wybranych do zarządu, za wyjątkiem starosty i wicestarosty.
- Na wniosek starosty z jednym radnym będącym członkiem zarządu może zostać nawiązany stosunek pracy na podstawie wyboru.
§ 62.
- Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.
- W realizacji zadań zarząd podlega wyłącznie radzie powiatu.
- Zarząd wykonuje zadania Powiatu przy pomocy Starostwa Powiatowego, jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
- Starostwo Powiatowe, jednostki organizacyjne tworzące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz powiatowy urząd pracy wspólnie tworzą powiatową administrację zespoloną.
§ 63.
- Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.
- W sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości zarządu powiatu. Nie dotyczy to wydawania przepisów porządkowych.
- Czynności, o których mowa w ust. 2, wymagają przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu powiatu.
- Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego, zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
- Starosta wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu, chyba, że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez zarząd powiatu.
- Starosta może upoważnić na piśmie wicestarostę, poszczególnych członków zarządu powiatu, pracowników starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, do wydawania w jego imieniu decyzji, o których mowa w ust. 5.
§ 64. Starosta składa radzie powiatu na każdej sesji sprawozdanie z działalności zarządu w okresie od poprzedniej sesji.
Akapit nr - brak tytułu
Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy Zarządu Powiatu Żagańskiego
I. Przepisy ogólne
§ 65.
- Przewodniczącym zarządu powiatu jest starosta.
- Do zadań starosty w zakresie organizowania pracy zarządu powiatu należy w szczególności:
- przygotowanie projektu porządku obrad zarządu,
- określenie czasu i miejsca posiedzenia zarządu,
- przygotowanie materiałów do projektowanego porządku obrad,
- zapewnienie obsługi posiedzenia zarządu.
-
W stosunku do etatowych członków zarządu, w tym wicestarosty, przewodniczący zarządu wykonuje czynności wynikające z prawa pracy.
§ 66.
- Członkowie zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach.
- Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
- W razie potrzeby, starosta może zwołać zarząd w innym terminie, a także rozszerzyć porządek obrad.
- Starosta jest obowiązany zwołać posiedzenie zarządu na pisemny wniosek, co najmniej 2 członków zarządu, w terminie trzech dni od złożenia wniosku.
§ 67.
- Posiedzenia zarządu zwołuje i przewodniczy im starosta lub wicestarosta.
- W posiedzeniach zarządu uczestniczą członkowie zarządu - z głosem stanowiącym, a sekretarz i skarbnik powiatu - z głosem doradczym.
- Do udziału w posiedzeniach zarządu starosta może zobowiązać pracowników starostwa powiatowego, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, właściwych ze względu na przedmiot obrad.
- Do udziału w posiedzeniach zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, a w szczególności radni.
- Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom zarządu oraz sekretarzowi i skarbnikowi powiatu.
§ 68.
- Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz z przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych.
- Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia zarząd może podejmować inne uchwały, a w szczególności zawierające opinie i stanowiska zarządu.
- Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu, w trakcie którego uchwała zostaje podjęta.
- Uchwały zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje starosta. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji.
- Do podejmowania uchwał przez zarząd stosuje się odpowiednio § 10 ust. 1 statutu.
II. Zadania i kompetencje
§ 69.
- Zarząd wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- przygotowanie projektów uchwał rady powiatu,
- określenie sposobu wykonywania uchwał rady powiatu, chyba, że rada określi zasady wykonywania swojej uchwały,
- realizacja podjętych uchwał rady powiatu,
- gospodarowanie mieniem powiatu,
- sporządzanie projektów budżetu powiatu i przekazywanie go wraz z informacją o stanie gospodarowania mieniem, o którym mowa w pkt. 4 i przesyłanie projektu budżetu do regionalnej izby obrachunkowej,
- wykonanie budżetu,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych, z zastrzeżeniem § 77 ust. 5,
- udzielanie przewodniczącemu zarządu upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu,
- prawidłowe prowadzenie gospodarki finansowej powiatu,
- zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonych przez radę powiatu,
- przedkładanie radzie powiatu sprawozdań z działalności finansowej powiatu,
- zaciąganie pożyczek i kredytów krótkoterminowych do maksymalnej wysokości ustalonej przez radę powiatu,
- emitowanie papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
- przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady powiatu,
- udzielanie informacji radnym powiatu o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,
- nabywanie, zbywanie i wykup obligacji wg zasad określonych przez radę powiatu,
- wnoszenie i zbywanie udziałów oraz akcji wg zasad ustalonych przez radę powiatu,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu na podstawie przepisów szczególnych.
§ 70. Do zadań przewodniczącego zarządu należy w szczególności:
- wykonywanie funkcji przewodniczącego zarządu,
- organizowanie pracy zarządu powiatu i przewodniczenie jego posiedzeniom,
- reprezentowanie powiatu na zewnątrz,
- kierowanie starostwem powiatowym,
- zatrudnianie pracowników starostwa powiatowego,
- podejmowanie czynności należących do właściwości zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki; czynności te wymagają dla swej ważności zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu powiatu,
- przesyłanie do właściwych organów nadzoru w terminie 7 dni od daty podjęcia uchwał rady powiatu,
- niezwłoczne ogłaszanie uchwały budżetowej i sprawozdania z jej wykonania w trybie przewidzianym przepisami prawa,
- występowanie z wnioskiem do rady powiatu o wybór wicestarosty i pozostałych członków zarządu powiatu,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników starostwa powiatowego i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika w stosunku do kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.
§ 71.
- Do zadań wicestarosty należą sprawy powierzone mu przez przewodniczącego zarządu w zakresie ustalonym przez zarząd powiatu.
- Wicestarosta sprawuje funkcję przewodniczącego zarządu w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków z innych powodów.
- Szczegółowy podział obowiązków pomiędzy przewodniczącym zarządu a wicestarostą ustala zarząd powiatu.
§ 72. Do zadań poszczególnych członków zarządu powiatu należy:
- uczestniczenie w posiedzeniach zarządu powiatu,
- realizacja zadań wynikających z uchwał rady powiatu i zarządu powiatu wg ustalonych przez zarząd podziału obowiązków,
- bieżący nadzór nad wykonywaniem budżetu powiatu,
- składanie oświadczeń woli w imieniu powiatu, wg zasad określonych przez zarząd powiatu,
- przekazywanie radzie powiatu spraw wnoszonych przez zarząd,
- udział w posiedzeniach rady powiatu,
- współpraca z komisjami rady i klubami radnych.
§ 73.
- Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół.
- W protokole podaje się imiona i nazwiska członków zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a w przypadku, gdy w posiedzeniu zarządu uczestniczyły inne osoby, w protokole podaje się ich imiona i nazwiska oraz wskazuje się, w jakim charakterze te osoby uczestniczyły w posiedzeniu.
- Protokół z posiedzenia zarządu powinien dokładnie odzwierciedlać przebieg posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad rozstrzygnięciami podejmowanymi przez zarząd.
- Protokół z posiedzenia zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu uczestniczący w posiedzeniu.
- Członkowie zarządu oraz inni uczestnicy posiedzenia mogą zgłosić do protokołu wniosek o jego sprostowanie lub uzupełnienie.
- Zarząd przyjmuje protokół z posiedzenia, na posiedzeniu następnym. W razie zgłoszenia wniosków, o których mowa w ust. 5, o ich uwzględnieniu rozstrzyga zarząd.
- Zarząd udostępnia protokoły ze swoich posiedzeń, do publicznego wglądu, o ile nie narusza to przepisów o ochronie tajemnicy państwowej, służbowej lub ochronie danych osobowych. Rejestr protokołów z posiedzeń Zarządu jest udostępniany przez Biuro Rady i Zarządu Powiatu Starostwa Powiatowego. Dopuszcza się możliwość własnoręcznego sporządzania odpisów lub notatek przez zainteresowanych. Kopie protokołów są wykonywane na pisemny wniosek zainteresowanego z uwzględnieniem ustawy o ochronie danych osobowych.
§ 74.
- Skarbnik powiatu jest głównym księgowym budżetu powiatu.
- Zadania skarbnika powiatu, jako głównego księgowego budżetu powiatu, określają odrębne przepisy.
- Skarbnik powiatu kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań majątkowych.
- Do kontrasygnaty czynności, o których mowa w ust. 3, skarbnik może upoważnić inną osobę.
- Skarbnik powiatu, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej dokonania na pisemne polecenie starosty, przy równoczesnym powiadomieniu o tym rady powiatu i regionalnej izby obrachunkowej.
§ 75.
- Sekretarz powiatu, w imieniu starosty, sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez komórki organizacyjne starostwa, w szczególności nad terminowym i prawidłowym załatwieniem spraw, przestrzeganiem regulaminu organizacyjnego starostwa i instrukcji kancelaryjnej.
- Ponadto sekretarz powiatu zapewnia merytoryczną i techniczno-organizacyjną obsługę posiedzeń organów kolegialnych powiatu oraz wykonuje inne zadania w ramach upoważnień udzielonych przez zarząd powiatu i starostę.
§ 76. Sekretarz i skarbnik powiatu uczestniczą w pracach zarządu powiatu oraz mogą uczestniczyć w obradach rady powiatu i jej komisji z głosem doradczym.
Rozdział 3
Jednostki organizacyjne powiatu, powiatowe służby, inspekcje i straże.
§ 77.
- Jednostki organizacyjne powiatu tworzy się w celu wykonywania zadań powiatu.
- Wykaz jednostek organizacyjnych powiatu określa załącznik nr 2 do statutu.
- Jednostki organizacyjne powiatu tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek rada powiatu.
- Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych powiatu określają regulaminy organizacyjne uchwalone przez zarząd powiatu, z zastrzeżeniem ust. 5.
- Szczególne warunki lub zasady powoływania, odwoływania oraz tryb zatrudniania i zwalniania kierowników i pracowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu określają odrębne przepisy.
- Zarząd powiatu prowadzi i aktualizuje wykaz jednostek organizacyjnych powiatu. Wykaz udostępnia się do publicznego wglądu w starostwie powiatowym.
§ 78.
- Powiatowe służby, inspekcje i straże tworzą:
- Komenda Powiatowa Policji w Żaganiu,
- Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żaganiu,
- Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Żaganiu,
- Powiatowy Inspektorat Weterynaryjny w Żaganiu,
- Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Żaganiu.
- Starosta, sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży:
- powołuje i odwołuje ich kierowników, w uzgodnieniu z wojewodą, z wyjątkiem kierowników jednostek wymienionych w ust. 1 pkt. 1 i 2, a także wykonuje wobec nich czynności z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej,
- zatwierdza programy ich działania,
- uzgadnia wspólne działanie tych jednostek na obszarze powiatu,
- w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek,
- zleca w uzasadnionych przypadkach prowadzenie kontroli.
- Uprawnienia starosty i rady powiatu wobec powiatowych służb, inspekcji i straży określają przepisy ustawowe.
Rozdział 4
Gospodarka finansowa powiatu.
§ 79.
- Powiat prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.
- Budżet powiatu jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz rozchodów i przychodów.
- Budżet powiatu jest uchwalany przez radę powiatu na rok kalendarzowy zwany dalej "rokiem budżetowym ".
- Podstawą gospodarki finansowej powiatu w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa.
§ 80.
- Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu powiatu, a także inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji zarządu powiatu.
- Zarząd powiatu przygotowuje i przedstawia radzie powiatu, nie później niż do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, projekt budżetu.
- Wraz z projektem uchwały budżetowej zarząd powiatu przedkłada radzie powiatu uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej oraz inne materiały określone w uchwale, o której mowa w § 81.
- Bez zgody zarządu powiatu, rada powiatu nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków z jednoczesnym zwiększeniem deficytu.
§ 81. Rada powiatu uchwałą określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, ustalając w szczególności:
- obowiązki jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży w toku prac nad projektem budżetu powiatu,
- wymaganą szczegółowość projektu budżetu, z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach,
- terminy obwiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu,
- wymagane materiały informacyjne, które zarząd powiatu powinien przedstawić radzie powiatu wraz z projektem uchwały budżetowej.
§ 82.
- Uchwałę budżetową rada powiatu podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego.
- W przypadku nieuchwalenia budżetu, w terminie wymienionym w ust. 1, do czasu podjęcia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony radzie powiatu.
- W przypadku niepodjęcia uchwały budżetowej w terminie, o którym mowa w ust. 2, regionalna izba obrachunkowa, w terminie do końca lutego roku budżetowego, ustala budżet powiatu w zakresie zadań własnych oraz zadań zleconych. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały, o którym mowa w ust. 2.
- W przypadku, gdy Rada Ministrów uchwali projekt ustawy o prowizorium budżetowym, rada powiatu, na wniosek zarządu, może podjąć uchwałę o prowizorium budżetowym powiatu na okres objęty prowizorium budżetowym państwa.
- Uchwałę budżetową powiatu lub uchwałę, o której mowa w ust. 4 starosta przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.
§ 83.
- Za prawidłowe wykonanie budżetu powiatu odpowiada zarząd powiatu.
- Zarządowi powiatu przysługuje wyłączne prawo:
- zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
- emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
- dokonywania wydatków budżetowych,
- zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu,
- dysponowania rezerwą budżetu powiatu,
- blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
- Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest jawna. Wymóg jawności jest spełniany w szczególności przez:
- jawność debaty budżetowej,
- opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu powiatu,
- przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu powiatu,
- ujawnienie sprawozdania zarządu z działań, o których mowa w ust. 2 pkt. 1 i 2.
Rozdział 5
Procedura rozpatrywania skarg przez Radę Powiatu
§ 84. Rada Powiatu rozpatruje skargi dotyczące zadań i działalności Starosty, Zarządu Powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, za wyjątkiem spraw należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.
§ 85. Skardze, o której mowa w § 84 Przewodniczący Rady nadaje bieg, a szczególności kieruje niezwłocznie do organu lub osoby, której skarga dotyczy celem ustosunkowania się do zarzutów, wyznaczając termin odpowiedzi.
§ 86. Starosta, Zarząd Powiatu, kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu składają stosowne informacje dotyczące skargi w formie pisemnej, z załączeniem dokumentów mogących stanowić dowód w sprawie, w terminie wyznaczonym w § 85.
§ 87. Przewodniczący Rady kieruje skargę wraz z odpowiedzią do Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu, celem zbadania skargi i przygotowania projektu uchwały Rady wraz z uzasadnieniem.
§ 88.
- Komisja badając skargę może działać na posiedzeniach lub poprzez zespoły kontrolne. Może zasięgać także opinii i korzystać z pomocy ekspertów z poza komisji.
- Komisja w projekcie uchwały wypowiada się, co do zasadności skargi. Ustalenia Komisji zawierają odpowiednio propozycje:
- uznania skargi za bezzasadną wraz z uzasadnieniem prawnym i faktycznym,
- uznania skargi za zasadną w całości lub części wraz z wykazem uchybień w działaniu osób lub organów oraz zaleceń, co do osoby i organu zobowiązanego do usunięcia uchybień. Propozycja uchwały Rady uznająca skargę za zasadną w części, zawiera dodatkowo uzasadnienie prawne i faktyczne tych części skargi, które uznano za bezzasadne.
- Komisja opracowuje projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w terminie zapewniającym załatwienie skargi zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego.
§ 89. Rozpatrzenie projektu uchwały, o którym mowa w § 88 ust. 2 i podjęcie jej przez Radę Powiatu odbywa się na zasadach określonych w niniejszym statucie na najbliższej sesji, licząc od dnia przedłożenia Przewodniczącemu Rady wyników postępowania przez Komisję Rewizyjną.
§ 90. Jeżeli zajęcie stanowiska przez Radę Powiatu nie będzie możliwe w terminie ustawowym, Przewodniczący Rady informuje stronę o przyczynie zwłoki, wskazując przewidywany termin rozpatrzenia skargi.
§ 91.
- Korespondencję w sprawie skarg prowadzi i podpisuje Przewodniczący Rady zachowując zasady i terminy określone w kodeksie postępowania administracyjnego.
- Do odpowiedzi na skargę dołącza się uchwałę wraz z uzasadnieniem.
Rozdział 6
Mienie powiatu
§ 92.
- Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne.
- Powiatowymi osobami prawnymi, oprócz powiatu, są inne samorządowe jednostki organizacyjne, którym ustawy przyznają taki sam status, a także te osoby prawne, które mogą być tworzone na podstawie ustaw wyłącznie przez powiat.
- Powiat jest w stosunkach cywilno-prawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nienależącego do innych powiatowych osób prawnych.
§ 93.
- Oświadczenia woli w sprawach majątkowych w imieniu powiatu składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd w drodze uchwały.
- Zarząd może upoważnić pracowników starostwa, kierowników powiatowych służb inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu.
- Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika powiatu lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 94. Powiat nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych powiatowych osób prawnych, chyba, że przepis ustawy stanowi inaczej.
§ 95.
- Zarządzanie mieniem powiatu i jego ochrona powinny być wykonywane ze szczególną starannością.
- Za właściwe gospodarowanie mieniem powiatu odpowiedzialny jest zarząd powiatu, a także kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu.
Rozdział 7
Przepisy końcowe
§ 96. Zmian statutu dokonuje rada powiatu w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
§ 97. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 98. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr VI/21/99 Rady Powiatu Żagańskiego z dnia 5 marca 1999 r. w sprawie uchwalenia statutu powiatu (Dz. Urz. Woj. Lubuskiego z 1999 r. Nr 28, poz. 261 z późn. zm.).
§ 99. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.